Toyota forlader samarbejde om mikrobiler

Toyota vil ikke længere være en del af ‘trillingerne’ Peugeot 108, Citroën C1 og Toyota Aygo. Japanerne køber de franske partnere ud og vil satse på en ny mikro-model i crossover-stil.

Der er dømt skilsmisse i det ellers langvarige forhold mellem den franske PSA-koncern og Toyota. I hvert fald når det gælder mikrobiler, hvor Toyota sammen med Citroën og Peugeot har fremstillet ‘trillingerne’ C1, 108 og Aygo på en fælles fabrik i Tjekkiet siden 2005. Det skriver branchebladet Automotive News.

Parterne går fra hinanden, fordi de er uenige om den fremtidige retning for deres fælles ‘barn’. Mens den franske PSA-koncern formentlig vil satse på rent elektriske udgaver af den næste, tredje generation af Citroën C1 og Peugeot 108, er Toyota godt tilfredse med at markedsføre Aygo som en lille, billig og smart mikrobil med benzinmotor.

Det kan japanerne sagtens være, for Aygo sælger langt bedre end sine franske søsterbiler. Det gælder også herhjemme, hvor Aygo plejer at være fast inventar på bilsalgets top 20-liste. Og endnu vigtigere: Aygo trækker den rigtige typer af kunder ind til de lokale Toyota-forhandlere; unge mennesker fra byerne, for hvem Aygo er deres første bil. Man ser det også på designet. Mens Citroën C1 og Peugeot 108 ligner nydelige, let konservative mini-udgaver af større biler, har Aygo en langt mere radikal og ungdommelig stil.

Toyota overtager fabrik
Parterne har allerede gjort boet op: Toyota køber PSA ud af den fælles fabrik i den tjekkiske by Kolin. Dermed sidder japanerne på en relativt moderne fabrik i Europa med en årlig produktionskapacitet på 300.000 biler. Det er ganske meget, når Toyota i dag sælger lidt under 100.000 Aygo’er om året. Toyota har tidligere fortalt Automotive News, at den næste udgave af Aygo godt kunne blive mindre traditionel og mere crossover-agtig. Om det kan tredoble salget er trods alt tvivlsomt, så Toyota bliver formentlig nødt til finde en måde at udnytte sin tjekkiske produktionskapacitet på. Branchekendere spekulerer i, at det kan blive i form af et samarbejde med en anden bilproducent om en Aygo-lignende mikrobil. Trillingerne kan måske blive til tvillinger…

Hos PSA giver skilsmissen nye muligheder. Den franske bilkoncern har overtaget Opel, der ikke længere vil producere den lille Karl, fordi den er udviklet sammen med de tidligere ejere General Motors. Med skilsmissen fra Toyota kan PSA nu overveje at udvikle en ny generation af mikrobiler, der både kan sælges som Citroën, Peugeot og Opel. På den måde kan PSA alligevel sikre tilstrækkelig stor volume til at gøre de helt små biler til en fornuftig forretning.

No hard feelings…
Toyota og PSA skilles angiveligt i bedste forståelse. Mens parterne stopper samarbejdet om mikrobiler, udvider de faktisk deres partnerskabet om varevogne. Japanerne og franskmændene fremstiller i dag trillinge-varevognene Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Toyota ProAce. Fornylig udvidede de samarbejdet til også at omfatte en mindre varebil baseret på ‘Postmand Per’ modellerne Citroën Berlingo og Peugeot Partner.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here