Tre bud på (relativt) billige elbiler

0
kompakte elbiler
I begyndelsen af 2020 lancerer Peugeot, Opel og DS tre kompakte elbiler, der ser interessante ud for danske bilkøbere. Priser fra 230.000 kr.

Hele tre kompakte elbiler triller ud på de danske veje i begyndelsen af det nye år. Tilbage i oktober kunne vi fortælle om priserne på den elektriske udgave af en af danskernes yndlingsbiler, Peugeot 208. Nu er priserne på dens to tekniske søstre, Opel Corsa-e og DS 3 Crossback E-Tense, også klar.

Priserne er som ventet: Som elbil er Peugeot 208 billigst, tyskeren koster en anelse mere, og DS 3 er dyrest. Sidstnævnte når op i 280.000 kr. Ganske mange penge for en minibil, selv om den med sit SUV-design er en crossover a la Peugeot 2008 og Renault Captur. Men logikken er i orden: DS er PSA-gruppens fineste og mest eksklusive mærke, så den skal selvfølgelig koste mest – også blandt de kompakte elbiler.

elbiler tredobles
DS 3 Crossback bliver den dyreste af PSAs tre elbiler.

Ud over at være en crossover, adskiller DS 3 Crossback E-Tense sig også ved et særegent design. Ikke mindst i kabinen. Tyske Auto Bilds første prøvekørsel af den afslører ydermere, at den sammenlignet med e-208 ikke er et “Raumwunder”. Der synes at være mindre plads i DS 3 Crossbacks kabine end i e-208-kabinen.

Benytter eksisterende karrosseri

Fælles for PSA-gruppens elektriske trillinger er, at de benytter eksisterende karrosserier. Dermed skiller de sig ikke ud fra modellerne med den gammelkendte teknik. Hverken på den gode eller den dårlige måde.

Fra første færd har man således tænkt alle drivlinjer ind. De tre kompakte elbiler deler størstedelen af teknikken, og det er der stordriftsfordele i. Hvilket er en økonomisk nødvendighed med den voldsomme konkurrence, der i øjeblikket præger bilbranchen og resulterer i strategiske alliancer mellem store fabrikanter. Seneste eksempel stod netop PSA for med sin fusion med Fiat-Chrysler.

De tre elektriske minier vil indtil videre kun kunne fås med et batteri på 50 kWh. e-208 har den længste rækkevidde med 340 kilometer, Corsa-e klarer fuldt opladet 330 km og DS 3 320 km. Det vil række for mange, men næppe være et reelt alternativ for folk, der ofte har behov for at køre mellem landets to største byer.

Motoren yder 136 hk, tophastigheden formodes at ligge omkring 150 km/t, og accelerationen fra 0 til 100 km/t klares på under 10 sekunder.

Reservér for 5.000 kr.
kompakte elbiler
Peugeot e-208 får længere rækkevidde og lavere pris end sine elektriske søsterbiler.

Alle tre kan via forhandlere eller importørernes hjemmeside forhåndsreserveres for 5.000 kr. Så er man garanteret at blive blandt de første ejere. Det er selvfølgelig muligt at fortryde, og i så fald får man bare pengene tilbage.

I budgettet skal man indregne omkostninger til ladestander. Peugeot oplyser en med-det-hele-pris på 749 kr. om måneden for 208 som elbil. Her får man 11 kW ladeboks til hjemmet og ubegrænset opladning på Clevers netværk.

Opel Corsa-e fås i tre udstyrsvarianter og koster i billigste udgave 245.000 kr., altså 15.000 kr. mere end Peugeot e-208. Edition hedder den, og den har bl.a. syv tommer skærm med Apple Carplay, 16 tommer stålfælge, el-ruder for, varme i rattet og klimaanlæg. Automatisk nødbremse og vognbaneassistent hører også med.

260.000 kr. er prisen for Corsa-e Elegance, der bl.a. har alufælge, digital instrumentering, sportsrat, tonede ruder og el-ruder hele vejen rundt.

For topmodellen GS-Line skal man bløde 285.000 kr., og så har man bl.a. Matrix LED-lygter, 17 tommer alufælge, ti tommer skærm, navigationsanlæg, bakkamera og adaptiv fartpilot.

Peugeot e-208 fås i fire udstyrsvarianter og koster fra 230.000 kr. Navnet er Active, og farven er gul. Active fås dog også i en grå eller en sort lakering. Den har syv tommer skærm med Apple Carplay, 16 tommer stålfælge, fire el-ruder, regnsensor og nøglefri start.

Næste hedder Allure til 250.000 kr. Ud over at den kan leveres i alle lakeringer – også rød, blå og hvid – har den bl.a. digital instrumentering med 3D-display og head up-display, 16 tommer alufælge, LED-baglygter, parkeringssensorer bag, automatisk nedblænding af bakspejlet, el-foldbare sidespejle og lidt kunstlæder på sæderne.

GT-Line til 260.000 kr. er den sportsligt udseende 208’er. Den har bl.a. 17 tommer alufælge, LED-forlygter med fjernlysassistent, sportssæder og alu på pedalerne, LED-belysning i kabinen, parkeringssensorer både for og bag samt bakkamera.

Den elektrisk topmodel hedder e-208 GT. Prisen er 275.000 kr. med adaptiv fartpilot, 10-tommer skærm, navigationsanlæg, blindvinkel- og aktiv vognbaneassistent og nøglefri betjening.

Op til 345.000 kr.

Lige omkring dér, hvor e-208 og Corsa-e slutter, starter DS 3 Crossback E-Tense. 280.000 kr. er prisen for den billigste med navnet Prestige. Den er bl.a. udstyret med 17 tommer alufælge, syv tommer skærm med Apple Carplay, el-ruder for og bag, parkeringssensor for og bag, aircondition, blindvinkel-alarm og nøglefri start.

300.000 kr. er prisen for den sporty Performance Line bl.a. klimaanlæg, LED-baglygter, alu på pedalerne og diverse andre udstyrsdetaljer. Modellen Revolution koster 330.000 kr. og har bl.a. 18 tommer alufælge, 10,3 tommer skærm, LED-forlygter, navigationsanlæg og bakkamera. Den fineste – Elegance – koster 345.000 kr. De 15.000 ekstra kroner i forhold til Revolution går til læderindtræk og sort loft i kabinen.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation