TEST: Peugeot 208 genfinder køreglæden

Ikke mindst Peugeot 208 var med til at gøre det franske bilmærke til Danmarks næststørste i 2014.

BILTEST: Peugeot 208 har smidt over 110 kilo og kører væsentligt bedre end sin overvægtige forgænger. Fransk flair for finesse fornægter sig ikke med go-kart rat og touch-screen betjening.

Hvilken bil?
Peugeot 208 afløser den succesrige 207 i den populære miniklasse. Hvor 207 var blandt de tungeste i sin klasse uden på nogen måde at sætte standarder for hverken pladsudnyttelse eller køreegenskaber, forsøger franskmændene med 208 at finde tilbage til de rødder, der i 80erne gjorde 205 til et brag af en bil. Opskriften er en slankekur, der piller mellem 110 og 170 kilo af vægten, skærer 6 cm af længden og fokuserer på Peugeot’s lidt forsømte varemærke, køreegenskaberne.

Vidste du at?
Med 208 lancerer Peugeot en ny, tre-cylindret basis-benzinmotor, der er usædvanlig let og udleder under 100 gr. CO2 pr. km. Som 1,0 yder den 68 hk og kører 23,3 km/l, som 1,2 med 82 hk er norm-forbruget beskedne 22,2 km/l. Dermed er den tre-benede benzinmotor miniklassens mest økonomiske. Her tester vi dog 208 med Peugeots fine 1,6 liters diesel med 92 hk og et normforbrug på 26,3 km/l. Teknisk er Peugeot 208 baseret på søsterbilen Citroën C3.

Hvordan er førerpladsen?
Typisk Peugeot og alligevel usædvanlig. Rattet er nemlig så lille, at man kigger over – ikke igennem – ratkransen, for at se de højt placerede instrumenter. Det kræver lidt tilvænning, men fungerer fint – og giver en fed fornemmelse af at køre go-kart. Resten er typisk Peugeot. Sæderne er svampede i polstringen, og kørestillingen er stadig rigeligt sydeuropæisk med begrænset plads til lange ben og store sko. Men den centralt placerede touch-screen til radio og kørecomputer fungerer fint og ser godt ud.

Hvordan opleves kabinen?
Selv om 208 udvendigt er mindre end 207, er den lidt bedre udhulet. Foran er der god bredde, men på bagsædet kniber det fortsat med benpladsen – der ikke bliver større af nogle enorme, indvendige dørhåndtag i knæhøjde.

Finishen er mere la-la end oh-la-la. Stedvis nydelig, men i hvert fald testbilen var plaget af mange knirkelyde fra den hårde plast på dørpanelerne.

Til gengæld er der ikke sparet på noget i mellemste udstyrsversion, Active. Vi savnede egentlig kun et læderrat.

Er sikkerheden i orden?
Peugeot 208 opnåede samtlige fem stjerner i den skærpede 2012-udgave af Euro NCAPs crashtest, men det var på et hængende hår. Beskyttelsen mod piskesmæld ved bagendekollisioner er kun middel, det samme gælder den såkaldte pæletest, hvor bilen glider sidelæns ind i metalpæl med 29 km/t. Trods både side- og gardinairbag udsatte pæletesten førerens brystkasse for en høj belastning. Se mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Fremragende. En Ford Fiesta er skarpere på snoede biveje, fordi 208’s elektriske servo er en smule steril, når det går lige ud. Omvendt er Peugeot 208’s fornemme kompromis mellem adræt svingkørsel på bivejene og en affjedringskomfort på de lange stræk der er Golf-klassen værdig, rent ud imponerende.

Støj fra vind, dæk og motor er tilpas dæmpet og understreger 208’s fine langtursegenskaber – med den blødt knurrende dieselmotor er en marchfart på 150 km/t en leg.

Hvordan er motoren?
Peugeots 1,6 liters HDi er en perle – også i den neddroslede udgave med 92 hk. Her er altid kræfter nok. Motoren tager gerne omdrejninger, er tyst oppe i fart – og så er Peugeots e-HDI start-stop system markedets suverænt bedste. Allerede fra 25 km/t slukker det motoren – og starter den silkeblødt op igen, straks du rører koblingen. Den BMW 116d vi havde ugen forinden, var en traktor i direkte sammenligning. Med et snitforbrug på 20,4 km/l var vi dog langt fra de lovede 26,3 km/l. Gearskiftet er lidt mindre ”Peugeot-slasket” end i 207, men fortsat rigeligt løst og med lange vandringer.

Passer prisen?
Tjaeh – små 200.000 kr. er også en slags penge, men Peugeot fedter dog ikke med udstyret i Active-udgaven, der kun mangler læderrat og navigation for at være komplet. Den tre-cylindrede 1,2 liters benzinmotor med 82 heste ligner dog et oplagt alternativ for de 208-ejere, der kører mindre end 20.000 km årligt – du sparer hele 35.000 kr.

 

Er der alternativer?
Mange. De hårdeste rivaler er den rummelige Kia Rio 1,4 CRDi, der med lignede udstyr og syv års garanti er 25.000 kr. billigere og Ford Fiesta 1,6 TDCi Titanium, der er et veludstyret og velkørende alternativ til 192.000 kr. VW Polo er væsentligt dyrere, mens sydlandske konkurrenter som Fiat Punto og Renault Clio efterhånden er mærket af deres alder i en direkte sammenlignet med Peugeot 208.

Konklusion:
For: Komfort, køreglæde, dieselkultur og go-kart rat.
Imod: Begrænset bagsædeplads, ikke helt billig.
Hvilkenbil siger:

Peugeot 208 vender tilbage til klassiske dyder som lav vægt og høj køreglæde. Komforten er fornem, designet vellykket, men gamle svipsere som svampede sæder, afmålt plads og stedvis grov finish flytter med.

FAKTA: Peugeot 208 1,6 e-HDi Active
Vejl. pris, inkl. lev.:
199.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 9.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.320 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 26,3 km/l
Forbrug i test: 20,4 km/l
Længde/bredde/højde: 397/170/146 cm
Bagagerum (min/max): 325/1.220 liter
Vægt: 1.265 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 92 hk/230 Nm
0-100 km/t: 10,9 sek
Topfart: 185 km/t

Særligt standard udstyr (Active) bl.a.:
Aircondition, el-ruder for, multijusterbart læderrat med radio-betjening, splitbagsæde, fartpilot, start-stop automatik, multimedieskærm med aux og usb-indgang og 6 højttalere, højdejusterbare forsæder m. varme.
Metallak: 6.000 kr. Cd-afspiller i handskerum: 1.750 kr. Navigation: 15.000 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here