TEST: Luk op for noget godt med Ford B-Max

0

BILTEST: Ford B-Max har skydedøre og ingen dørstolpe for at lette indstigningen. En skydegod idé som der desværre kommer et forsæde i vejen for…

Hvilken bil?
Ford B-Max er Fords friske bud på en mini-MPV med ekstra plads og en lidt højere kørestilling, der typisk henvender sig til børnefamilier og lidt ældre bilkøbere. Ford er gået nye veje for at lette adgangen til bagsædet. Midterstolpen – den såkaldte B-stolpe – er helt væk. I stedet er sidedørene forstærket, så det enorme ”hul” i siden på B-Max ikke udgør en risiko ved sidekollision. Samtidig er bagerste sidedøre skydedøre, der gør det let at komme ind og ud af bilen i snævre p-båse.

Vidste du at?
Ford B-Max deler teknik med Ford Fiesta, men er væsentligt højere. Det skaber mere benplads i kabinen, fordi man sidder mere opret med bøjede ben. Udover den banebrydende idé med både at fjerne midterstolpen og benytte skydedøre, udmærker B-Max sig med en ny generation af 3-cylindrede turbobenzinmotorer på blot 1,0 liter. Ford kalder teknikken EcoBoost og den vandt sidste år titlen som ”verdens bedste motor”.

 

Hvordan er førerpladsen?
Intim og futuristisk. Som i den større Focus er der mange knapper at holde øje med i midterkonsollen og i B-Max er mange af dem endda usædvanligt små – det kræver lidt tilvænning. Omvendt sidder man faktisk bedre i B-Max end i Focus. Kørestillingen er lidt højere med et godt overblik over trafikken og forholdet mellem rat, pedaler og det velformede førersæde passer bedre til langbenede chauffører. Finishen er typisk Ford: En blanding af lækre, bløde plastflader øverst på instrumentpanelet, tilsat det stik modsatte længere nede mod gulvet.

Hvordan opleves kabinen?
Der er højt til loftet i Ford B-Max, men benpladsen på bagsædet skuffer. Faktisk er kabinen så kort, at det går ud over idéen med den manglende midterstolpe: Den er ganske vist væk, men i stedet støder man på forsædet, når man vil kravle ind på bagsædet – gevinsten ved at fjerne midterstolpen udebliver.

Samtidig skal for- og bagdøre smækkes med nogle ordentlige drøn for at falde i hak – ellers melder elektronikken fejl på nogle af de mange dørbeslag der skal sikre, at det enorme ”hul” er lukket ordentligt.

Er sikkerheden i orden?
Ford B-Max klarer sig generelt godt i Euro NCAP-testen, hvor den scorer samtlige 5 stjerner. I frontalkollisionen er kabinen stærk og stabil. Eneste minus opstår i pæletesten, hvor bilen glider ind i en massiv metalpæl med 29 km/t. Her er der forøget belastning af førerens brystkasse, men om det skyldes B-Max’s manglende b-stolpe fremgår ikke af NCAP-testen. Derudover er B-Max lidt for hård ved fodgængere. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Sportslige og underholdende køreegenskaber er blevet et varemærke for Ford, og Ford B-Max skuffer ikke: Sammenlignet med konkurrenterne i mini-MPV-klassen er B-Max afgjort det sjoveste bekendtskab.

Styringen er skarp, undervognen fast uden at være hård og du har altid en god fornemmelse af, hvor på vejen du befinder dig. B-Max kan dog ikke køre fra sit højere karrosseri, og er ikke helt så overdådig en fornøjelse at køre som en Fiesta.

Hvordan er motoren?
En rigtig perle. Ford får det maksimale ud af beskedne 3 cylindre og 999 ccm – det samme som en stor motorcykelmotor. Her tester vi den kraftigste udgave med 120 hk, men vi foretrækker den mindre udgave med 100 hk. Begge motorer er stærkt underholdende med masser af trækkraft fra bunden og en herlig snerren under acceleration, der under acceleration mere lyder af halv V6 end 3 cylindre. Men vi oplevede flere vibrationer og metalliske lyde ved lave omdrejninger i den kraftige udgave, og så vil vi hellere spare 12.500 kr. på at ”nøjes” med 100 hk.

Passer prisen?
Kort efter introduktionen barberede Ford omkring 20.000 kr. af prisen på B-Max. Et klogt valg, der gør B-Max særdeles konkurrencedygtig i klassen. Den testede udgave med den store EcoBoost motor og det omfattende Titanium-udstyr løber dog op i 247.000 kr. – eller det samme som en pænt udstyret Ford Focus.

Ford B-Max står sig langt bedre med den mindre 100 hestes motor og mellemste Trend-udstyr til 214.000 kr. – dén model er hvilkenbils valg.

Er der alternativer?
Mest direkte konkurrent er Opel Meriva, hvor de bagerste sidedøre åbner bagud for at lette indstigningen. De såkaldte ”selvmordsdøre” gør sammen med bedre pladsudnyttelse Meriva til mini-MPVernes førende ”raumwunder”. Med 120 hk og Cosmo-udstyr til 268.000 kr. er den dog 21.000 kr. dyrere end B-Max. Et andet, mere rummeligt alternativ er Fiats nye og smånuttede 500L. P.t. fås 500L til kampagneprisen 214.000 kr. men kan hverken matche B-Max på udstyr, køreegenskaber eller motorkraft.

Konklusion:
For: Lækker motor, fine køreegenskaber og skydesmarte sidedøre.
Imod: Lille bagsæde og beskeden gevinst ved at fjerne b-stolpen.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Hvad angår nytænkning og køreglæde, er Ford B-Max en lille åbenbaring i den snusfornuftige klasse af mini-MPV’er. Desværre står forsædet lige der, hvor Ford har brugt en masse penge på at fjerne midterstolpen. Sammen med beskeden bagsædeplads dæmper det begejstringen for en ellers usædvanligt frisk familiebus.

FAKTA: Ford B-Max 1,0 EcoBoost 120 hk Titanium

Vejl. pris, inkl. lev.: 247.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20,4 km/l
Forbrug i test: 15,2 km/l
Længde/bredde/højde: 408/175/160 cm
Bagagerum (min/max): 318/1.386 liter
Vægt: 1.275 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, benzin
Effekt: 100 hk/200 Nm
0-100 km/t: 11,2 sek
Topfart: 189 km/t

Særligt standard udstyr (Titanium):
Aircondition, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbart læderrat med fartpilot og radiobetjening, cd-radio, kørecomputer, splitbagsæde, varme i forsæder, hill holder, stop-start automatik, Bluetooth forbindelse, USB-stik, Ford SYNC med talestyring, 16” alufælge, regnsensor, opvarmet forrude, LED-baglygter.
Metallak: 5.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation