TEST: Kia Rio slår knock-out i Polo-klassen

7

BILTEST: Kia Rio er ikke perfekt, men få konkurrenter tilbyder så meget komfort, plads og garanti til startprisen 124.000 kroner.

Hvilken bil?
Rio er Kia’s svar på populære minier som VW Polo og Suzuki Swift. Den konservativt designede forgænger blev aldrig nogen sællert, men det skal der laves om på med den nye model, der er designet under ledelse af den tidligere Audi-designer Peter Schreyer. Teknisk deler Rio undervogn og motorer med den 5.000 kr. dyrere søsterbil Hyundai i20.

Vidste du at?
Med en længde på 405 cm bryder Kia Rio 4-meter grænsen i Polo-klassen. Sammen med en akselafstand på 257 cm – blot én cm mindre end Skoda Octavia – gør det Rio til klassens største. Et andet trumfkort er garantien på syv år/150.000 km. Ingen andre bilmærker tilbyder lignende tryghed – Hyundai er tættest på med fem år uden kilometerbegrænsning.

Hvordan er førerpladsen?
Nøgtern og konservativt koksgrå – med mindre man tør bestille sæder og instrumentpanel i lysegrå eller sandfarvet. Instrumenterne er krystalklare med hvide tal på sort baggrund og røde visere – man er ikke i tvivl om, at inspirationen kommer fra Audi. Finishen er dog langt fra det tyske forbillede; Rio’s kabine er præget af hård plastic over alt. Til gengæld sidder selv høje personer lavt men godt i faste, velformede sæder med mulighed for at justere sæde og rat i alle retninger.

Høj hæk og markant kileform tilføjer Rio’s design en fornemmelse af fart.

Hvordan opleves kabinen?
Større end forventet. Kia Rio er lav og særligt de bagerste sideruder er smalle, men her er også højt til loftet: Selv på bagsædet er der plads til lange ben og strittende frisurer. Fire voksne kan sagtens finde sig til rette i Rio, hvilket man kan takke den lange akselafstand for. Bagagerummet er regulært og rummer pæne 288 liter. Men der er langt op til kanten, når man skal løfte en tung kasse øl på plads. 

Er sikkerheden i orden?
Rio fik 15 af 16 mulige point i Euro NCAPs frontaltest og klarer sig i det hele taget overbevisende. Seks airbags er standard og uanset om Kia Rio rammes frontalt, fra siden eller bagfra, beskytter den sine passagerer på betryggende vis. Men bløde trafikanter skal passe på: Rio’s front er hård ved bløde trafikanter.

Hvordan kører den?
Komforten er i højsædet. Affjedringen er en anelse blødere end i Rio’s tyske konkurrenter og sammen med en lang akselafstand giver det overbevisende langtursegenskaber. En tur på snoede sogneveje får man derimod serveret sjovere i en Suzuki Swift eller Ford Fiesta. Her virker Kia Rio’s elektriske servostyring en smule syntetisk, særligt omkring midterstillingen er der kun begrænset føling med vejen. Til gengæld er det en fornøjelse at betjene det korte og præcise gearskifte.

Hvordan er motoren?
Typisk for Kia (og Hyundai) arbejder de koreanske heste energisk for sagen. 1,2 liters motoren yder beskedne 85 heste, men de er til stede i en grad, så Rio aldrig virker undermotoriseret. Faktisk er den næsten for ivrig ved igangsætning i første gear, hvor koblingen skal behandles med koncentration. Oppe i fart flyder støj fra motor, dæk og vind sammen til en relativt dæmpet brummen, der understreger indtrykket af Rio som en kompetent konstruktion. Kun på grov asfalt bliver rullestøjen så massiv, at man tænker ’discount’.
Start-stop automatik er standard og giver Rio et officielt forbrug på pæne 20,8 km/l. Selv om en stor del af testkørslen foregik på motorvej målte Hvilkenbil et forbrug på skuffende 15,6 km/l.

Passer prisen?
I dén grad. 144.000 kr. for en bil der viser vejen, når det gælder plads og komfort og langt fra virker skrabet med standardudstyr som aircondition, elruder, ratbetjent cd-radio og kørecomputer, er svær at komme uden om. Kan man undvære aircondition og de bagerste elruder, falder prisen til 124.000 kr.

Med en årlig ejerafgift på blot 560 kr. og hele syv års garanti, tilbyder Rio usædvanligt meget bil for pengene.

Langturspendlere kan spare 155.000 kr. sammen til sommer, hvor øko-udgaven Eco Dynamics Plus med tre-cylindret dieselmotor kommer til Danmark med et rekordlavt forbrug på 31,3 km/l.

Er der alternativer?
Nej, ikke når det gælder pris – her underbyder Kia Rio samtlige konkurrenter: Søsterbilen Hyundai i20 koster fra 129.000 kr., det samme gælder basisudgaven af Toyota Yaris, mens en VW Polo er hele 55.000 kr. dyrere. Mest oplagte alternativ er den 19.000 kr. dyrere men køreglade og cool designede Suzuki Swift. Peugeot 208, der lanceres til sommer, ligner også en seriøs udfordrer til Kia Rio. Største problem: Leveringstiden på en ny Rio er p.t. 4-6 måneder.

Konklusion:
For: Plads, komfort, pris, garanti.
Imod: Lidt ufølsom styring.
Hvilkenbil siger:

Kia Rio er en helstøbt oplevelse. Der findes konkurrenter, der kan slå den på enkelte områder, men pladsen, komforten, prisen og garantien på syv år gør Rio til en stærk pakkeløsning.

FAKTA: Kia Rio 1,2 Active

Vejl. pris, inkl. lev.: 144.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 560 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20,8 km/l
Forbrug i test: 15,6 km/l
Længde/bredde/højde: 405/172/146 cm
Bagagerum (min/max): 288/923 liter
Vægt: 1.050 kg
Motor: 4 cyl., 1,2 liter
Effekt: 85 hk/121 Nm
0-100 km/t: 13,1 sek
Topfart: 168 km/t

Særligt standard udstyr (Active):
Aircondition, stop-start, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle,varme i forsæder, multijusterbar førerplads, ratbetjening af cd-radio og kørecomputer, splitbagsæde.
Metallak: 5.500 kr. *Anslået af hvilkenbil.dk

[email protected]

7 KOMMENTARER

  1. Så god er den slet ikke.
    Udsynet skråt bagud er katasrtofalt. Læssekanten er alt for høj. Motoren falder helt og aldeles igennem, hvis man fx sammenligner med en Fabia 1,2 TSI med 86 HK. Affjedringen er blød og stødende og man har slet ingen føling med vejen gennem styretøjet. Sæderne er ikke på højde med fx en Ibiza. Bilens egenvægt er til den høje side sammenlignet med konkurrenterne og det forringer køredynamikken. ABSOLUT ikke en bil for dem der kan lide, at køre bil, men sikkert fin for dem der vil fra A til B.

    • Meget uenig. Det er ikke mange biler på det danske marked i den klasse man kan få for under 130.000,- (gadepris), og så endda med en hel del udstyr og sikkerhed som standard. Nej, det er IKKE en bil for feinsmeckere, men det er vel også temmelig naivt at tro til den pris.
      Jeg er ovenud tilfreds med min Rio 1,2 Motion. Den er utrolig nem at køre og jeg synes man sidder godt og affjedringen er tilpas hård. Eneste anke er udsynet bagud som er begrænset. Jeg vil helt klart anbefale en Kia Rio.

      • Man kan både få en Fiesta, Fabia og en Ibiza til under 130.000. Sætter man pris på gode køreegenskaber er Fiesta absolut den bedste bil til under 130.000.
        Så jo, der er rigtige mange i den prisklasse. En Fiesta starter ved 116.900. En Fiesta med aircon ved 126.900 – det kan man ikke få en Rio til.

          • Hej Pribs. Jo, Fiesta er direkte sammenlignelig med Kia Rio. For 128.000 kr. (inkl. lev.) får du en 5-dørs Fiesta Trend med omtrent samme udstyr som Kia Rio til 124.000 kr. Rio har mere motorkraft og bedre plads på bagsædet, men Fiesta kører en tand mere præcist og underholdende. I sidste ende er det et spørgsmål om smag og behov, men Fiesta er – efter hvilkenbils mening – et af de mest oplagte og bedste alternativer til den i øvrigt glimrende Kia Rio.
            MVH Jens

  2. Jeg er rigtig glad for min kia rio 1.1 active. Jeg kører langt hver dag og man sidder godt og har alt hvad man skal bruge for at få en god tur, lige meget hvordan vejret er. Den kræver dog en smule tilvænning hvad udsyn angår, en lille ting er udsynet til højre – der er en stor blind vinkel, men ellers er det en helt i gennem fantastisk bil.

  3. Jeg har en 1.1 diesel, og bedre motor fås vist næppe for pengene, man føler virkelig motoren er meget større end den er, dog går min ikke meget mere end max 20 på literen (aircon tændt) og styringen kunne også være bedre, men alt i alt perfekt bil med 7 års garanti og 30 tusind km service interval. Er sgu glad for min lille dyt, overvejer dog den nye Octavia med DSG gear 🙂

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation