TEST: Snusfornuften sejrer stort i Skoda Octavia

2
Årets brugtbil

BILTEST: Skoda Octavia er både større og billigere end søsterbilerne VW Golf og Seat Leon. Vil du have kvalitet for pengene, er Octavia nærmest umulig at komme uden om.

Hvilken bil?
3. generation af Skoda Octavia vokser for alvor ud af Golf-klassen og næsten op i firmaklassen. Octavia deler den nye MQB-platform med søsterbilerne VW Golf, Audi A3 og Seat Leon, men Octavias akselafstand er 5 cm længere og bagenden er væsentligt forlænget. Det giver kolossal plads i både kabine og bagagerum. De praktiske dyder er altså i højsædet og det afspejler det forsigtige design, som tjekkiske Josef Kaban er ansvarlig for. Her tester vi udgaven med 140 hestes turbobenziner og mellemste Ambition-udstyr.

Vidste du at?
Internt i VW-familien har Skoda ry for at være lige lovlige dygtige. Som familiens snusfornuftige spare-mærke er det upassende, at Skoda ofte har haft en finish og samlekvalitet på omgangshøjde med VW’s. Med den nye Octavia er Skoda banket på plads: Plasten på dørsiderne er knaldhård, instrumentbordet er ikke fri for knirkelyde og støjdæmpningen lyder der også til at være sparet på.

Generelt er finishen fortsat til den gode side, men Octavia er ikke længere så lækker som Golf.

Hvordan er førerpladsen?
Skoda Octavia er en af den slags biler, du straks føler dig hjemme i. Hvert eneste betjeningsgreb sidder, hvor du forventer det og fungerer intuitivt. Kørestillingen vil passe både store og små – især de langbenede, for også bag rattet mærker man, at akselafstanden er 11 cm længere end i forgængeren. Sæderne er fast polstrede, men vi savner lidt mere sidestøtte. Til gengæld er de nye instrumenter med hvid baggrundsbelysning blevet mere læsbare og pedaler, rat og armlæn sidder så ergonomisk korrekt, at langturen bliver en leg i Octavia.

Hvordan opleves kabinen?
Stor og gæstfri. På de udvendige mål placerer Skoda Octavia sig nok en gang mellem Golf- og firmaklassen. Indvendigt er den dog så effektivt udhulet, at pladsen sagtens matcher eller overgår større firmabilers som Mazda 6 og Opel Insignia. Bagagerummet er i en klasse for sig med en appetit på gigantiske 610 liter. Undskyldningen for at opgradere til stationcar-udgaven er næppe pladsbehov, men snarere at Combi’en – efter vores mening – er mere helstøbt i sit design.

Er sikkerheden i orden?
Skoda Octavia har fået samtlige 5 stjerner i Euro NCAPs crashtest og er generelt solid og med hele 9 airbags som standard. Men Octavia har en akilleshæl: I pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i metalpæl, er beskyttelsen af førerens brystkasse ringe. Det er skuffende for en moderne konstruktion. Til gengæld har Octavia aktive sikkerhedssystemer, der dels bremser bilen automatisk i et sammenstød, dels strammer seler og lukker ruder umiddelbart før en kollision. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Skoda Octavia er baseret på samme platform som Golf, A3 og Leon. Det mærkes på køreegenskaberne, der er mere kompetente end underholdende. Styringen er særdeles præcis, man mærker at den nye platform har høvlet 100 kg. af vægten, men Octavia har også samme skønhedsplet som søsterbilerne:

I de mindre udgaver (under 150 hk) er forgængerens dyre multilink-baghjulsophæng sparet væk, og det får skarpe ujævnheder til at slå lidt hårdt igennem. På det punkt føles MQB-platformen mere som en spareøvelse end en teknisk forbedring.

Hvordan er motoren?
Den ”downsizede” 1,4 liters turbobenziner med 140 hk er en mekanisk perle med masser af punch, bundtræk og en veloplagt snerren under acceleration. Den trækker rent fra 1500 omdrejninger og leverer derfra et sug af kraft op til 5.000 omdrejninger før den mister pusten. Lyden er ikke påtrængende, men det er tydeligt, at Skoda har sparet på lyddæmpningen sammenlignet med Golf. Til gengæld nåede vi præcist de lovede 18,9 km/l i snit – imponerende for så kraftfuld en motor.

Passer prisen?
Ja, med det mellemste Ambition-udstyr får du fuld valuta for pengene i Skoda Octavia – især fordi du pladsmæssigt kan sammenligne den med langt dyrere biler som Opel Insignia, Peugeot 508 og Toyota Avensis. Vi savner kun læderrat, højre armlæn og klimaautomatik, og det fås meget praktisk i en Ambition Plus-pakke til 12.000 kr. Skoda hævder, at Octavia sælges til intropriser september ud – men konkurrencen er nådesløs i Golf-klassen, så mon ikke det gode tilbud fortsætter.

Er der alternativer?
Ja, og det bliver i VW-familien: VW Golf med den lidt svagere 122 hestes motor og tilsvarende Comfortline udstyr er hele 40.000 kr. dyrere til 293.000 kr., mens Seat Leon med det stort set tilsvarende Style-udstyr og samme 140 hestes motor til 274.000 kr. er 21.000 kr. dyrere. Skoda Octavia er altså både størst og billigst i den interne dyst og det er hårdtslående argumenter for den tjekkiske Golf.

Konklusion:
For:
Suveræn plads og kompetente køreegenskaber til stærk pris.
Imod: Affjedring savner det sidste raffinement.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Skoda Octavia er ikke perfekt, men det er tæt på. Til prisen er det svært at finde mere vellykket kombination af plads, præcise køreegenskaber og velfungerende mekanik. Octavia kan ikke undgå at blive et danskerhit, og det er fuldt fortjent.

FAKTA: Skoda Octavia 1,4 TSi Ambition
Vejl. pris, inkl. lev.: 253.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.120 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 9
Forbrug (EU-norm): 18,9 km/l
Forbrug i test: 18,9 km/l
Længde/bredde/højde: 466/186/147 cm
Bagagerum (min/max): 610/1.740 liter
Vægt: 1.275 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 140 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8,5 sek.
Topfart: 212 km/t

Særligt standard udstyr (Ambition):
Cd-radio og kørecomputer, aircondition, stop-start, fartpilot, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, LED baglygter, splitbagsæde, tågeforlygter med drejelys.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

jensv@hvilkenbil.dk

2 KOMMENTARER

    • Hej Anders. Godt spørgsmål! Vores målinger er ikke-videnskabelige, men foretaget i løbet af testperioden med meget varierende kørsel. Vi bestræber os på at køre så ‘normalt’ som muligt, så på den vis skal vores egne målinger gerne afspejle virkeligheden bedst muligt. De 16 km/l for den kompakte C3 med en moderne, trecylindret ‘downsizet’ motor svarer ganske nøje til, hvad vi som regel opnår med den type motorer. Den store overraskelse er Skoda Octavia med 1,4 liters turbobenziner, der klarer næsten 19 km/l. Det var vi også selv overraskede over, men netop denne motor er virkelig optimeret til at køre langt på literen – og vi ved, at vores kolleger på andre bilmagasiner har lignende gode erfaringer. Hos VW og Audi fås den endda i en udgave, hvor den kobler to af cylindrene fra under ‘cruising’ ved jævn hastighed, hvilket forbedrer økonomien yderligere. De knapt 19 km/l lyder næsten for godt til at være sandt, men vi står inde for vores måling: Det er en overraskende økonomisk motor. MVH Jens Velling, hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation