VW flirter med Ford

Volkswagen og Ford rykker tættere på en strategisk alliance. I første omgang handler det om fælles udvikling af varevogne og pick-up’er, men længere ude kan el- og personbiler komme i spil.

Sommeren er slut, men der er fortsat varme vibrationer mellem to af verdens største bilproducenter. I juni afslørede Volkswagen og Ford første gang, at de overvejede at indgå i en strategisk alliance. Nu uddyber VW for første gang, at flirten fortsat er ’varm’ og at selv om VW er verdens største bilproducent, kan Ford være sikre på, at et eventuelt partnerskab vil være ligeværdigt.

”Når vi indgår denne alliance, kan du være sikker på, at den vil være afbalanceret. Der vil hverken være en senior- eller juniorpartner, men i stedet to firmaer i øjenhøjde, der vil indgå i et tæt samarbejde med hinanden,” siger VW’s chef for kommercielle køretøjer, Thomas Sedran til branchebladet Automotive News.

Thomas Sedran er hjernen bag alliancen, som han har arbejdet på gennem længere tid. Han vurderer, at der kan tjenes milliarder på at indgå en alliance med Ford, så man deler de enorme udgifter til udvikling af ny teknologi og bedre kan udnytte produktionskapacitet på fabrikkerne.

Ford er stærk på varevogne
I første omgang skal alliancen med Ford handle om fælles udvikling og produktion af varevogne og pick-up’er, to områder hvor Ford står stærkt. Med et årligt salg på 10,7 millioner køretøjer er det umiddelbart VW, der kommer til at have bukserne på i et forhold med Ford, der ’kun’ sælger 6,6 millioner biler årligt. Men zoomer man ind på varebiler og pick-up’er, sælger Ford faktisk flere biler end VW. For eksempel sælges der flere Ford Transit end VW Transporter, og en pick-up som Ford Ranger sælger mange gange bedre end VW’s eneste pick-up, den efterhånden otte år gamle Amarok.

VW vil gerne sælge flere pick-up’er som konceptudgaven Atlas Tanoak her – og gerne i samarbejde med Ford.

VW har et godt øje til det lukrative amerikanske marked for pick-up’er, og viste tidligere i år den ambitiøse Atlas Tanoak konceptbil. Men VW savner flere modeller, hvis man for alvor vil gøre sig gældende inden for genren i USA, så også her er en alliance med Ford oplagt.

VW er også presset af, at Mercedes i 2016 stoppede samarbejdet om en varebil i klassen over Transporter. Hos VW hedder den Crafter, men den er teknisk en Mercedes Sprinter med VW-emblemer på. Mercedes trak sig ud af samarbejdet, fordi man selv ville bruge den kapacitet på 50.000 varebiler om året, der var sat af på samlebåndet til at fremstille Crafter for VW.

Har tidligere lavet biler sammen
VW og Ford har tidligere samarbejdet om at lave personbiler: I 1995 udviklede Ford og VW i fællesskab MPV’erne Ford Galaxy og VW Sharan/Seat Alhambra. Ford trak sig dog ud af samarbejdet, da man udviklede den nuværende og mere succesrige generation af Ford S-Max og Galaxy, som VW-koncernen formentlig har kigget misundeligt efter lige siden.

Om en kommende VW-Ford alliance på længere sigt også kan omfatte personbiler, vil VW’s Thomas Sedran ikke udelukke overfor Automotive News. Mens VW umiddelbart ser ud til at få mest ud af partnerskab med Ford inden for varebiler, spekuleres der i, at Ford til gengæld kan få adgang til de nye platforme til elbiler, som VW er på vej med fra 2019-2020.

Læs også: Gå Amarok-amok på hvide plader

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here