Toyota laver RAV4 i SUV-klassen

0
BILTEST: Toyota RAV4 kører sine egne veje med både design og teknik til fair priser. Hybridteknologien er forfinet, men gearkassen er ikke vores kop sake.

Hvilken bil?

Den nye Toyota RAV4 er en nykonstrueret udgave af SUV-modellen, der fik sin debut i 1994. Femte generation af RAV4 bygger på en nyudviklet platform, baseret på Toyotas nyeste produktions- og designfilosofi; Toyota New Global Architecture. Med den følger alle de nyeste aktive sikkerhedssystemer. Toyota har også valgt at droppe diesel og udelukkende tilbyde benzin- og hybridudgaver, ligesom man kan vælge mellem 2- og 4-hjulstræk. Priserne for Toyota RAV4 starter ved 300.000 kr. for basisudgaven med en firecylindret 2,0 liters benziner med 175 hk. Vi tester her Toyota RAV4 2,5 Hybrid med 218 hk og automatgear samt en Style-pakke til 57.000 kr. Pakken indeholder blandt andet 18 tommer hjul og LED-forlygter.

Vidste du at?

Toyotas hybridbiler benytter stort set alle et ’lukket’ system med en benzin- og en elmotor samt et mindre batteri. Batteriet oplades automatisk ved hjælp af kinetisk energi fra nedbremsning og kørsel. Batteriet kan altså ikke oplades i stikkontakten.

Hybridsystemet vælger automatisk, om det er el-motoren eller benzinmotoren eller begge, der skal drive bilen frem. Det kan dog lade sig gøre at køre korte strækninger ved lav hastighed på ren el-drift – op til 50 km/t ifølge Toyota.

Hybridbilerne er altid udstyret med et CVT-automatgear, der konstant varierer udvekslingen efter hastighed og belastning for at optimere kørslen og benzinforbruget. I øvrigt er Toyota på vej med en ladehybridudgave af RAV4, der kan køre op til 50 km på ren el.

Hvordan er førerpladsen?

Rigtig vellykket. Udsynet er godt, og indstigning er let i de store, velformede ’lænestole’, som man sidder godt i bag et lækkert rat. I det hele taget har Toyota forbedret materialerne i den nye udgave af RAV4. Mange overflader er beklædt med læderlignende materiale, og udstrakt brug af bløde plastoverflader giver en venlig atmosfære og et godt kvalitetsindtryk. Betjeningen er logisk og enkel med omdrejningspunkt i en 8″ trykfølsom skærm øverst på instrumentbordet til radio, telefon m.m. Heldigvis er betjeningen af klimaanlægget holdt ude af skærmen. Det justeres i stedet via to enorme drejeknapper, der kan betjenes med handsker på en kold vinterdag. Som chauffør får du hjælp af flere aktive sikkerheds- og assistentsystemer, fx vejbaneassistent, der selv holder bilen midt i kørebanen. Det er med til at gøre den store Toyota legende let at håndtere.

Hvordan opleves kabinen?

Rummelig med masser af albue- og benplads til fire-fem personer. Bagagerummet er både bredt og dybt med rigelig plads. Samtidig er kabinen ganske lækker med flotte designdetaljer og gode materialer. På bagsædet er der god bredde og masser af plads til knæene. Også midterpladsen er brugbar, da gulvet bagi næsten er helt fladt. Bagsædefolket kan også glæde sig over to usb-udtag, friskluftdyser samt et stort midterarmlæn med indbyggede kopholdere, ligesom bagsædets ryglæn kan justeres i to trin. Kabinen holder fint støjen ude ved jævn kørsel. Her er RAV4 i hybridudgaven en behagelig oplevelse. Lige undtaget en del rumlen fra de store Dunlop-dæk omme fra bagagerummet. Men alt i alt er RAV4 et rart og rummeligt sted at opholde sig.

Er sikkerheden i orden?

Ja. Den nye Toyota RAV4 klarer den krævende sikkerhedstest, som EuroNCAP udsætter alle nye biler for, i fin stil. De maksimale fem stjerner køres sikkert i hus. Konstruktionen er stærk, og her er et højt niveau af moderne, aktive sikkerhedssystemer. Vigtigst er, at en velfungerende automatisk nødbremse, AEB, der både fungerer i bykørsel og ved højere hastigheder og kan ’se’ cyklister og fodgængere – selv i mørke – er standard. Der er også vejbaneassistent, som diskret hjælper dig med at holde ’kursen’ og adaptiv fartpilot. ved hjælp af radar holder den automatisk afstand til forankørende. Med automatgear klarer den adaptive fartpilot også kø-kørsel og igangsætning. Læs mere på euroncap.com.

Hvordan kører den?

Det kan godt være, at RAV4 ser rå ud og signalerer, at den kan klare ujævne skovveje og andet ufremkommeligt terræn. Men det er på langtur, den er i sit rette element.

Affjedringen er komfortabel, og man nyder at køre langt i bilen, mens hurtige manøvrer og skarpe sving ikke er RAV4’s livret. Takket være en nykonstrueret, stiv platform med et relativt lavt tyngdepunkt er krængningen i kabinen ved frisk kurvekørsel dog under kontrol. En ’svingæder’ bliver den aldrig, men det er heller ikke denne biltypes natur. Styringen gør ikke meget væsen af sig: Den er neutral og ret præcis, uden at man har den helt tætte føling med forhjulenes bevægelser.

Hvordan er motoren?

Testbilens 218 hk er absolut tilstrækkelige, selv om RAV4 Hybrid sniger sig op på en køreklar vægt på 1700 kilo. Som udgangspunkt er den langt mere komfortabel cruiser end hidsig sprinter, men kræfterne er der og kan aktiveres med et bestemt tryk på speederen. Desværre medfører det et ret kraftigt akkompagnement af motorlyd, da CVT-gearkassen har en tendens til at gå op i omdrejninger, når den skal levere. Ved almindeligt brug samarbejder benzin- og elmotoren dog næsten uden, at du lægger mærke til det. Elmotoren er også med til at holde benzinforbruget nede i forhold til bilens størrelse og vindmodstand. Vi nåede et snit på 16,6 km/l i en testuge med meget motorvejskørsel og en del oppakning ombord. Det er bestemt inden for skiven i forhold til de opgivne 17,9 km/l.

Passer prisen?

Ja. Toyota har spidset blyanten i prissætningen af den nye RAV4. 300.000 kr. for en SUV i denne størrelse er en skarp pris. Ikke mindst sikkerhedsudstyret taget i betragtning. Fx får du adaptiv fartpilot som standard – noget der koster ekstra i en del konkurrenter. Og 420.000 kr. for vores testbil – en topudstyret udgave med kraftig hybridmotor – er absolut også en fornuftig pris. Skoda Karoq og Seat Ateca er dog langt billigere veje ind i denne bilklasse til priser fra bare 284.000 og 260.000 kr. – dog med svagere 1,0 liters tre-cylindrede turbomotorer med bare 115 hk. Toyota RAV4 byder til sammenligning trods alt på 175 hk, der virker mere passende til en bil i denne størrelse.

Er der alternativer?

Ja, dem fra VW-koncernen uden hybridteknologi, og dem fra andre japanske mærker, der typisk også fås som hybrider: Honda CR-V fra 2018 koster fra 330.000 kr. og fra 461.000 kr. som hybrid. En del mere end Toyota RAV4 – trods færre kræfter og højere forbrug. Mitsubishi tilbyder den foreløbig eneste opladningshybrid i klassen. Outlander PHEV, der trods syv år på markedet først er kommet til Danmark for nylig, fås til bare 350.000 kr. med 224 hk, op til 45 kilometers kørsel på el, masser af udstyr og 5 års garanti. Her kan RAV4 ikke være med. Det kan den til gengæld i forhold til VW Tiguan, der koster fra 392.000 kr. med en almindelig 150 hk turbobenzinmotor og velfungerende DSG-gear.

Konklusion:

For: Plads, komfort, forbrug, 3 års garanti
Imod: Dækstøj, gearkasse
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Toyota RAV4 2019
Toyota RAV4 bringer nyt, forfriskende blod til klassen af de mellemstore SUV’er. Udseendet er råt og kantet, men indeni er RAV4 rar og rummelig. Samtidig har Toyota efterhånden forfinet sit hybrid-setup, som vi bestemt vil vælge, til perfektion. Det giver en yderst komfortabel og også økonomisk køreoplevelse med masser af kræfter til rådighed. Eneste anke går på CVT-gearkassen, der irriterer med løbske omdrejninger under kraftig acceleration.


Læs også test af konkurrenterne:

Stor komfort og tørst i Honda CR-V

TEST: Højt til bens i firmaklassen med Tiguan

TEST: Skoda skyder bjørnen med Kodiaq

Tarraco udvider terrænet for Seat

FAKTA: Toyota RAV4 Hybrid H3 Style 4×2

Vejl. pris, inkl. lev.: 419.900 kr. (+ Style-pakke 57.000 kr.)
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.080 kr. (128 gr. CO2 pr. km.)
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 7
Forbrug (WLTP-norm): 17,9 km/l
Forbrug i test: 16,6 km/l
Længde/bredde/højde: 460/186/166 cm
Akselafstand: 269 cm
Bagagerum (min/max):  580/ – liter
Køreklar vægt: 1.725 kg
Motor: 4 cyl., 2,5 liter benzin-/elmotor
Effekt: 218 hk/221 Nm (v. 5.700 omdr./min.)
0-100 km/t: 8,1 sek.
Topfart: 180 km/t

Særligt standard udstyr (H3)
17″ alufælge, el-ruder, centrallås m. fjernbetjening, LED kørelys, forlygtevaskere, sidespejle el-opvarmelige, justerbare og foldbare, tagræling, sædevarme, 2-zonet klimaanlæg, multifunktionslæderrat, tonede ruder bag, nøglefri start, Toyota Touch 2 mediesystem med Bluetooth, 6 højttalere, multimedieskærm, DAB+, p-sensorer for og bag, bakkamera, Toyota Safety Sense 2 automatisk nødbremse (AEB) m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, fjernlysassistent, vejskiltegenkendelse mm.

Ekstraudstyr på testbilen (Style):
Metallak, 18″ alufælge, bi-tone (sort tag), LED forlygter, el-justerbart førersæde, opvarmeligt rat, elektrisk bagklap, kunstlæderindtræk, trådløs smartphone oplader, nøglefri adgang.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation