Test: Opel Cascada er både underskøn og overvægtig

BILTEST: Opel Cascada er en komfortabel og kapabel cruiser, men en voldsom vægt piller ethvert tilløb til sjov i gaden ud af den tyske skønhed.

Hvilken bil?
Opel Cascada er afløseren til Opel Astra TwinTop. Begge er fuldblods-cabriolet’er med plads til fire voksne, men hvor Astra TwinTop havde foldetag af stål, er Cascada gået tilbage til den klassiske kaleche. ”Charmekluden” klæder Cascada, der er usædvanlig velskabt – både i lukket og topløs tilstand, men med en vægt på monumentale 1.700 kig må den tyske skønhed beskrives som overvægtig. Til gengæld er karrosseriet stivere end Astra TwinTop’s, der fleksede som kogt spaghetti.

Vidste du at?
Opel Cascada er resultatet af en intern affære mellem Astra og den større Insignia, hvilket afspejles af den velvoksne længe på 4,7 meter og flere dele i undervognen fra Insignia. Når Cascada har fået blød hat skyldes det, at moden indenfor åbne biler atter dikterer stof i stedet for stål – og så betyder det mindre, at Astra Twin Top var et sjældent eksempel på en visuelt vellykket hardtop. Cascada’s stoftag er ekstra støjisoleret og kan åbne og lukkes ved hastigheder op til 50 km/t uden at tage skade.

Hvordan er førerpladsen?
Opel er dygtige til førerpladser og det gælder også Cascada: Sæderne støtter godt og forholdet mellem sæde, rat og pedaler er virkelig behageligt. Den fladtliggende forrude skærmer effektivt mod vinden og monterer du anti-træk gardinet over bagsæderne, byder Opel Cascada på noget af det bedste vind-beskyttelse blandt markedets cabriolet’er.

Men skønheden har sin pris: De blinde vinkler kan skjule et Zeppeliner luftskib, så du er dybt afhængig af de standard-monterede p-sensorer, når du bakker.

Hvordan opleves kabinen?
Bortset fra myretuen af betjeningsknapper i midterkonsollen, byder Opel Cascada velkommen med en indbydende kabine. Desværre bedrager det skind, der er trukket på instrumentpanel, rat og sædekanter. Ikke alene er det af kunststof, over alt er plastic-overfladerne hårde. Grundlæggende virker Opel Cascada dog solid og væsentligt stivere end sin smørbløde forgænger. Det er også forklaringen på, at vi hørte færre knirkelyde i Cascada end i rivalen VW Beetle Cabriolet.

Er sikkerheden i orden?
Opel Cascada er ikke testet af Euro NCAP. Opel laver sædvanligvis sikre biler og med teknik fra Astra og Insignia stoler vi på, at Cascada klarer sig godt, hvis uheldet er ude. Det svage punkt for åbne biler er manglen på et fast tag, men Opel har både forstærket forruderammen og monteret styrtbøjler bag bagsædepassagererne, der popper op, hvis bilen vælter. Derudover er der fire airbags, elektronisk stabilitetskontrol og pedaler, der knækker for at beskytte chaufførens fødder i et frontalsammenstød.

Hvordan kører den?
Hvis Opel Cascada var et menneske, ville lægen øjeblikkeligt ordinere en skrap slankekur. Hele 1.700 kg siger badevægten, og det piller ethvert tilløb til sprint og andre sportslige discipliner ud af ligningen. Til gengæld er komforten tilsvarende høj – du cruiser på 1. klasse i Cascada og med den støjisolerede kaleche oppe er der tale om luksuriøs og støjsvag fremfærd. En lidt følelsesløs styring understreger, at Opel Cascada er lavet til ”reisen statt rasen” som tyskerne siger.

Hvordan er motoren?
Den 1,4 liters turbobenziner gør det fint i Astra. I tonstunge Cascada er de 140 heste på overarbejde og så virker motoren bovlam. I 1. og 2. gear sætter den fornuftigt af, men herfra tager de 1.700 kg. pippet fra motoren og gør overhalinger til noget, der skal planlægges i god tid. Vi lod i stedet motoren cruise og blev belønnet med et snitforbrug på 14,3 km/l – altså væsentligt bedre end det officielle tal på tørstige 12,8 km/l.

Selv om cabriolet-kørsel rimer bedst på cruising, ville vi overveje at finde 30.000 kr. ekstra og opgradere til den nye 1,6 motor med 170 hk.

Passer prisen?
Prisen er OK, fordi Cascada er større og mere rummelig end sine direkte konkurrenter. Udstyrsniveauet er også højt, og så sælges åbne biler ikke mindst på følelserne. Her har Opel Cascada en trumf, fordi den er usædvanligt velskabt. Spidskompetencerne formskøn karrosse, høj komfort og effektiv vindbeskyttelse – både med og uden tag på – giver Cascada en solid niche i cabriolet-klassen.

Er der alternativer?
På papiret er VW Beetle mindre og svagere, men i praksis føles den lettere Beetle hurtigere og må kun se sig overgået på benplads på bagsædet. Til 377.000 kr. er den hvilkenbil’s valg frem for Opel Cascada. Andre udfordrere er Peugeot 308 CC til 451.000 kr. og Renault Megane CC til 426.000 kr., begge med stålfoldetag og mindre plads på bagsædet. Overvægtig eller ej, her er vi lidt mere betaget af skønheden fra Rüsselsheim end fristelserne fra Frankrig.

Konklusion:
For: Velskabte former og massiv komfort.
Imod: Overvægt tynger køreglæden.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Opel Cascada lider af overvægt, men cruiser den alligevel hjem på klassiske – og vigtige – cabriolet-dyder som smukt design, høj komfort og god vindbeskyttelse. Livsnydere vil elske den, fans af adrætte bevægelser og skarp styring kan spare turen til Opel-forhandleren.

FAKTA: Opel Cascada Cosmo 1,4T 140 hk

Vejl. pris, inkl. lev.: 444.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.680 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 4
Forbrug (EU-norm): 12,8 km/l
Forbrug i test: 14,3 km/l
Længde/bredde/højde: 470/184/144 cm
Bagagerum (min/max): 280/380 liter
Vægt: 1.700 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 140 hk/200 Nm
0-100 km/t: 10,9 sek
Topfart: 207 km/t

Særligt standard udstyr (Active):
Klimaanlæg 2-zone, fjernbetjent centrallås, el-kaleche, el-ruder, el-spejle, multijusterbart læderrat, fartpilot, cd-radio med aux og usb, kørecomputer, splitbagsæde, 18” alufælge, aut. Fremføring af sikkerhedsseler, elektrisk håndbremse med hill start, regnsensor, lysautomatik og LED-baglygter, p-sensor bag.
Metallak: 9.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here