Tyskland taler SUV-forbud efter dødsulykke

4
SUV-forbud
Debatten raser efter en voldsom dødsulykke i Berlin, hvor en SUV kørte ind i og dræbte fire fodgængere. Flere ønsker et SUV-forbud i tyske byer.

En voldsom trafikulykke i det indre Berlin har bragt sindene i kog – og SUV-biler helt ind i den mørkeste skammekrog.

Fredag aften blev fire fodgængere dræbt, mens de befandt sig på fortovet i det indre Berlin. En Porsche Macan SUV kørte i høj fart op over en kantsten, nedlagde flere skilte og master, inden den pløjede igennem en menneskemængde. En bedstemor og hendes tre-årige barnebarn samt to turister på henholdsvis 28 og 29 år blev dræbt på stedet.

Porschens 42-årige fører blev også kvæstet, mens to passagerer i bilen måtte behandles på ulykkesstedet. Politiet har efterfølgende udelukket, at der var tale om en overlagt handling. Teorien er i stedet, at den 42-årige blev ramt af et ildebefindende og mistede kontrollen over sin SUV.

Folkelig opbakning

Sagen har i dén grad fået SUV-kritikerne på banen. At den ekstra høje og tunge biltype belaster miljøet ekstra meget er en kendt sag. Nu kører modstanderne i stigende grad på med, at SUV’erne også er farligere for sine omgivelser end alle andre biltyper.

Der er tilsyneladende folkelig opbakning til kritikken. Lørdag aften samledes flere hundrede mennesker til en mindehøjtidlighed på ulykkesstedet. Flere politikere var hurtigt ude med kontante meldinger mod SUV’ere:

“SUV-teknikken og marketingstrategien bag er medskyldig i en bilkultur, der handler om mig, mig, mig. Lad os fjerne disse biler og mange andre fra det offentlige rum,” lød det fra den lokale byrådspolitiker Florian Schmidt.

Også miljøorganisationen Deutsche Umwelthilfe benyttede ulykken til at kræve et SUV-forbud i byerne:

“SUV’ere har intet at gøre i vores byer. Men går det som bilproducenterne ønsker, skal mere end hver anden nye bil være en SUV. Det kæmper vi imod!”, lød det i et tweet fra organisationen blot få timer efter ulykken.

Særlig status

Biler har en særlig status i Tyskland. Industrien er landets største, og tyske bilfabrikker fremstiller nogle af verdens bedste biler – og nogle af verdens største, mest komplicerede og dyre SUV’ere. Det giver masser af arbejdspladser og skæpper godt i kassen. Både hos mange tyske familier og hos staten. Alligevel er der stigende kritik af de forslugne – og mener stadig flere – farlige SUV-modeller.

Andre politikere og organisationer er derfor også på krigsstien. Ikke nødvendigvis med krav om at indføre SUV-forbud i tyske byer, men flere foreslår tiltag som særligt høje p-afgifter for store biler.

For blot tre måneder siden krævede en række tyske politikere en særlig skat på biltypen, fordi den er særligt miljøbelastende. Det krav er også blevet fremført igen efter fredagens voldsomme ulykke i Berlin.

Porsche Macan er en mellemstor SUV. Den er 4,7 meter lang og 162 cm høj og vejer lige knapt 2.000 kg. Til sammenligning er en Skoda Octavia Combi omtrent lige så stor, men 20 centimeter lavere og næsten 600 kg lettere.

Tyskland overvejer SUV skat

[email protected]

4 KOMMENTARER

  1. Hvilke muligheder har en forsædepassager for at stoppe en bil, hvis føreren får et ildebefindende? En god gammeldagshåndbremse / nødbremse findes ikke i mange biler, der er elektrisk håndbremse, men kan den benyttes som håndbremse/ Nødstop? Kan man lave et nødstop, som kan aktiveres af en passager? Man har for år tilbage lavet det sådan, at baglygterne skulle tændes med lyset ( Et EU-lovkrav ), men det er da ændret, GODT. Et lovkrav kunne være, at ejeren selv kan skifte forlygtepære og blink-stoplys. Hvad gør en bilejer, hvis en forlygtepære springer Skærtorsdag, hvem kan skifte en pærer i påsken? Der ses en del biler med kun een forlygte. På ferieturen var det også smart at kunne skifte pærer selv. Et lovkrav ville være Ok.

    • Jeg skal ikke kunne udtale mig om alle elektroniske parkeringsbremser. MEN i min Renault, hvis man holder op i knappen, nødbremser bilen. Kunne forestille mig dette gælder for flere mærker?

    • I Citroen C5 er der elhåndbremse, håndtaget sidder i midterkonsollen ved gearstangen. Ved at trække op i det, kan bremsen aktiveres – også ved kørsel, som nødbremse. ABS-systemet griber ind samtidig.

  2. Tragisk og ulykkeligt – men havde udfaldet været anderledes hvis bilen havde været den omtalte Skoda, eller anden alternativ bil som man kunne forvente at køber havde valgt istedet for Porsche??

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation