Vi køber stadig flere elektriske biler

bilsalget
Polestar er det bedst sælgende af de nye, kinesiske bilmærker i Danmark. Globalt går salget mere trægt.

Hver tredje nye bil kører helt eller delvist på el – bestanden af elbiler er fordoblet på ét år. Salget er dog hæmmet af leveringsproblemer.

Spændingen stiger fortsat blandt danske bilkøbere: I april var knapt hver tredje nye bil, der blev solgt eller leaset, en elbil eller ladehybrid. Særligt elbiler ser ud til at have fået deres store gennembrud herhjemme. I april blev der solgt 1.454 nye elbiler. Det svarer til 13 pct. af nybilsalget i april. Dermed er bestanden af elbiler på de danske veje mere end fordoblet i løbet af de seneste 12 måneder: Fra knapt 37.000 for et år siden til 80.072 per 1. maj 2022.

“Danskernes bilkøb bliver stadig mere elektrisk. Vi forventer, at bestanden af elbiler over de kommende år vil stige markant, når leverancesituationen normaliseres, og bilproducenterne løbende lancerer nye bilmodeller i alle priskategorier” siger Mads Rørvig, administrerende direktør hos De Danske Bilimportører.

De tre bedst sælgende elbiler i Danmark i april var Polestar 2 (billedet), Skoda Enyaq og Mustang Mach-e med henholdsvis 210, 154 og 128 solgte biler.

Ifølge De Danske Bilimportører skyldes danskernes appetit på elbiler den delvise afgiftsfritagelse og at der bliver stadig flere elbiler at vælge imellem.

Lange leveringstider

Anderledes ser det ud for ladehybriderne. Her steg afgifterne ved årsskiftet og det har lagt en dæmper på salget. Ikke desto mindre blev der solgt lidt flere ladehybrider end elbiler i april – helt præcist 1.849 styk. Over årets første fire måneder er der stort set dødt løb mellem elbiler og ladehybrider, der nu har en markedsandel på henholdsvis 16,4 og 16,3 pct.

Begge biltyper er dog ramt af problemer ude på fabrikkerne. Der er mangel på flere vigtige komponenter som f.eks. computerchips. Sammen med stærk efterspørgsel skaber det lange leveringstider – ikke sjældent på ét år eller mere.

”Forbrugerne er sultne efter ny biler, men der er stadig klumper i forsyningskæderne, så vores tal er for tiden et billede af udbuddet og ikke af efterspørgslen. Der er særligt ubalance for de grønne biler, hvor der er særlig stor forskel på udbud og efterspørgsel,” siger Mads Rørvig.

Salg falder 29 pct.

Af samme grund kører bilsalget nærmest i slæbegear sammenlignet med sidste år: Her blev der solgt 15.508 nye biler i april 2021 mod 11.015 biler i den netop overståede april. Det svarer til en tilbagegang i bilsalget på 29 pct.

Til gengæld stiger andelen af biler, der leases – hvilket ofte er et tegn på, at bilkøberne er mere forsigtige og vælger tidsbegrænset leasing over køb. Den lange ventetid på nye biler kan også få flere bilkøbere til at vælge leasing for en periode. 57,5 pct. af alle nye biler leveret i april var således erhvervs- eller privatleasing, mens 42,5 pct. var køb. Det er tredje måned i træk, at der leasing overgår salg herhjemme.

Bilsalget top 20 april 2022
Placering Mærke Model Antal
1 Hyundai i10 380
2 Peugeot 208 375
3 Citroen C3 333
4 Kia Ceed 301
5 Volkswagen T-Roc 298
6 Mercedes-Benz C-Klasse 258
7 Volkswagen Polo 242
8 Toyota Yaris 237
9 Polestar 2 210
10 Cupra Formentor 201
11 Volvo XC40 182
12 Peugeot 3008 181
13 Hyundai I20 180
14 Renault Captur 167
15 Kia Niro 165
16 Audi Q2 164
17 Skoda Enyaq iV 154
18 Nissan Qashqai 151
19 Peugeot 2008 151
20 Volkswagen Taigo 149


[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here