TüV: Tyskland og Japan kæmper på kvaliteten

0
797

TüV rapporten 2014 viser, at japanske og tyske biler har suverænt færrest fejl. Se her, hvem der kører med den samlede kvalitetssejr…

Tyskland og Japan sidder på bilindustriens kvalitetstrone – sådan er det bare. Ingen andre nationer magter at snige sig ind på bare én af de i alt 50 top 10-placeringer (se dem alle 5 herunder) i den nyeste TüV rapport.

Men hvem der er kongen af kvalitet afhænger af, hvilke ’nationalbriller’, der ser.

Tyske Opel Meriva er bilen med færrest fejl...
Tyske Opel Meriva er bilen med færrest fejl…

”Gode resultater for tyske biler,” lyder det i pressemeddelelsen fra tyske TüV, der ledsager 2014-rapporten om fejl på synede biler. Hjemlandets Opel Meriva har nemlig færrest fejl af de i alt 217 bilmodeller, der har været gennem synshallerne det seneste år, og det tyske bilmagasin AutoBild konstaterer med en anstrøg af national stolthed:

”Igen i år ser det godt ud for de tyske fabrikker: VW, der vandt med Polo sidste år, lander ved anden synsrunde med tre modeller i top 10; Golf Plus, Passat CC og Tiguan. Koncernsøster Porsche kører med sportsvognen 911 ved hvert syn ind blandt de ti bedste og sikrer sig sejren blandt både de 8-9-årige og de 10-11-årige biler sejren.

Fra den japanske ’lejr’ lyder det: ”Toyota er igen i år altdominerende bilmærke på listen over biler med færrest fejl,” skriver…ja gæt hvem i en pressemeddelelse. Og Toyota, der traditionelt klarer sig godt i synshallerne og fejlstatistikkerne, har da også noget at bryste sig af: Med hele 15 top 10-placeringer i de fem alderskategorier er japanerne det mærke med flest topplaceringer i undersøgelsen, der baserer sig på gennemgang af 8 millioner biler. Hybridbilen Toyota Prius indtager desuden førstepladsen i både klassen for 4-5-årige og 6-7-årige biler.

Her på hvilkenbil.dk har vi fintalt, for at se hvem – tyskerne eller japanerne – der egentlig har næsen forrest på kvaliteten. Optællingen viser, at der er dømt tæt ræs – meget tæt.

Sammen med Mazda og Honda hiver Toyota i alt 25 top 10-placeringer hjem til ’den opgående sols land’. Sammen med Opel, VW og Porsche hiver Ford, Audi, BMW og Mercedes dog lige netop 26 top 10-placeringer hjem til ’Das Grosse Vaterland’.

Men kun fordi der faktisk er 51 biler med i de fem top 10 alderskategorier: På en delt 10.-plads i de 10-11-årige biler har TüV givet plads til både Audi TT og Ford Fiesta. Så en hårfin og måske ikke helt fair sejr til tyskerne. Her på hvilkenbil.dk tillader vi os at dømme dødt løb mellem de to nationer.

Men giver hele denne nationalkamp mellem Japan og Tyskland overhovedet mening? Japan, og ikke mindst Toyota, må nemlig dele ud af roserne for den flotte kvalitet til ansatte i England, Frankrig, Belgien og mange andre europæiske lande, hvor Toyotaerne til de europæiske bilkøbere bygges.

...men japanske Toyota er mærket med færrest fejl.
…men japanske Toyota er mærket med færrest fejl.

80 pct. af de biler, der sælges i Tyskland produceres således ifølge Toyota selv på 12 forskellige fabrikker rundt om i Europa og altså ikke hjemme i Japan.

Også Honda må dele lidt af æren for den flotte kvalitet med europæiske medarbejdere. Civic produceres i England. Honda Jazz fremstilles dog hjemme i Japan, ligesom Mazdas fabrikker fortsat ligger i Japan men også i andre lande i Asien.

Tysk bilindustri også international
Den tyske bilindustri er efterhånden også internationaliseret blandt andet med produktion i mange – mindre løntunge – europæiske lande.

I TüV rapporten tøver man dog ikke med at tælle Ford ind under de hjemlige rækker, selv om det jo strengt taget er amerikanske Ford Motor Company, der står bag. Men Ford har produceret biler i Tyskland siden 1925, og det er måske den snart 90-årige tilstedeværelse i Tyskland, der mentalt udvisker landegrænserne.

Ford Europe, som det da også hedder, har i dag eksempelvis bilfabrikker i både belgiske Genk, spanske Valencia og rumænske Craiova. Så sandheden om, hvilket land der vinder kvalitetsfejden afhænger også i denne sag af øjnene – og ikke mindst af de nationale briller – der ser. Én ting er sikkert: Kampen på kvalitet kommer os bilkøbere til gode.

De 5 top 10-lister fra TüV rapporten 2014: 

2-3-årige biler – Top-10
(af 129 modeller) Fejl pr. 100 biler
(gennemsnit: 9,1)
1. Opel Meriva 4,2
2. Mazda 2 4,6
3. Toyota iQ 4,8
4. Porsche 911 5,2
5. BMW Z4 5,5
Audi Q5 5,5
7. Audi A3 5,6
7. Mercedes GLK 5,6
9. Toyota Avensis 5,7
9. Mazda 3 5,7

4-5-årige biler – Top-10
(af 122 modeller) Fejl pr. 100 biler
(gennemsnit: 14,8)

1. Toyota Prius 7,3
2. Ford Kuga 7,8
3. Porsche Cayenne 8,1
VW Golf Plus 8,1
5. VW Passat CC 8,4
6. Audi A4 8,7
7. VW Tiguan 8,8
8. Toyota Auris 9,1
9. Porsche 911 9,2
10. Mazda 2 9,3

6-7-årige biler – Top-10
(af 113 modeller) Fejl pr. 100 biler
(gennemsnit: 21,2)
1. Toyota Prius 9,9
2. Porsche 911 11,1
3. Mazda 2 12,1
4. VW Golf Plus 12,4
5. Mazda MX-5 12,8
6. Toyota Corolla Verso 13,4
7. Toyota RAV4 13,6
8. Honda Civic 13,8
9. Toyota Yaris 13,9
10. Mercedes SLK 14,3

8-9-årige biler – Top-10
(af 95 modeller) Fejl pr. 100 biler
(gennemsnit: 28,8)
1. Porsche 911 10,3
2. Toyota Corolla Verso 14,5
3. Toyota RAV4 16,2
4. VW Golf Plus 17,5
5. Toyota Avensis 17,9
6. Honda Jazz 18,2
7. Mazda 2 19,0
8. Toyota Corolla 19,4
9. Mercedes SLK 19,5
10. Ford Focus C-Max 19,6

10-11-årige biler – Top-10
(af 78 modeller) Fejl pr. 100 biler
(gennemsnit: 33,3)
1. Porsche 911 12,8
2. Toyota RAV4 18,5
3. Toyota Corolla 21,5
4. Toyota Yaris 22,4
5. Honda Jazz 23,1
6. Mazda MX-5 23,4
7. Mercedes SLK 24,4
8. VW Golf 25,4
9. Ford Fusion 27,5
10. Audi TT 27,8
Ford Fiesta 27,8

Læs også: Opel Meriva har færrest fejl

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here