TEST: Kia Ceed skaber røre i Golf-klubben

BILTEST: Der findes bedre biler i Golf-klassen end Kia Ceed – bare ikke til prisen. Solid kvalitet, masser af udstyr og syv års garanti gør Ceed til klassens bedste køb.

Hvilken bil?
Kia Ceed er sydkoreanernes udspil i den mellemstore Golf-klasse. Forgængeren introducerede hele syv års fabriksgaranti og blev en stor succes herhjemme som indbegrebet af en ærlig bil til lavpris. I den nye Ceed er der især arbejdet med designet og kvalitets-oplevelsen i kabinen. Du kan vælge mellem 5-dørs hatchback og stationcar – senere følger en sporty 3-dørs coupé. Her tester vi den billigste udgave, Ceed hatchback med 100 hestes 1,4 liters benzinmotor og Active-udstyr til 194.000 kr. inkl. lev.

Vidste du at?
Den nye Ceed er tegnet af Kia’s chefdesigner, Peter Schreyer. Tyske Schreyer blev headhuntet hos Audi, hvor han bl.a. var med til at designe den originale Audi TT. Netop et stærkt, europæisk designsprog er noget som koreanerne satser på – Kia vil ikke bare appellere til din fornuft og pengepung, men dine følelser. Selv om mærket er koreansk, er Ceed designet i Tyskland og fremstillet i Slovenien. Kia er en del af Hyundai-koncernen og deler derfor teknik med Hyundai i30.

Hvordan er førerpladsen?
Man mærker straks, at førerpladsen har været et fokusområde for Kia. Ergonomien – altså forholdet mellem rat, sæde og pedaler – er optimalt, også for en langbenet testkører på 190 cm. Samtidig er der kælet for kvaliteten med nydelige og mest bløde plasticmaterialer, pæne samlinger og knapper, der klikker lækkert.

Kun det knitrende syntetiske sædebetræk skuffer – men så kan man jo glæde sig over standardudstyr som aircondition, en lækker cd-radio og læderrat med indbygget varme(!) Selv basis-Ceed’en dufter lidt af luksus til lavpris.

Hvordan opleves kabinen?
Rummelig og luftig til alle sider. En Golf har et par ekstra cm benplads på bagsædet, men ellers byder Kia Ceed på en af klassens mest gæstfrie kabiner. Et næsten fladt gulv giver god plads til midterste passager på bagsædet, mens bagagerummet på 360 liter er gennemsnitlig for klassen. Indefra er Ceed’s største minus, at designet med den stejle front og de smalle, bagerste sideruder, gør det umuligt at overskue bilens hjørner.

Er sikkerheden i orden?
Kia Ceed får topkarakter i den skrappe 2012 udgave af Euro NCAPs crashtest. Men bag de fem stjerner finder vi et par mindre svagheder i Kia Ceed. Grundlæggende er karrosseriet stærkt og stabilt, men i pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl med 29 km/t, udsættes førerens brystkasse for øget belastning. Desuden kunne fodgængerbeskyttelsen være bedre. Læs om Ceed’s passive sikkerhed i detaljer på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Kia har ofret et dyrt og avanceret multilink ophæng af baghjulene, men Ceed er ikke nær så køreglad som Ford Focus. Hvor Focus lystrer det mindste vrik med rattet, tøver Ceed før den følger med ind i svingene. Til gengæld er komforten god. Uden at være direkte blød sluger Ceed’s fjedre flittigt ujævnheder, lige som støj fra vind og dæk er ganske godt undertrykt.

Entusiaster vil savne mere kontakt med vej og mekanik, men til hverdagsbilisten er Ceed helt rigtigt afstemt.

Hvordan er motoren?
Kia’s 1,4 liters motor uden turbo til at puste liv i de 100 heste gør ikke just Ceed til en raket. Alligevel vil vi anbefale den lille 1,4’er frem for den væsentligt dyrere 1,6’er. De 100 hk rækker nemlig fint op til 130 km/t på dansk motorvej, hvor støjen aldrig bliver påtrængende. Gangkulturen er godkendt – ved tomgang tager man sig i at tænke, at motoren er gået ud. Samtidig gør de seks tætliggende og relativt lave gear det let at få det optimale ud af motoren. Men OK, vi glæder os til den lille turbomotor, der angiveligt er på vej – Ceed fortjener den.

 

Passer prisen?
Ja, til 194.000 kr. sætter den billigste Kia Ceed simpelthen ny standard for, hvad man kan forvente i Golf-klassen. Med standardudstyr som læderrat med varme, aircondition, ratbetjent cd-radio og kørecomputer, el-drevne spejle og forreste sideruder, tre-trins varme i forsæderne og USB-stik til iPod’en er der nemlig intet billigt ved basis-Ceed’en. Læg hertil hele 7 års garanti, og Kia Ceed er ubetinget Golf-klassens stærkeste tilbud lige nu.

Er der alternativer?
Mange. Men kun Renault Megane 1,6 110 hk Authentique, der pt. sælges med kæmperabat til 186.000 kr. underbyder Ceed, men opleves mindre moderne. Chevrolet Cruze 5d 1,6 124 hk LS til 204.000 kr. savner også raffinement i en direkte sammenligning, mens Ceed’s søsterbil Hyundai i30 er væsentligt dyrere: Selv med Comfort udstyr til 214.000 kr. mangler i30 stadig Ceed’s læderrat m. varme og indfarvede dørhåndtag. VW Golf Startline med 85 hestes turbomotor er uden tvivl en forbilledlig konkurrent, men også 35.000 kr. dyrere og knapt så veludstyret til 229.000 kr.

Konklusion:
For: Komfort, lækker kabine, stærk pris.
Imod: Ringe udsyn fra førerpladsen.
Hvilkenbil siger:

Komfort, plads, design, udstyr og overbevisende finish – Kia Ceed har det hele. Plus syv års garanti og en pris, der er discount, når det er bedst. Kia Ceed sætter simpelthen ny og høj standard for, hvad man kan få for pengene i Golf-klassen. Stærkt anbefalet!

FAKTA: Kia Ceed 1,4 Active

Vejl. pris, inkl. lev.: 194.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.600 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 17,9 km/l
Forbrug i test: 14,1 km/l
Længde/bredde/højde: 431/178/147 cm
Bagagerum (min/max): 380/1.318 liter
Vægt: 1.200 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, benzin
Effekt: 100 hk/137 Nm
0-100 km/t: 12,8 sek
Topfart: 182 km/t

Særligt standard udstyr (Active):
Aircondition, fjernbetjent centrallås, el-ruder for, el-spejle, multijusterbart læderrat med varme og radiobetjening, cd-radio, kørecomputer, splitbagsæde, varme i forsæder, hill holder, stop-start automatik, Bluetooth forbindelse, USB-stik.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here