VW fyrer og skifter til el

batterier

Dieselskandalen tvinger VW til at fyre medarbejdere og skifte strategi. Fortjenesten skal tredobles, og så vil VW om få år fremstille én million elbiler i USA til det amerikanske marked.

Hvis VW – Europas største og verdens næststørste bilproducent – var en bokser, ville man tale om at hænge i tovene, ja måske være på knock-out’ens rand.

Konsekvenserne af dieselskandalen kan nærmest ikke overvurderes. Foreløbig er regningen for at rydde op efter snyderiet med emissionerne i 11 millioner biler i form af bøder og reparationer løbet op i 135 milliarder kroner. Det er mange penge – også for VW’s ellers velpolstrede pengetank – og regningerne tikker fortsat ind.

Hvis man ser bort fra et enormt prestigetab og udelukkende fokuserer på denne enorme regning, står VW i sagens natur over for gennemgribende forandringer. Konsekvenserne af ‘dieselgate’ kommer fortsat, dryp for dryp. Senest i denne uge, hvor fabrikken erklærede, at man vil afskedige 30.000 medarbejdere, rydde ud i modelprogrammet og finde besparelser for knapt 30 milliarder kroner. Det er simpelthen nødvendigt for at skaffe penge til at betale for bøder og reparationer efter dieselskandalen.

Endnu mere interessant er det, at de enorme udgifter tvinger VW til at skifte forretningsstrategi. VW slæber nemlig rundt på et velkendt problem, som nu skal løses: I årevis har VW’s fortjeneste på salget af nye biler været blandt de laveste i bilindustrien. VW er en gigant, men tjener i realiteten kun småpenge. I snit er fortjenesten på en ny VW mindre end to procent – resten forsvinder i produktionsomkostninger og administration. Ifølge brancheanalytikere ligger VW’s produktivitet 30 procent under konkurrenternes.

Tre millioner elbiler i 2025
På et pressemøde tidligere i denne uge fremlagde koncernen en ny plan, der blandt andet skal mere end tredoble fortjenesten til seks procent.

En af måderne at øge fortjenesten på, er et markant kursskifte mod langt flere elbiler i modelprogrammet. VW-koncernen producerer knapt 10 millioner biler om året – i 2025 skal tre millioner af dem være elbiler. Og én million af dem skal produceres i USA.

Det er en dristig satsning af VW, der på samme tid vil skifte til eldrift og endelig slå igennem på det amerikanske marked, hvor man aldrig har været andet end en outsider. Men USA er verdens største bilmarked, så VW har ikke længere råd til at lade konkurrenter som General Motors og Toyota få det meste af dette enorme marked for dem selv.

Udover elbiler skal USA erobres med en langt større satsning på flere SUV-modeller, for også her har VW sovet i timen og ladet konkurrenterne køre med kunderne uden konkurrence.

Eller som VW’s mærkechef, Herbert Diess udtrykker det:

”I løbet af få år vil VW blive radikalt forandret – kun ganske få ting vil fortsætte uændret og elbilen vil blive selve kernen for VW-mærket.”

Kilde: Automotive News Europe

Læs også: VW ID er forsmag på den elektriske folkevogn

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here