To skridt frem og ét tilbage for Kia Ceed

2

BILTEST: Forsigtig finpudsning af et godt koncept præger tredje generation af Kia Ceed. Køreegenskaber og sikkerhed er forbedret, men den koreanske Golf står stille på plads og komfort.

Hvilken bil?
Ceed er Kias bud på en kompetent udfordrer til duksen VW Golf i den lille mellemklasse. Ceed – nu uden den krukkede stavemåde cee’d – har fra starten været en succes for Kia, så ikke overraskende er koreanerne gået forsigtigt til værks med tredje generation af deres vigtige bestseller. Platformen – som Ceed deler med søsterbilen Hyundai i30 – er fornyet, men bevarer akselafstanden på 265 centimeter og den fine multilink-bagaksel, som mange konkurrenter har sparet væk. De største forandringer findes i opdateret sikkerhedsudstyr og infotainment samt et mere bredskuldret design. Her tester vi Ceed med næstmindste benzinmotor med 140 hk og det omfattende Intro Edition udstyr til 255.000 kr. Basisudgaven med tre cylindre og 120 hk fås fra 210.000 kr.

Vidste du at?
Kia mener det alvorligt, når de vil udfordre VW Golf og Co. i Europa. Kia Ceed er udviklet i Europa, fremstilles i Slovakiet og designet er skabt med øje for europæisk smag. Her i tredje oplag giver koreanerne Ceed endnu et skud europæisk DNA.

Kia har hyret den tidligere chef for BMW’s legendariske M-sport afdeling Albert Biermann til at fintune køreegenskaberne. Det kan mærkes: Undervognen er strammet op og styretøjet skærpet, så Ceed nu kan følge med klassens dynamikere som Ford Focus, Mazda 3 og Honda Accord.

Dermed imødegår Kia også et af kritikpunkterne af forgængeren, der nok bød på fin komfort, men også en lidt uinspireret køreoplevelse.

Hvordan er førerpladsen?
Typisk Kia og det er ment som en ros: Farvepaletten afviger godt nok aldrig fra konservativ koksgrå, men urene står knivskarpt, knapperne klikker som i en dyr Lexus og betjeningen er logisk og intuitiv. Samtidig har koreanerne opgraderet Ceed med en moderne, tydelig og hurtigt reagerende infotainmentskærm. Med tysk logik har koreanerne heldigvis bevaret trykknapper til blandt andet ventilationsanlæg, radio og vejbaneassistenten så du slipper for en omvej gennem skærmmenuen. Tak for det. Ergonomien – forholdet mellem sæde, rat og pedaler – er også god, selv om vi savner justering af sædets hældning. Undertegnedes lange ben manglende støtte under lårene på langture.

Hvordan opleves kabinen?
Mindre end før. Foran er der god plads i alle retninger, men på bagsædet er der mindre benplads end i forgængeren. Her befinder Kia Ceed sig ikke længere i den gode ende af klassen, men er højest gennemsnitlig – det er én af to skuffelser i denne udgave af ellers altid kompetente Ceed. Finishen og udstyrsniveauet fejler til gengæld ikke noget. Alting klapper og fungerer perfekt, plastoverfladerne når måske ikke Audi-niveau, men Ceeds byggekvalitet kan måle sig med klassens bedste. Her i Intro Edition-udgaven bliver du også forkælet med en alenlang udstyrsliste. Vi nævner i flæng læderrat med varme, LED-kørelys for og bag, bakkamera og indtræk i del-kunstlæder. Selv basisudgaven Vision er alt andet end skrabet, så du kan overveje at ‘nøjes’ og på den måde spare 30.000 kroner.

Er sikkerheden i orden?
Vi ved det ikke, for tredje generation af Kia Ceed er endnu ikke testet af Euro NCAP. Men søsterbilen, Hyundai i 30, der benytter samme platform, slap sidste år fra mødet med muren i Euro NCAPs torturkammer med alle fem stjerner i behold. Modsat sin forgænger har Kia Ceed nu også masser af aktivt sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vejbaneassistent og træthedsregistrering. Vi vurderer, at Kia Ceed også scorer topkarakteren fem stjerner i en kommende NCAP-crashtest.

Hvordan kører den?
Albert Biermann kan sit kram: Tredje generation af Ceed er ubetinget blevet mere dynamisk. Undervognen er spændt op til mere køreglæde uden at sætte affjedringskomforten over styr – selv slidte kommuneveje trænger aldrig for alvor gennem Ceeds fjedre og støddæmpere. Den store forskel ligger dog i styretøjet, der pludselig har fået al den præcision og feedback, som man savnede i forgængeren. Det er næsten for meget af det gode, for du kan hele tiden mærke underlaget i rattet som små vibrationer. Hvad værre er, så trænger der meget støj igennem fra hjul og vej, og dermed nåede vi frem til den anden skuffelse ved Ceed:

På alt andet end moderne støjdæmpende asfalt er du konsekvent akkompagneret af en højlydt rumlen fra dækkene. Her betaler du prisen for den forbedrede køredynamik.

Hvordan er motoren?
Kias 1,4 liters turbobenziner skal have omdrejninger for at levere varen. Momentet er mindre og kommer ved højere omdrejninger end tilsvarende motorer fra f.eks. VW, men har man først vænnet sig til maskinens karakter, er de 140 heste faktisk kultiverede og villige til at komme op i omdrejninger. Gearkassen fungerer også let og præcist, desværre er koblingspunktet ikke særligt godt defineret. Selv efter en uge kunne undertegnede opleve at fedte lettere planløst rundt i første gear. Overvej at spendere yderligere 24.000 kroner på Kias syv-trins DSG-automatgear, der også giver adgang til adaptiv fartpilot.
Med manuelt gear lover Kia et snitforbrug på 17,9 km/l. Ikke just imponerende. Til gengæld nåede vi uden problemer 16 km/l, hvilket omvendt ligger i den gode ende af alle vores testmålinger.

Passer prisen?
Ja, der er simpelthen så meget udstyr i Ceed, at priserne uanset udstyrsniveau virker fair. Med mindre du er meget kræsen, vil du ikke savne noget i basisudgaven Vision, der blandt indeholder fartpilot, læderrat med varme, LED-kørelys, bakkamera, sædevarme, Apple Carplay, DAB+-radio og sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, aktiv vejbaneassistent og træthedsregistrering. Mindste motor yder endda hele 120 hk, så til 210.000 kroner er her fuld valuta for pengene. Og for lige at sætte trumf på, har Kia markedets længste garanti på hele syv år/150.000 kilometer. Det er snusfornuft for den private bilkøer.

Er der alternativer?
Den lille mellemklasse bugner af velkørende biler til attraktive priser. Nyest i flokken er altid velkørende Ford Focus, der nu også byder på god plads. Med 150 hk og Titanium-udstyr er den et godt tilbud til 246.000 kr. Klasseduksen VW Golf er også altid en overvejelse værd. Som 1,5 TSI BlueMotion med 130 hk og Comfortline udstyr er prisen 255.000 kr. Her får du mindre udstyr, men en bedre allrounder end Ceed. Opel Astra 1,4 Enjoy Best Line 150 hk og masser af udstyr har nogle af de samme kvaliteter til den stærke kampagnepris 235.000 kr. Kan du leve med udtalt ‘drengerøvs-design’ er Honda Civic Elegance Navi med tre cylindre og 126 bomstærke heste det sportslige alternativ til 239.000 kr. Derimod ser Ceeds komfortorienterede søsterbil, Hyundai i30 med samme 140-hestes motor til 265.000 kroner, en smule dyr ud.

Konklusion:
For: Køreegenskaber, udstyr, suveræn garanti.
Imod: Hjulstøj, bagsædeplads.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Kia Ceed hb 2018
Det er to skridt frem og ét tilbage for tredje generation af Kia Ceed. Køreegenskaberne og den aktive sikkerhed er markant forbedret, men pladsen på bagsædet er begrænset og hjulstøjen rigeligt påtrængende. Ceed havner derfor i det bløde midterfelt i den lille mellemklasse, men tilbyder fortsat god værdi for pengene og klassens suverænt bedste garanti.

 

Læs også tests af konkurrenterne:

Facelift forfiner formidable Golf

Skoda Octavia går en oktav op

Hyundai i30 – dygtig koreansk Golf-spiller

Opel Astra rækker efter stjernerne

Honda Civic er for entusiaster

Peugeot 308 er stærk på stil og komfort

FAKTA: Kia Ceed 1,4 T-GDi Intro Edition

Vejl. pris, inkl. lev.: 255.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 17,9 km/l
Forbrug i test: 16,0 km/l
Længde/bredde/højde: 431/180/144 cm
Bagagerum (min/max): 395/1.291 liter
Vægt: 1.315 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 140 hk/242 Nm
0-100 km/t: 9,1 sek
Topfart: 210 km/t

Særligt standardudstyr (Intro Edition):
2-zone klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbar førerplads, 8” trykfølsom skærm med navigation, automatisk nødbremse, fartpilot, 16” alufælge, læderrat med varme og betjening af radio og kørecomputer, sædevarme for, kurvelys, splitbagsæde, LED-kørelys for og bag, bakkamera, indtræk i del-kunstlæder, elektrisk p-bremse.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:
Fuld LED-forlygter: 13.000 kr., JBL Premium lydanlæg: 7.000 kr., trådløs opladning af mobiltelefon: 3.000 kr.

[email protected]

2 KOMMENTARER

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation