TEST: Klassisk køreglæde i Mazda 3

BILTEST: Knivskarp styring, præcist gearskifte og en motor, der kan lide at få tæsk – Mazda 3 byder på old school køreglæde uden turbo og andre tilsætningsstoffer.

Hvilken bil?
Mazda 3 er det japanske bilmærkes udfordrer i Golf-klassen og står for næsten en tredjedel af Mazda’s samlede salg. Man mærker også, at japanerne har gjort sig umage med nyeste generation, der er ny til sidste møtrik. Designet med svulmende kurver og korte udhæng lægger sig tæt op af den større Mazda 6 og er baseret på fabrikkens ‘Skyactiv’ filosofi om at øge køreglæden ved at sænke vægten. Mazda 3 fås også som sedan – her tester vi den 5-dørs hatchback med 120 hestes benzinmotor og mellemste Vision-udstyr.

Vidste du at?
Efter skilsmissen fra Ford er Mazda 3 100 pct. udviklet og designet af Mazda hjemme i Hiroshima. Bilen er blandt de letteste i klassen, og mens konkurrenterne ‘downsizer’ deres benzinmotorer, holder Mazda fat i den klassiske 2,0 liter med fire cylindre uden turbo. Til gengæld er kompressionen hævet til verdens højeste for at sænke forbruget. Mazda 3 har fået en flyvende start – både herhjemme og i resten af Europa er der op til 5 måneders leveringstid på en ny 3’er.

Hvordan er førerpladsen?
Lav, sportslig og med glimrende ergonomi – ikke kun for lave japanere, men også langbenede danskere.

Du føler dig ganske enkelt ét med Mazda 3, der fra første sving opleves som en ‘drivers car’.

Knapperne på midterkonsollen klikker silkeblødt som i en Lexus, men ellers er finishen gennemsnitlig. Instrumenterne er en blanding af analog og digital, der har gjort det muligt at presse mange informationer sammen på beskeden plads. Det kræver lidt tilvænning for øjet, til gengæld kan du nyde udsigten til en usædvanlig lang og potent kølerhjelm.

Hvordan opleves kabinen?
Intim uden at være trang. De bageste sideruder bliver til små skydeskår og er bestemt ikke børnevenlige. Den lidt indelukkede atmosfære snyder dog, for pladsen på bagsædet er relativt god, godt hjulpet af en akselafstand, der er 6 cm længere end i forgængeren. Kernefamilien med to store teenagere kan sagtens finde sig til rette i Mazda 3. Og bagagerummet følger trop – 364 liter er gennemsnitligt men hæderligt for ‘Golf-klassen’ i dag.

Er sikkerheden i orden?
Mazda 3 opnåede samtlige 5 stjerner i Euro NCAPs crashtests i 2013. Generelt tackler Mazda 3 mødet med muren på betryggende vis – særligt beskyttelsen mod piskesmæld ved bagendepåkørsel er god. Til gengæld må du leve med, at hovedstøtten konstant rører dit hoved, hvilket nogle vil finde generende. Pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl, afslører dog en svaghed med høj belastning af chaufførens brystkasse. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Forrygende. Hvor konkurrenter som Golf, Octavia og Leon har sparet det fine multilink-baghjulsophæng væk, holder Mazda fast i glæden ved en undervogn, der både styrer med schweizisk præcision og fjedrer som en veloplagt fransk konkurrent.

Mazda 3 er fast i kødet, men bliver aldrig stødende hård – og så styrer den simpelthen sjovere og mere balanceret end konkurrenterne. Kun Ford Focus kan være med her. Prisen er lidt rigelig støj fra hjulene – især hvis asfalten ikke er af den nystrøgne slags.

Hvordan er motoren?
To liter, fire cylindre og 120 hk uden turbo lyder gammeldags, men Mazda’s ingeniører kan deres kram og disker f.eks. nok engang op med et gearskifte i verdensklasse. OK, man savner bundtrækket fra en turbo, men vænner du dig til at køre motoren længere ud i gearene, belønnes du med en sportslig knurren og en lineær, direkte kraftudvikling helt fri for ’tilsætningsstoffer’ som turbotøven og undertrykt udstødning. Men fornøjelsen er ikke gratis – motoren brummer på motorvejen, og vi nåede kun et snit på 13,3 km/l. Det er for lidt, også selv om testen foregik i kulde og sne.

Passer prisen?
Ja, en kvart million for massive mængder køreglæde og udstyr er ‘spot on’ i Golf-klassen. Det er ingen overdrivelse, at Mazda 3 i rå køreglæde kan måle sig med en langt dyrere BMW 1-serie. Samme prestige og komfort har Mazda 3 selvfølgelig ikke, men så kan du glæde dig over mærkets veletablerede ry for høj pålidelighed.

Den testede 120 hestes udgave med Vision udstyr er det bedste kompromis mellem ydelse og pris. Til gengæld skal du ikke regne med kontantrabat, så længe der er ventetid på en ny Mazda 3.

Er der alternativer?
Masser –  for den køreglade bilentusiast er Ford Focus med 3-cylindret turbomotor og Titanium-udstyr til 265.000 kr. det mest reelle og attraktive alternativ. Den bør med i overvejelserne, mens VW Golf med 122 hestes turbomotor og Comfortline ser dyr ud til 293.000 kr. Et mere oplagt alternativ er Golfs’ sportslige spanske fætter Seat Leon. Med samme 122-hestes motor og Style-udstyr til 266.000 kr. er den dog stadig 15.000 kr. dyrere end Mazda 3.

Konklusion:
For: Klassisk køreglæde til fair priser.
Imod: Støjer mere end de mest tyste rivaler.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Mazda 3 er hverken den mest komfortable eller rummelige i den lille mellemklasse. Til gengæld er den stærkt underholdende at køre og priserne er fair. Uden at sætte familiedueligheden over styr, slipper Mazda 3 gækken løs i den ellers konservative Golf-klub – herligt!

FAKTA: Mazda 3 2.0 120 hk Vision
Vejl. pris, inkl. lev.: 251.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 0 kr. (Der er pt. 5 mdr’s lev. tid)
Årlig ejerafgift: 1.120 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 19,6 km/l (119 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 13,3 km/l
Længde/bredde/højde: 446/180/145 cm
Bagagerum (min/max): 364/1.250 liter
Vægt: 1.275 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, benzin
Effekt: 120 hk/210 Nm
0-100 km/t: 8,8 sek.
Topfart: 195 km/t

Særligt standard udstyr (Vision):
Cd-radio og kørecomputer, 2-zonet klimaanlæg, stop-start, fartpilot, City Brake support (aut. nødbremse op til 30 km/t), blind vinkel overvågning, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, p-sensor bag, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, splitbagsæde, læderrat, regnsensor, USB og BlueTooth, 7” touch screen, 16” alufælge.
Metallak: 6.000 kr. Xenonpakke m. LED kørelys og baglygter: 15.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here