VW-chef: Omstilling til elbiler tager tid

0
154
omstilling

Omstilling til elbil-produktion tager tid og koster mange penge, siger VW-chef, der også anerkender, at Tesla fortsat har et forspring.

Hvis du ærgrer dig over lange ventetider på nye elbiler og mangel på udvalg – især i de mindre bilklasser – er der ikke meget trøst at hente hos Volkswagen.

”Omstilling til elbiler kan ikke gå hurtigere, end den gør lige nu,” lyder det fra Volkswagen-chef Herbert Diess på et topmøde om elbiler arrangeret af avisen Financial Times.

Ifølge Volkswagen, der er verdens største bilproducent og bruger milliarder af euro på omstilling af sin produktion til elbiler, kræver det både enorme summer og meget mere tid, før elbilerne for alvor kommer til at dominere bilsalget.  

I år regner Volkswagen således med, at 7-8 pct. af koncernens salg vil komme fra elbiler. I 2025 vil andelen stige til 25 pct. og først i 2030 vil mere end hver anden VW, Audi, Skoda eller Seat være fuldt elektrisk.

Efterspørgslen er der

Udfordringen er ikke kundernes efterspørgsel på elbiler – snarere ’alt det andet’:

”Alle betingelser for vækst er på plads, men det tager tid at komme i mål. Vi skal bygge eller omstille de rigtige fabrikker til elbil-produktion, have den nødvendige kapacitet til at producere batterier og i det hele taget opbygge en sikker og bæredygtig forsyningskæde,” forklarer Herbert Diess.

Samtidig skal kunderne – altså os, der skal køre i elbilerne – opleve at infrastruktur som ladestandere er tilstrækkelig, både når det gælder kapacitet og geografisk udbredelse.

VW-chefen gav også et indblik i, hvor kostbar og tidkrævende opgaven med omstilling til elbiler er. For eksempel investerer Volkswagen i seks batterifabrikken i Europa. De løber op i omkring 20 milliarder kroner – pr. styk!

”Vores mål er at blive verdens bedst sælgende mærke af elbiler i 2025. Det er et ambitiøst mål, som vi allerede har investeret meget i at nå, men nogle analytikere tager ikke den enorme indsats, som det kræver, tilstrækkeligt alvorligt,” lyder det også beklagende fra Herbert Diess.

Tæt kapløb med Tesla

Hvis VW-chefen lyder lidt defensiv, skyldes det spekulationer i, at Volkswagen fortsat halter efter ærkerivalen Tesla. Den californiske elbilproducent øger hele tiden sin produktion og åbner også nye fabrikker – både for biler og batterier. Herbert Diess anerkender da også, at kapløbet med Tesla bliver tæt:

”Jeg må indrømme, at vi ikke forventede at Tesla ville være så hurtige, og de har et kvantespring på vej i deres produktionskapacitet, men vi har flere mærker – fra mainstream til premium – så vi holder fast i vores ambition,” forklarer Herbert Diess.

Volkswagen baserer ikke mindst sit håb om at overhale Tesla på en række kompakte elbiler, der kommer på markedet i 2025. Det drejer sig om elbiler på størrelse med europæiske bestsellere som VW Polo, Skoda Fabia og Seat Ibiza. Det er kompakte biler, der bringer prisen ned i leje, hvor de fleste kan være med – og som ligger et godt stykke under den billigste Tesla, Model 3, der i Danmark koster fra 425.000 kr.

”Det har givet god mening at lancere elbiler fra toppen, men i 2025 tror vi, at tiden er inde til at lancere en mindre og billige elbil i Polo-størrelse,” siger Herbert Diess.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here