TEST: VW Golf 7 er mere perfekt end passioneret

0

BILTEST: VW Golf 7 overbeviser ved ikke at have nogle nævneværdige svagheder. Måske lige bortset fra, at den nye Golf i al sin finpudsede perfektion fremstår lidt fersk.

Hvilken bil?
Den nye VW Golf er 7. generation af bilen, der har fået opkaldt en hel klasse efter sig. Teknisk er der sket afgørende ting under Golf 7’s letgenkendelige design. VW benytter en modul-platform, der gør det muligt at bruge samme grundlæggende teknik i et væld af biler i koncernen. Det sparer især penge for VW, men bringer også mærkbare, tekniske fordele. Blandt andet har Golf 7 tabt sig 100 kilo, ligesom akselafstanden er forøget med seks cm til gavn for pladsen.

Vidste du at?
Italienske Walter de Silva, der tidligere har tegnet smukke biler for Alfa, Seat og Audi, er ansvarlig for designet af VW Golf 7 – og han holder mere end nogensinde fast i, at en Golf skal ligne en Golf.

Kritikere kalder det konservativt og fantasiløst, tilhængerne nyder det perfektionerede, tidløse design, der – uden sammenligning i øvrigt – gør Golf til et ikon på samme måde som en Porsche 911.

Kigger man godt efter, kan man se, at Golf 7 er blevet længere, bredere og lavere end forgængeren.

Hvordan er førerpladsen?
Som resten af bilen minder førerpladsen til forveksling forgængerens – blot tilsat lidt flere kanter og rette vinkler. Resultatet er overbevisende: Også Golf 7 byder på klassiske VW-dyder som klare instrumenter, solide og logisk lay-outede betjeningsgreb og ikke mindst fremragende ergonomi for høj som lav i de faste forsæder. Nyt er en 5-tommers trykfølsom skærm, der kontrollerer radio og kørecomputer. Selv basisudgaven har skærmen, lige som behageligheder som aircondition og fartpilot er standard.

Hvordan opleves kabinen?
Der er knapt så højt til loftet som i Golf VI og derfor sidder man lidt lavere i Golf 7. Længere akselafstand kommer især føreren til gode; der er blevet lidt mere plads til venstre ben, fordi hjulene er skubbet længere ud i hjørnerne. Uden ligefrem at være overdådigt, byder Golf 7 fortsat på klassens bedste og mest gæstfrie bagsæde.

Finish og kvalitetsindtryk understreger Golf 7’s position som klasseduks – alting er flot lavet. Ikke desto mindre kan man godt aftvinge den ellers pæne plastic nogle raslelyde, når man kører på skarpkantede ujævnheder.

Er sikkerheden i orden?
VW Golf 7 er netop crashtestet af Euro NCAP med rigtigt gode karakterer. VW har endda ofret nyt, aktivt sikkerhedsudstyr på Golf 7, som ikke giver point i NCAP-testen. Det gælder multikollisionsbremse, der bremser bilen ned, hvis den fortsætter med at køre efter et sammenstød og PreCrash, der automatisk lukker ruder, strammer seler og gør airbags klar til affyring, hvis elektronikken fornemmer optræk til et sammenstød. Læs en detaljeret beskrivelse på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Særdeles kompetent…og en lille smule kedeligt. At komforten generelt opleves en anelse bedre end i Golf VI tilskriver vi, at testbilen kørte på bløde vinterdæk i størrelse 15-tommer.

Testbilen var også udstyret med en simpel, halvstiv bagaksel i modsætning til den fine (og dyrere) multilink-løsning, der er standard på forgængeren og de kraftige udgaver af Golf 7. Forskellen er minimal, men den ”billige” bagaksel tackler ujævnheder knapt så elegant, og så er styringen en knivspids mindre meddelsom end i Golf VI.

Det sidste skyldes også, at en ny, elektrisk servo, ”slukker” i midterstilling for at spare brændstof. En detalje, der er med til at gøre køreoplevelsen lidt steril. Omvendt er slankekuren på 100 kilo et klart plus – uden at nå Ford Focus-højder, følger Golf 7 villigt med ind i sving.

Hvordan er motoren?
VW’s 1,6 liters TDi-diesel er en solid mellemvare: Ikke helt så tyst og kultiveret som Renaults silkebløde dieseler, men mindre støjende end Opel og BMW’s. Testbilen var udstyret med VW’s fine DSG automatgear med hele 7 trin. Med dobbeltkobling foregår skift lynhurtigt og præcist, men gearkassen er sat op til spare-streger og tvinger motoren langt ned i omdrejninger, hvor den begynder at ralle og vibrere i bytrafik. Alene af den grund vil vi anbefale at spare 25.000 kr. og vælge udgaven med 6 manuelle gear.

 

Passer prisen?
Især koreanerne presser Golf på prisen og derfor har VW reelt sat priserne ned i form af mere standardudstyr. Selv basisudgaven har aircondition og fartpilot, mens testbilens Comfortline-udstyr er decideret flot med bl.a. 2-zone klimaanlæg, læderrat med betjening af radio og fartpilot, alufælge, varme i forsæderne, kurvelys og luftdyser til bagsædet. Til gengæld benytter importøren et lille, frækt trick i udstyrslisten: Tidligere kunne du få standardfarver gratis, nu koster almindelig hvid 3.500 kr…

Er der alternativer?
Ford Focus er 30.000 kr. billigere, kører mere inspirerende, men savner plads på bagsædet og den sidste finish i kabinen. Opel Astra er 38.000 kr. billigere og lige så komfortabel, men må se sig overhalet på udstyr og især plads, mens Toyota Auris med T2+ udstyr og 124 hestes dieselmotor er et helt nyt og lidt billigere alternativ til 286.000 kr. Skrappeste udfordrer er Kia Ceed med masser af udstyr i Premium-udgaven, fin kørekomfort, hele 7 års garanti og 128 hestes diesel til 274.000 kr. Er du ligeglad med navnet, er Ceed et stærkt alternativ til Golf 7.

Konklusion:
For: Plads, finish, stil og køreegenskaber.
Imod: Pris, lidt steril køreoplevelse.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Golf 7 understreger, hvorfor den har navngivet en hel klasse. Bundniveauet er tårnhøjt – Golf 7’s største force er, at ikke har én eneste nævneværdig svaghed. Entusiaster vil måske savne mere nerve i køreoplevelsen, men for flertallet af bilkøbere er Golf 7 fortsat den perfekte allrounder.

Læs mere:
Dramaet bag VW’s forsigtige Golf 7

[email protected]

FAKTA: VW Golf 7 1,6 Tdi BMT Comfortline DSG7

Vejl. pris, inkl. lev.: 327.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.120 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 25,6 km/l
Forbrug i test: 17,3 km/l
Længde/bredde/højde: 426/180/145 cm
Bagagerum (min/max): 380/1.270 liter
Vægt: 1.300 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 105 hk/250 Nm
0-100 km/t: 10,7 sek
Topfart: 192 km/t

Særligt standard udstyr (Comfortline):
2-zone klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbar førerplads, cd-radio med 5” trykfølsom skærm, multikollisionsbremse, PreCrash, 15” alufælge, læderrat med betjening af radio, kørecomputer og fartpilot, sædevarme for, kurvelys, splitbagsæde.
Metallak: 5.800 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation