TEST: VW Beetle – nu med hår på brystet

0

BILTEST: VW Beetle er gået fra nuttet til macho – og det klæder retro-boblen, der er blevet langt flottere, bedre og billigere end før.

Hvilken bil?
VW Beetle er andet oplag af retro-boblen – altså VW’s forsøg på at genoplive ur-folkevognen fra 2. verdenskrig. Teknikken stammer fra den kompetente Golf VI, hvilket bl.a. giver sig udslag i en meget velkørende undervogn og nogle fremragende turbo-benzinmotorer. Designet er langt mere maskulint end den nuttede forgængers, men samtidig også mere tro mod originalen.

Vidste du at?
Den nye Beetle er på mange måder et radikalt opgør med den noget tegneserieagtige forgænger, designet af amerikaneren J. Mays. Dén udgave blev relativt populær i USA, men i Europa var bilen dyr og mange blev hurtige trætte af det kuglerunde og lidt feminine design. Kvalitet og køreegenskaber var heller ikke noget at skrive hjem om – og derfor måtte VW se Mini og Fiat 500 surfe langt dygtigere på retro-bølgen.

Hvordan er førerpladsen?
Som en tur tilbage til fremtiden. Design-udgaven med instrumentpanel i samme farve som bilen, klassisk klap for handskerummet og gigantisk speedometer midt i synsfeltet, bringer i hvert fald undertegnede tilbage til min barndoms hvide VW 1302. Man sidder bare langt bedre i den nutidige udgave med godt udsyn over vejen og den logiske betjening. Samtidig har der sneget sig noget sport ind i boblen.

Den er breeed, man sidder lavt og med perfekt afstand til rat, pedaler og gearstang. Men de mange knirkelyde fra den hårde plastic er retro på den ufede måde.

Hvordan opleves kabinen?
Foran er der masser af plads i bredden og decideret højt til loftet. Men bagsædet er kun for børn – og undertegnedes på 11 og 10 år gik hurtigt fra begejstring over designet til brok over manglen på benplads. Til gengæld er det let at lægge bagsædet ned og bagagerummet er stort, regulært og let at læsse. Finishen er på mange måder flot – men der er udelukkende brugt hård og billig plastic.

Er sikkerheden i orden?
VW Beetle scorede alle fem stjerner i Euro NCAP-testen. Kabinen forbliver stabil i frontalkollision, men ifølge NCAP kan ratstammen udgøre en risiko for mindre chauffører. Beskyttelsen mod piskesmæld er fin og Beetle klarer også den såkaldte pæletest til UG. På to punkter skuffer Beetle: Der er ingen gardinairbag og de indbyggede sideairbags i forsæderne forhindrer ikke chaufførens hoved i at vippe udenfor kabinen i en sidekollision. Beetle er så hård ved fodgængere, at det ville koste den femte stjerne efter NCAP’s nye 2012-regler. Læs mere på euroncap.dk.

Hvordan kører den?
Fladt og sportsligt. Med de flotte 17-tommer fælge (ekstraudstyr) nærmer VW Beetle sig det hårdkogte, men det lever vi med, for aldrig har en boble taget svingene med så selvsikker attitude. Servostyringen er veldoseret, præcis og giver god feedback fra vejen. Den entusiastiske chauffør vil sætte pris på Beetle, der selv her i mindste version har noget GTI over sig. Men vinden glider ikke ubemærket henover det rundryggede retro-design: Her er godt med støj fra forrude og sidespejle.

Hvordan er motoren?
Wunderbar! 1,2 TSI-motoren har kun otte ventiler og en beskeden volume på 1,2 liter, men med turbo er der alle de kræfter, du har brug for.

Beetle føles simpelthen af mere end 105 heste, godt hjulpet af en dæmpet, men veloplagt snerren, der med lidt god vilje lyder som originalens luftkølede boxermotor.

Læg hertil kraftige bremser og et præcist gearskifte og vi kunne ikke drømme om at opgradere til GTI-udgaven med 200 hk. Basis-motoren kan du med god samvittighed give lidt tæsk – og stadig køre over 15 km/l i. Både sjov og sparsommelig – sådan er 1,2 TSI-motoren.

Passer prisen?
Ja, Beetle er blevet væsentligt billigere og du er i gang fra 264.000 kr. Testbilen havde desuden design-pakken til 10.000 kr., der understreger det vellykkede design med bl.a. indfarvet instrumentpanel og 16-tommer alufælge. VW tilbyder et væld af udstyr, så du kan personalisere din Beetle: Fra fartstriber over en Porsche 911-agtig hækspoiler til flotte, forkromede hjulkapsler. Meget sigende er blomstervasen fra forgængeren røget i glemmebogen…

 

Er der alternativer?
Egentlig kun to. Mest oplagt er den hundedyre Mini, der kører endnu bedre end Beetle, men ikke har lige så veloplagte motorer – slet ikke til prisen. Et andet alternativ er Fiat 500, der bedre end nogen andre har ramt retrostilen klokkerent. Fiat 500 er mindre og har slet ikke VW Beetle’s sportslige køreegenskaber – til gengæld fås den fra godt 140.000 kr. Ellers har Beetle så at sige vejen for sig selv.

Konklusion:
For: Stil, stil, stil og køreegenskaber.
Imod: Knirkelyde, lille bagsæde, kun to års garanti.
Hvilkenbil siger:

VW Beetle er tilbage, flottere, bedre og billigere end før. Mest overraskende er de sportslige køreegenskaber, der får hvilkenbil til at dømme ”folke-Porsche”. Hermed anbefalet.

FAKTA: VW Beetle 1.2 TSi Design

Vejl. pris, inkl. lev.: 274.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.600 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 4
Forbrug (EU-norm): 16,9 km/l
Forbrug i test: 15,2 km/l
Længde/bredde/højde: 428/181/149 cm
Bagagerum (min/max): 310/905 liter
Vægt: 1550 kg
Motor: 4 cyl., 1,2 liter, turbobenzin
Effekt: 105 hk/175 Nm
0-100 km/t: 10,9 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standard udstyr (Active):
Aircon, fjernbetjent centrallås, el-ruder for, el-spejle, højdejusterbart læderrat, fartpilot, cd-radio, instrumentpanel i bilens farve, kørecomputer, splitbagsæde, måtter, 16” alufælge.
Metallak: 5.800 kr. DK-pakke med klimaautomatik og multifunktionslæderrat: 10.000 kr.
*Anslået af hvilkenbil.dk

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation