TEST: Toyota Auris Hybrid er en vellykket to-i-én

2

BILTEST: Du behøver ikke vælge Toyota Auris Hybrid, fordi du vil redde miljøet eller er vild med elmotorer. Du kan vælge den, fordi den er velkørende, støjsvag og ser helt godt ud.

Hvilken bil?
Toyota Auris Hybrid kombinerer en 1,8-liters benzinmotor med en elmotor, og bilens computer skifter selv mellem de to motorer, så du får mest ud af dem. Under 40-50 km/t – og hvis du ikke trykker alt for hårdt på speederen – kan du køre på ren el. Ved kraftig acceleration eller høje hastigheder træder benzinmotoren til, og ofte arbejder de to motorer sammen om at levere kræfterne.

Vidste du at?
Den overskudsenergi, der skabes, når bilen ruller eller bremser, bruges til at lade bilens lithium-ion batterier op. Det er i øvrigt ikke unikt for Toyota, men gælder de fleste nyere hybridbiler.

Lidt spøjst er Auris Hybrid hele 95.000 kr. billigere end Toyota Prius Hybrid, til trods for at de to hybrid’er er direkte sammenlignelige, hvad angår størrelse, motorkraft og udstyr.

Hvordan er førerpladsen?
Man finder sig hurtigt til rette bag rattet i Auris Hybrid. Instrumenterne er lette at overskue: En simpel grafik viser hele tiden, om benzinmotoren, elmotoren eller begge motorer får dig til at trille fremad, eller om batteriet lader. Samtidig er omdrejningstælleren byttet ud med et ur, der viser, om man lader, kører miljømæssigt forsvarligt, eller giver den gas. Gearstangen er en underlig lille størrelse og ser meget fremmedartet ud i den ellers afdæmpede kabine.

Hvordan opleves kabinen?
Udover det interessante instrumentbord er det svært at hidse sig op over kabinen, der er nydelig og ret konservativ. Underligt er det dog, at der har sneget sig ret meget hård plastic og nogle discountknapper ind, der burde sidde i en meget billigere bil.

 

Er sikkerheden i orden?
Ja. Her er 9 airbags, ESP og 5 stjerner i EuroNCAP-testen, hvor det dog bliver bemærket, at den ene bagdør åbnede sig ved kollision. En potentielt giftig situation, der udløste strafpoint og trak den samlede bedømmelse af bilen ned. Læs testen i detaljer på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Tidligere generationer af Auris har nærmest været synonyme med blød hat og svajen i svingende, men ikke her. Selv om Toyota Auris Hybrid stadig er lagt ud til den behagelige side (og i øvrigt er en forholdsvis tung bil), tager den hjørnerne uden at krænge – så længe det sker ved ikke alt for høje hastigheder. Styretøjet er rimeligt stramt og med god respons.

Hvordan er motoren?
Toyota Auris Hybrid får det bedste ud af kombinationen af benzin og el. De små ture ned til købmanden klares stort set lydløst på ren el, og selv når benzinmotoren træder til, sker det med en behagelig, dæmpet knurren.

Som fører kan du vælge mellem at køre på ren el, i Eco-mode eller Power-mode, og selv i Eco-mode føles Auris frisk.

Passer prisen?
Uden ekstraudstyr kan man få Auris Hybrid H2+ (næsthøjeste udstyrsniveau) for 299.990 kr., hvilket i runde tal er det samme som en topudstyret 2-liters dieseludgave af samme bil. På papiret ligner det en sikker sejr til dieselmotoren og det høje udstyr, men i realiteten er Hybrid-udgaven i mine øjne en sjovere og bedre kørende bil.

Er der alternativer?
Tjaeh … Det vrimler jo ikke ligefrem med hybridbiler hos de danske bilforhandlere, og hybridbiler i klassen for mellemstore hatchbacks herhjemme er stort set ikke-eksisterende, så Auris Hybrids værste konkurrenter skal i stedet findes blandt de kraftfulde og stadigt mere brændstoføkonomiske dieselbiler som Mazda 3 1,6-liters diesel i højeste udstyrsniveau til 291.501 kr. eller en af de utallige andre dieselhatchbacks på markedet i dag.

Konklusion:
For: Kører overraskende godt, er fuldstændig tyst, når den kører på el
Imod: Nogle steder lidt lusede materialer i kabinen, dårlig plads i bagagerummet
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Skal du have en Toyota, så vælg Auris Hybrid. Det er klart den mest inspirerende Toyota, vi har kørt i længe. Men til den pris findes der også mange gode alternativer med dieselmotor.

FAKTA: Toyota Auris 1,8 VVT-i Hybrid H2+
Vejl. pris, inkl. lev.: 304.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 9
Forbrug (EU-norm): 26,3 km/l
Længde/bredde/højde: 428/176/146 cm
Bagagerum: 360 liter
Vægt: 1.815 kg
Motor: 4 cyl., 1,8 liter (samt elmotor)
Effekt: 136 hk/206 Nm
0-100 km/t: 10,9 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr:
Ratbetjening, automatgear, klimaanlæg, multifunkionsdisplay, parkeringsassistent, startknap
Metallak: 6.000 kr. (White pearl 9.000 kr.) (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Af Jens Østergaard

2 KOMMENTARER

    • Hej Brian
      Ja, du kan godt sætte træk på Auris Hybrid, men som de fleste hybrider må den kun trække ganske få kg: 385 kg (med og uden bremser) for den 5-dørs hatchback og blot 345 kg for stationcarudgaven. Det er med andre ord kun lige til storskrald til genbrugsstationen, campingvogn og den slags bliver det ikke til. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation