Velkommen tilbage Lexus

0
lexus tilbage
Salget var lavt og priserne høje. Alligevel er der grund til at byde Toyotas luksusmærke Lexus velkommen tilbage i Danmark, mener Hvilkenbils Jens Velling.

Raffineret. Sådan opfatter jeg med ét ord Lexus, den japanske bilgigant Toyotas luksusmærke. Og det er kun én af flere grunde til at byde mærket velkommen tilbage til Danmark efter næsten syv års pause.

Den danske importør har nemlig ombestemt sig. I 2013 var det ellers ‘sayonara’ efter et år med meget lave salgstal på det danske marked. Dengang forklarede importøren det med, at Lexus’ mange hybridmodeller var særligt ramt af den høje danske registreringsafgift. Man kunne jo også mene, at importørens strategi med blot en enkelt forhandler i København var lidt halvhjertet. Derudover hjalp det ikke, at indstigningsmodellen CT200h aldrig fik bare en lille bid af det marked, som konkurrenter som Audi A3, BMW 1-serie og Mercedes A-klasse sad på.

Siden er der sket en del. Den danske registreringsafgift er blevet lavere, og luksusmærker sælger bedre end nogensinde. Lexus bør med andre ord have en chance for at bide sig fast herhjemme. Det satser den danske importør på og vender derfor tilbage med Lexus til foråret.

Jeg håber, at importøren ser rigtigt. Og glæder mig over Lexus’ comeback. Ikke, at jeg tror på det store salg. Bl.a. fordi den danske importør fortsat kun vover at dyppe tæerne i det kolde vand: Også denne gang må vi nøjes med en enkelt forhandler i København (og mulighed for service i Aarhus).

Men Lexus byder på noget særligt. Først og fremmest det førnævnte raffinement. Sådan har det været, lige siden Lexus i 1989 overraskede bilverdenen med luksuslimousinen LS400. Den var et karatespark til Mercedes S-klasse: Billigere og på mange områder bedre.

Bilen blev markedsført med tv-reklamer der viste champagneglas stablet op i pyramideform på motorhjelmen. Selv ved høje omdrejninger blev glassene stående. Og det var ikke bare et stunt; LS400 satte nye standarder for teknisk raffinement. Fra gangkultur i motorrummet til trykknapper i kabinen, der klikkede med samme præcision som det dyreste B&O anlæg.

Særligt amerikanerne tog Lexus til sig. I Europa var det mere op af bakke. Lexus blev beskyldt for at være ‘steril’ og at ‘mangle historie’. Modsat amerikanerne er vi nogle snobber i Europa. Og fortsatte derfor med at købe de klassiske, tyske luksusmærker i stedet for opkomlingen fra Japan.

Men som bilentusiast kan man kun bifalde et mærke som Lexus. Mærket løftede overliggeren for raffineret mekanik, teknik og holdbarhed. Og tvang konkurrenterne til at oppe sig.

De senere år har Lexus endda vist sig at være blandt de mere modige, når det gælder design. Mens LS400 dyrkede et forsigtigt ‘håndsæbedesign’, spænder dagens modelprogram over alt fra dristige crossovers til elegante sportsvogne. Iøvrigt godt hjulpet af den danske designer Stephan Rasmussen, der har arbejdet for Lexus siden 2015.

Lexus vil skille sig ud fra mængden af sorte Audi’er, BMW’er og Mercedes’er i luksusklassen, der er i markant vækst – også herhjemme. Ikke et ondt ord om Tysklands fineste, men det er altid godt med et både kompetent og anderledes alternativ. Så velkommen tilbage Lexus: Hvis I tør gå all-in, burde det være muligt endelig at få succes i Danmark.

Se alle danske Lexus-modeller her.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation