TEST: Blid diesel til stærk pris i Renault Megane

0

BILTEST: Ny dieselmotor og stærke priser gør ellers gennemsnitlige Renault Megane til et reelt alternativ i Golf-klassen. Især som stationcar med ekstra plads på bagsædet.

Hvilken bil?
Renault Megane er den franske bilfabriks udspil i Golf-klassen. Den nuværende Megane blev lanceret i 2008. Tidligere i år fik den en mild ansigtsløftning og flere tekniske forbedringer. Blandt andet lancerede diesel-eksperterne Renault en ny 1,6 liters oliebrænder med hele 130 hk. Det er den, vi tester her i stationcarudgaven, som Renault kalder for Sport Tourer.

Vidste du at?
Efter den mindre Clio er Megane den vigtigste model for Renault. I Tyskland har Megane flere gange været den bedst sælgende ikke-tyske bilmodel, og også i Danmark har aggressive priser ofte sendt Megane højt op på salgslisten. Den nuværende model er mere afdæmpet designet end sin avantgardistiske forgænger. Sammen med nærmest permanente rabatter gør det p.t. Megane til en reel fransk fristelse i den konservative Golf-klasse.

 

Hvordan er førerpladsen?
Renault er på mange måder det mindst ”franske” bilmærke, og det mærkes ikke mindst bag rattet. Betjening og layout ligner tyske og asiatiske konkurrenters til forveksling – især i denne Dynamique-udgave, hvor digitalspeedometeret er afløst af klassisk viser. Og allerbedst: Ergonomien – altså forholdet mellem rat, sæder og pedaler – passer fint til store skandinaver. Forsæderne er dog fortsat lidt korte til langbenede chauffører, og en str. 45 kommer let i konflikt med to pedaler på én gang.

Hvordan opleves kabinen?
Sammenlignet med forgængeren sidder man mærkbart lavere. På bagsædet drager passagererne fordel af, at stationcarudgaven har seks centimeter længere akselafstand end 5-dørs udgaven. Dermed rykker benpladsen fra dårlig til gennemsnitlig for klassen. Bagagerummet er stort, regulært og med lav læssekant – godt for ryggen, når der skal lastes møbler i IKEA.

Finishen er sådan lidt comme ci comme ca, som de siger i Frankrig. Her er både nydelig plastic, et meget syntetisk læderrat og enkelte knirkelyde, når hjulene rammer skarpe ujævnheder.

Er sikkerheden i orden?
Høj passiv sikkerhed har længe været et varemærke for Renault, og Megane er ingen undtagelse. Euro NCAP crashtestede Megane i 2008, hvor den opnåede samtlige fem stjerner. Siden er testen blevet skrappere, men for fire år siden var Megane blandt de sikreste biler i sin klasse med topscore i både frontal- og sidekollision. Største minus er en middelmådig beskyttelse af fodgængere. Hvilkenbil vurderer, at Megane fortsat er en meget sikker bil. Læs mere på euroncap.com.

Hvordan kører den?
Modsat mange af de nyeste konkurrenter med fine multilink baghjulsophæng nøjes Renault Megane med en traditionel, halvstiv bagaksel. Og typisk for finere fransk fjederkunst slipper den ubesværet af sted med den billigere løsning.

Uden ligefrem at være skarp som en Ford Focus, byder Renault Megane på en fint kompromis mellem komfort og neutrale svingegenskaber.

Største minus er en emsig servostyring, der aldrig rigtigt formidler fuld kontakt til vejen. Støj fra vind og hjul er til gengæld godt undertrykt. Vi ville dog droppe testbilens GT Line sportsundervogn og nyde standardundervognens fuldfede franske langturskomfort.

Hvordan er motoren?
Renault er skrappe til diesel og det mærkes med den nye 1,6 dCi. Eller rettere; du mærker ikke ret meget, for den franske finmekanik har en usædvanlig blød og dæmpet gang. Alligevel er der rigeligt med punch til overhalinger med 130 veloplagte hestekræfter og et moment på velvoksne 320 nm.

Bortset fra en anelse tøven under 1.800 omdrejninger, kan vi ikke komme i tanke om bedre 1,6 liters dieselmotor på markedet lige nu – og det inkluderer maskiner fra de tyske prestigemærker.

Gearkassen lever dog ikke helt op til motoren. Gearskift er løse i betrækket og falder i hak med høje klak-klak lyde. Brochuren lover 25 km/l – vi målte 17,9 km/l, men faldt også ofte for fristelsen for at udnytte motorens veltrænede muskler…

Passer prisen?
Den danske importør har skåret 39.000 kr. af prisen på Renault Megane, så den testede topudgave med 1,6 liters diesel og Dynamique-udstyr fås for 282.000 kr. Det er en stærk pris, men konkurrencen er også benhård i klassen. Renault Megane er dermed blandt de få ikke-asiatiske bilmærker, der kan konkurrere direkte med koreanerne. Ved at gå en motorstørrelse og et udstyrstrin ned, bliver Megane Sport Tourer et endnu bedre tilbud: 1,5 dCi med 110 velopdragne heste og Expression udstyr til 244.000 kr. er afgjort værd at overveje.

Er der alternativer?
Kia Ceed 1,6 CRDi SW Premium til 289.000 kr. byder på god komfort, rigelig plads og mængder af udstyr. Den 110 hestes dieselmotor er lidt svagere end Renaults, men 7 års garanti er et stærkt argument for Kia. Hos Hyundai er der 5 års garanti på Ceed’s søsterbil, Hyundai i30 stationcar, med samme motor: Til 269.000 kr. ligner i30 med masser af Style-udstyr Renault Megane’s største rival. Ford Focus stationcar 1,6 TDCi 115 hk Titanium kører bedre, men er også dyrere til 297.000 kr. Går man efter plads og lækker finish, hedder alternativet Skoda Octavia Combi 1,6 TDi Elegance til 303.000 kr.

Konklusion:
For: Komfort og kultiveret diesel til stærk pris.
Imod: ”Comme ci comme ca” attitude.
Hvilkenbil siger:

Renault Megane er på mange måder en gennemført gennemsnitlig og dermed lidt farveløs bil. Men toptunet fransk ingeniørkunst i motorrummet og hårdtslående priser gør alligevel Megane til et særdeles reelt alternativ i Golf-klassen.

FAKTA: Renault Megane Sport Tourer 1,6 dCi

Vejl. pris, inkl. lev.: 282.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.320 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 25,0 km/l
Forbrug i test: 17,9 km/l
Længde/bredde/højde: 457/180/153 cm
Bagagerum (min/max): 524/1.600 liter
Vægt: 1.395 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 130 hk/320 Nm
0-100 km/t: 10,1 sek
Topfart: 200 km/t

Særligt standard udstyr:
2-zone klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbart læderrat, cd-radio, tagræling, 16” alufælge, fartpilot, regnsensor.
Testbilen var udstyret med GT Line pakke med 17-tommer alufælge og p-sensor for og bag til 25.000 kr.
Metallak: 6.000 kr., integreret TomTom navigation: 7.900 kr., nøglefri adgang og start: 4.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation