TEST: Tidens tand er hård ved Peugeot 107

1

BILTEST: Den faceliftede Peugeot 107 prøver ihærdigt at holde skansen blandt minibilerne, men de nye, frække konkurrenter er bedre.

Hvilken bil?
Ved lanceringen i Danmark i 2006 gik Peugeot 107 samt søskendebilerne Citroen C1 og Toyota Aygo rent ind hos danskerne. En smart, ultrakompakt konstruktion med kækt design, sparsommelige og friske motorer kombineret med en god pris var hovedingredienserne i succesen. Nu er en faceliftet version igen på færde med opdateret motor og det tidstypiske LED-kørelys.

Vidste du at?
Peugeot 107 er ret billig i 3-dørs-udgaven. Bare 80.000 kr. skal der til. Det er i øvrigt næsten 40.000 kr. mindre end da den blev lanceret i Danmark i 2006. Man skal være forsigtig med at behæfte den med ”Danmarks billigste bil”-titlen, men det er den faktisk i skrivende stund.

Hvordan er førerpladsen?
Basic, men velfungerende. Den gør næsten et nummer ud af at være skrabet med rå dørsider, en hylde i stedet for et handskerum og manuelt-alting. Men den er ok, der hvor det tæller. Selv undertegnedes 193 cm passede fint bag rattet i de overraskende gode sæder. Dog skuffede det, at rattet ikke kunne reguleres ind/ud, men kun op/ned, hvilket betød, at man sad med strakte arme. Den går ikke i 2012.

Hvordan opleves kabinen?
Når en bil er 343 (!) cm lang, så sætter det naturlige grænser for udfoldelserne. 107 er ingen familiebil. For forsøgets skyld blev et barnesæde monteret bag den høje fører. Det gik, men var ingen nydelse for nogen af parterne, og man kan glemme alt om klapvogne i bagagerummet på 139 liter.

I den testede 5-dørs udgave kan bagsædepassagererne akkurat holde klaustrofobien fra livet, men når man spærres inde i en 3-dørs og med vinduer, der kun kan knappes et par cm op, så skal man have nerver af stål for ikke at gå fra forstanden.

Er sikkerheden i orden?
107 er en lille bil, men da den strukturelt identiske Citroen C1 blev testet af EuroNCAP fik den pæne karakterer. Både side-kollision og fremadrettet kollision slap passagerne godt fra – bilens størrelse taget i betragtning.  Men åbner man bagdørene og mærker det tynde blik, så vil man gøre meget for at slippe for den oplevelse. Dog er stabilitetssystemet ESP og 6 airbags standard.

Hvordan kører den?
Ganske hæderligt. Affjedringen er blød de rigtige steder og fast nok til at holde styr på karosseriet.  Gearingen er tårnhøj for en minibil. Det giver både fordele og ulemper. Fidusen er, at støjniveauet bliver knap så infernalsk og bilen faktisk kan trække 130 km/t med en vis pondus. Dog er udvekslingerne ikke helt afstemte – fra 1. til 2. gear kommer omdrejningerne lige lovlig langt ned. Servoafstemningen kunne være også bedre – stikker man den en korrektion på motorvejen, skal man selv finde midterpunktet igen. Det giver en lidt urolig kørsel.

Bilens dynamik er dog god.  På de små sogneveje er den faktisk helt underholdende med en fin balance og lethed.

Hvordan er motoren?
En af bilens attraktioner. Både C1, Aygo og 107 kommer med samme 68 hestes, tre-cylindrede 1-liters. Den gør hvad den kan for at sætte fut i festen med omdrejningsvillighed og med en næsten selvbedragerisk evne til at yde max. ved halv gas.  Kombineret med en silkeglat gearkasse er det en fornøjelse at holde den lille maskine til ilden. Den er også økonomisk – forvent 18-19 km/l i virkeligheden og langt over 20 km/l, hvis du blot har en knivspids forståelse for energieffektiv kørsel.

Passer prisen?
Ja, hvis man tager 3-dørs udgaven til 79.990 kr. er det ikke dyrt, hvis bilen passer til behovet. Men skal vi over det, står øretæverne i kø i form af nye kampklare konkurrenter.

 

Er der alternativer?
Ja, helt klart. Klassen er ultra-konkurrenceorienteret for tiden, og Peugeot 107 og Co. er ved at være ældre modeller. Man må under ingen omstændigheder erhverve en sådan bil uden at prøve VW Up! (104.000 kr. for 5d) eller Kia Picanto (88.000 kr. for 5d). Begge biler er både nyere konstruktioner og giver mere bil for pengene end go’e gamle 107.  Er man villig til at smide små 20.000 kr. oveni de 100.000 kr., venter Kia Rio ude i kulissen, og så er man straks oppe i en helt anden klasse.

KONKLUSION:
For:
Design, køreegenskaber, pris (3d)
Imod: Basic, skrappe nye konkurrenter
Hvilkenbil siger:

Sorry Peugeot 107, du giver den en skalle, og gør det så godt som muligt, men det er bare ikke nok længere mod konkurrenter som Up! og Picanto.

FAKTA: PEUGEOT 107
Vejl. pris, inkl. lev.: 96.500
Anslået kontantrabat:* 0 kr
Årlig ejerafgift: 560 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): (Test fra 2005)
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l
Længde/bredde/højde: 343/163/147 cm
Bagagerum (min/max): 139/751 liter
Vægt: 900 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter
Effekt: 68 hk/93 Nm
0-100 km/t: 13,5 sek
Topfart: 160 km/t

Særligt standard udstyr (Cool):
AC, fjernbetjent centrallås,el-rude for.
Metallak: 4.500 kr. *Anslået af hvilkenbil.

Tekst og foto: Jens Trabolt

1 KOMMENTAR

  1. “og man kan glemme alt om klapvogne i bagagerummet på 139 liter.”

    Næh. Vi er to voksne (henholdsvis 190 og 187 cm høje) med to små børn i barnesæder. Vel er der ikke meget plads tilovers, men det kan lade sig gøre. Og så skal man bare vælge den rigtige klapvogn :-).

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation