TEST: Mazda CX-5 når ikke helt op i skyerne

4
Mazda CX-5 er blandt de mindste dyre SUV'ere at køre og eje.

BILTEST: Mazda CX-5 introducerer japanernes såkaldte Skyactiv teknik, der skal forbedre alt fra forbrug til køreglæde. CX-5 indfrier dog ikke helt de gode intentioner.

Hvilken bil?
Mazda CX-5 er en såkaldt ”crossover” – et gadekryds mellem personbil og SUV med vægt på gode manerer på asfalt. ”Softroader” er en anden rammende beskrivelse for biltypen, der langsomt, men sikkert er ved at gøre de engang så forhadte firehjulstrækkere populære igen. Testbilen er den billigste og letteste variant med to-liters benzinmotor og forhjulstræk – et spændende alternativ til Mazdas egen 6’er.

Vidste du at?
Med CX-5 introducerer Mazda deres såkaldte Skyactiv koncept. Navnet dækker over ny teknik, der på samme tid skal reducere vægt og øge karrosseriets stivhed og dermed forbedre både sikkerhed og køreegenskaber. Skyactiv er også nye motorer, der mindsker forbruget ved hjælp af mindre friktion og benzin- og dieselmotorer, der henholdsvis har verdens højeste og laveste kompression. Samtlige Mazda-modeller skal fremover nyde godt af Skyactiv-konceptet.

Hvordan er førerpladsen?
CX-5 kabinen udmærker sig med den hidtil lækreste finish i nogen Mazda. Plastkvaliteten er blød og rar at røre ved og alle knapper og greb fungerer solidt og præcist. Så lever vi med, at interiørdesignet er usædvanligt konservativt for en Mazda. Kørestillingen er fornuftig, men langbenede chauffører kommer til at sidde langt væk fra rattet. Forsæderne skuffer med ringe sidestøtte og et ryglæn, der virker som om stoffet blot er spændt op mellem to metalrør som på en billig havestol. Hovedstøtter, der sidder for tæt på hovedet, gør ikke komforten bedre..

Hvordan opleves kabinen?
Rummelig og ganske luftig. Der er luft og lys i alle retninger og bagsædet byder også på god plads til to voksne og et barn. Bagsædet kan fældes ned 40-20-40, og bagagerummet er nærmest enormt.

Desværre åbner bagklappen ikke særligt højt op – det lykkedes undertegnede (190 cm) at banke hovedet op i bagsmækken hele fem gange på en uge. Av!

Er sikkerheden i orden?
Helt i top – Mazda CX-5 er blandt de sikreste biler, som Euro NCAP har crashtestet og scorer samtlige fem stjerner uden problemer. Læg hertil CX-5’s ekstra højde, der i virkelighedens verden placerer passagererne deroppe, hvor sammenstød gør mere ondt på modparten, og CX-5 er utvivlsomt blandt markedets mest sikre biler. Læs en detaljeret beskrivelse på www.euroncap.dk.

Hvordan kører den?
Når man tænker på Mazda-modeller som 2, 3, 6 og MX-5 samt de gode Skyactiv-tanker om lav vægt og høj køreglæde, bliver man unægtelig skuffet. CX-5 affjedringen falder aldrig rigtigt til ro, men lider af den samme tunge og let hoppende adfærd, typisk for mange offroadere – og CX-5 er endda en slanket ”softroader” med forhjulstræk. Styringen er træg og tung. Først når man virkelig udfordrer CX-5, viser den sig at være ganske sportslig, med en styring der bliver skarpere og en bagvogn, der gerne hjælper dig rundt i kurven med en kontrolleret udskridning.

Hvordan er motoren?

Ingen tvivl om, at Mazda får noget ud af den rekordhøje kompression: 14,1 km/l i snit-forbrug i en halvanden ton tung SUV er imponerende for en to-liters benzinmotor. Omvendt er de 165 heste tydeligvis spændt hårdt for.

Hvor flere konkurrenter bruger turbo som vitamintilskud, mangler Mazda’s to-liter det moment, der ville gøre CX-5 agil. Nu optræder den træg og uden overskud og det lægger en dyne over hele oplevelsen. En dieselmotor med mere bundtræk vil gøre underværker – desværre kommer den først til Danmark senere i år. Vent på den – CX-5 spiller simpelthen dårligt sammen med den kultiverede og nøjsomme men alt for blodfattige benziner.

Passer prisen?
Prisen fejler ikke noget. Testbilen med mellemste udstyrstrin ”Vision” koster 359.000 kr., men så er det også inklusive næsten alt i udstyr. Kan man undvære detaljer som alufælge, læderrat, fartpilot og regnsensor, koster basisudgaven rimelige 321.000 kr. Men den rigtige CX-5 har Mazdas fine 2,2 liters diesel med 150 hk og så starter prisen ved 366.000 kr. Med Vision-udstyr er vi på 404.000 kr. og med firehjulstræk skal der yderligere 32.000 kr. på bordet. Sammenlignet med tilsvarende konkurrenter, har CX-5 dog en stærk pris.

 

Er der alternativer?
En god håndfuld – og kigger man på motorkraft og udstyr er Mazda CX-5 som regel noget billigere end konkurrenterne. Kia Sportage er ganske vist ca. 20.000 kr. billigere, Hyundai iX35 og Nissan Qashqai koster omtrent det samme, mens Ford Kuga, Toyota RAV4 og VW Tiguan er mellem 8.000 og 65.000 kr. dyrere. CX-5 har dog et alvorligt handicap: Forhandlerne melder stort set udsolgt frem til nytår.

KONKLUSION:
For: God plads, relativt lavt forbrug.
Imod: Svag benzinmotor, urolig affjedring.
Hvilkenbil siger:

Mazda CX-5 byder på fin teknik og god plads, men råber i den grad på en kraftfuld dieselmotor, der kan indfri løfterne om en let og adræt softroader. Spring benzinudgaven over og vent på Skyactiv-D.

FAKTA: Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Vision
Vejl. pris, inkl. lev.: 359.000 kr
Anslået kontantrabat:* Begrænset pga. leveringstid.
Årlig ejerafgift: 1.600 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 16,7 km/l
Forbrug i test: 14,1 km/l
Længde/bredde/højde: 456/217/167 cm
Bagagerum (min/max): 503/1.620 liter
Vægt: 1438 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, benzin
Effekt: 165 hk/208 Nm
0-100 km/t: 9,2 sek
Topfart: 200 km/t

Særligt standard udstyr (Vision):
Klimaautomatik, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, højdejusterbart læderrat, multijusterbart førersæde, ratbetjent fartpilot og cd-radio, p-sensorer for og bag, kørecomputer, tre-delt splitbagsæde,17” alufælge, varme i forsæderne, Smart City Brake Support, start-stop automatik og Bluetooth.
Metallak: 5.000 kr. Navigation: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

jensv@hvilkenbil.dk

4 KOMMENTARER

  1. Jeg har svært ved at genkende de affjedringsproblemer, du nævner, skønt min egen erfaring med bilen begrænser sig til en relativt kort testtur. Den klarer sig i mine øjne væsentligt bedre, end for eksempel Qashqai, der måske nok ligger en anelse mere roligt på vejen, men som falder helt igennem når svingene kommer.

    Eller måske er det bare fordi jeg ikke forstår, hvad du præcist mener med “tung og let hoppende adfærd”, der umiddelbart lyder som lidt af et paradoks.

    • Hej Kristian. Mazda CX-5 er en tung bil – Skyactiv teknologi eller ej. Samtidigt har affjedringen svært ved at falde til ro, når vejen er ujævn; heraf den tunge, men let hoppende adfærd. På det punkt er CX-5 hverken værre eller bedre and så mange andre SUV-typer – og det skyldes to ting: Den kraftigere og dermed tungere konstruktion, der skal kunne håndtere et eventuelt firehjulstræk samt det højere tyngdepunkt. Når det er sagt, så er CX-5 ganske rigtigt relativ adræt – men det mærker du først, når bilen for alvor presses (hvilket de færreste – heldigvis – gør på offentlig vej). MVH Jens.

  2. Nu skriver du, at CX-5 er en tung bil? I forhold til hvad? Hvis vi skal have fakta på det rene, og det skal vi jo, så står den model, du har prøvekørt(165HK 2WD – 210NM), angivet til 1438 kg i køreklar vægt (Inkl. fører!) – Hvor kommer de 1500 kg fra? Og 1438 kg er da en super flot præstation for en bil i denne klasse – især set i lyset af materialevalg, som virker ret så robust og så lader der til at være skruet op for Mazdas kvalitetsbevidsthed.
    Yderligere, så er de 165 hk rigeligt til at få bilen fra 0 til 100 på 9,2 sekunder? Du er sikker på, at det ikke er fordi du mangler momentet fra en diesel – eller bare fra en turbo, at du føler den utilstrækkelig?
    Dog vil jeg give dig ret i, at den kan virke tung, men det kommer mest til udtryk, når der bremses eller skal laves undvigemanøvrer. Men, det er jo en høj og lang bil, ikke en lav coupe med lavt tyngdepunkt.
    Jeg har ikke haft nogle affjedringsproblemer ved mine testkørsler – som i øvrigt ikke burde skyldes vægten her, men nærmere, som du nævner, et højere tyngdepunkt og/eller en dårligt opsat undervogn – Jeg har dog, som nævnt, ikke oplevet hverken eller.

    • Hej David.
      Tak for dit indlæg.
      Jeg skriver at CX-5 har en tung adfærd. Med det mener jeg, at den opleves tung, og det kan godt have noget med tyngdepunktet at gøre. De 9,2 sekunder fra 0-100 km/t siger ikke noget om, hvordan CX-5 klarer accelerationer i femte eller sjette gear, når du overhaler – og her savner jeg afgjort kræfter. Så jo, jeg mangler moment, og det er også derfor at jeg anbefaler en momentstærk diesel til CX-5. Det med affjedringen er nok ofte en smagssag – sammenlignet med eksempelvis en Mazda 6 finder jeg affjedringen stødende i CX-5. Især fordi CX-5 ganske rigtigt ikke kan siges at være tung for biltypen: Og du har ret – den vejer kun 1438 kg, jeg er kommet til at opgive vægte fra den firehjulstrukne udgave. MVH Jens

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation