TEST: Mini Cooper S – wouw for et hundehus

BILTEST: Den er blevet mere voksen og moden, men Mini Cooper S er fortsat noget af det sjoveste, der findes på fire hjul.

Hvilken bil?
Mini – også kendt som det britiske ‘hundehus’ – er rullet ud i tredje generation. Designmæssigt er den som snydt ud af næsen på sine forgængere – det er helt på sin plads at tale om ’ny hund i gammelt hus’ her. Teknisk er der dog sket ting og sager, for den nye Mini står på en ny platform, der skal danne basis for et væld af forhjulstrukne biler fra både Mini og tyske BMW, der ejer det ikoniske, britiske bilmærke. Her tester vi den foreløbige topmodel, Mini Cooper S med en firecylindret, toliters turbobenziner fra BMWs hylder. Prisen er 359.000 kr. inkl levering, men en basisudgave vil senere kunne leveres for godt 200.000 kr.

Vidste du at?

Never change a winning team” lyder et mundheld fra engelsk fodbold, og det passer fint på Mini, der er blevet en indbringende succeshistorie for BMW. Derfor pilles der næsten ikke ved det ikoniske design, men Mini er faktisk vokset på alle leder.

Mini den tredje er 4,5 cm bredere og hele 10 cm længere end forgængeren. Endnu vigtigere er akselafstanden øget med tre cm, hvilket giver lidt tiltrængt ekstra benplads på bagsædet. Senere i år ser vi endda en forlænget udgave med fem døre, der bliver et fuldvoksent medlem af ’Polo-klassen’.

Hvordan er førerpladsen?

Tyske BMW har lært britiske Mini en vigtig hundekunst om at indrette førerpladser, så man ikke bare sidder godt, men nærmest smelter sammen med bilen. Selv undertegnedes 190 cm sidder som om Mini var et skræddersyet jakkesæt fra en fin herretøjsbutik i Savile Row.

Rattet er placeret næsten lodret og meget højt, og kan trækkes helt tæt på, mens der er langt til pedalerne. Det er helt formel-agtigt og en stor del af forklaringen på, at Mini er så sjov at køre. Derudover mærker man, at finishen har fået et reel løft. Her er meget pynt, men alting virker for en gangs skyld bundsolidt bygget.

Hvordan opleves kabinen?
Nok er hundehuset vokset, men det hedder ikke Mini for sjov. Bagsædet er fortsat mest for børn – med undertegnedes 190 cm i førersædet er der ganske enkelt ikke noget benplads tilbage. Lidt ærgerligt, for der er forbløffende højt til loftet i den lille og lave brite. Bagagerummet er vokset fra diminutive 160 til 210 liter og rummer dermed akkurat bagagen til dig og din stilbevidste kæreste. Familier må vente på den kommende Mini 5-door eller opgradere til den højbenede Mini Countryman. Men igen – at købe en Mini for bagsædets skyld svarer til at bestille et glas Beaujolais på en britisk pub.

Er sikkerheden i orden?
Tredje generation af Mini er endnu ikke testet af Euro NCAP, men vi forventer, at den vil klare sig godt – formentlig til topkarakteren fem stjerner. Mini har seks airbags og elektronisk antiskrid. Derudover har den automatisk nødbremse, der kan bremse for forhindringer ved hastigheder op til 60 km/t. Fodgængere er der også tænkt på: Er uheldet ude springer motorhjelmen lidt op for at beskytte fodgængere og cyklisters hoveder. Den aktive sikkerhed er måske det sikreste ved Mini – det er en bil, du i sjældent hurtig grad kan styre uden om forhindringer.

Hvordan kører den?
Simply brilliant, som de vil sige hjemme i England. Som den eneste bil i klassen kører Mini med avancerede, uafhængige hjulophæng for og bag. Samtidig er den dyre undervogn sat op til sjov og har en morskabsfaktor, der kun matches af ganske få sportsvogne.

Stik Mini Cooper S et sving, og den dykker ind i det som en legesyg terrier på jagt efter et kastet kødben. I Mini Cooper S er fjedrene samtidig sænket, hvilket sammen med en knivskarp styring giver dig optimal føling med vejen. Det gør ikke just Mini til en komfortabel langturscruiser, men – my goodness! – den er sjov på en snoet sognevej.

Hvordan er motoren?
Den nye Mini har fået helt nye motorer. I de mindre udgaver en 1,5 liters turbobenziner med tre cylindre, men her i Mini Cooper S har BMW skohornet deres egen firecylindrede toliter fra 320i ned i hundehuset. På godt og ondt. Musklerne er massive og Mini Cooper S kan sagtens tumle kræfterne. Desværre er og bliver BMW-motoren en lidt steril og tung maskine, der både tøver lidt på gassen og aldrig lyder som den frække slagterhund, som Mini Cooper S ellers er. Derudover overbeviser mekanikken med bomstærke bremser og et lækkert gearskifte.

Passer prisen?
Helt ærligt, nej. 355.000 kr. for en 192-hestes mini-GTI er i sig selv pebret, men priserne kører for alvor i grøften, hvis der skal lidt udstyr i hundehuset. Den slags tager Mini sig nemlig kongeligt betalt for, og så ryger du lynhurtigt forbi 400.000 kr. eller det, der er værre. Omvendt byder Mini Cooper S på en køreoplevelse i størrelse XL, og det berettiger til dels den voldsomme pris. Dagens tip: Drop S og vælg den ’almindelige’ Cooper i stedet. ’Wouw-faktoren’er den samme, du får en undskyldning for at køre den trecylindrede maskine helt ud i gearene og sparer hele 105.000 kr.

Er der alternativer?
En Mini Cooper S er på mange måde en særlig race uden direkte artsfæller. Alfa MiTo QV med 170 hk til 329.000 kr. dufter lidt af ’hot dog’, men er ikke nær så vellykket som den britiske bulldog. Audi A1 i sportstrim med 185 hk og DSG-gear til 354.000 kr. er et bedre bud, men stadig ikke helt så skarp. Et spændende, lidt større alternativ, der næsten matcher Mini Cooper S i køreglæde, er Ford Focus ST med 182 hk til 289.000 kr. Her kan du både have det sjovt og have ungerne med på bagsædet.

Konklusion:
For: Suveræn køreglæde, ikonisk stil.
Imod: Pris, lidt uoplagt og tung motor.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Den er vokset og fremstår mere moden end nogensinde, men Mini Cooper S er fortsat bilernes svar på gadens frækkeste slagterhund. Køreglæden er så massiv, at vi – næsten – tilgiver den hundedyre pris…

Læs også: Mini får vokseværk og fem døre

Blog: Mini – udvidelse uden udvanding

FAKTA: Mini Cooper S

Vejl. pris, inkl. lev.: 359.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.660 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 17,5 km/l (133 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 14,9 km/l
Længde/bredde/højde: 382/173/141 cm
Bagagerum (min/max): 211 liter/ikke opgivet
Vægt: 1.235 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbovbenzin
Effekt: 192 hk/280 Nm
0-100 km/t: 6,8 sek
Topfart: 235 km/t

Særligt standard udstyr:
Start-stop, sædevarme, aircondition. USB og aux-stik, læderrat, sportssæder, elruder, elspejle, 16-tommer alufælge.
Metallak: 11.000 kr., kromdetaljer: 3.300 kr., LED-forlygter: 22.000 kr., Head-up-display: 11.000 kr. ‘Chili-pakke’ m. 17” alufælge, multifunktionsrat, fartpilot, Driving Modes (sport, normal, eco), tågelygter, regnsensor, klimaautomatik, kørecomputer, lyspakke mm.: 59.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here