VW kæmper for at få styr på dieselgate

VW-koncernens værksteder – også de danske – er snart klar til at rydde op i det snydesoftware, der blev monteret i 11 millioner dieselmotorer.

‘Dieselgate’ blev Volkswagen-koncernens manipulation med udledningen af blandt andet de sundhedsskadelige NOx-partikler (kvælstofilter) døbt, da skandalen i sensommeren 2015 brød ud i lys lue.

Afsløringer, fyringer og bekendelser i Volkswagen-toppen samt et intenst arbejde med at dæmme mest muligt op for skaderne fulgte – og er stadig i gang – og nu er man nået frem til det tidspunkt, hvor de direkte berørte, ejerne af biler med de fuskede TDI-motorer, så småt kan øjne en dato for, hvornår snydesoftwaren bliver fjernet.

I ugerne op mod påske (uge 11 og 12) modtog cirka 90.000 danske bilejere nemlig brev fra Skat om, at deres bil er blandt de uheldige, der skal opdateres, og når de tekniske løsninger er godkendt af KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), den tyske myndighed, der typegodkender biler samt den danske Trafikstyrelse, går VW-, Audi-, Skoda- og Seat-værkstederne i gang med at indkalde bilisterne.

60 forskellige modeller
I Danmark skal VW opdatere softwaren i cirka 49.000 biler, Skoda i 20.000, Audi i 14.000 og Seat i 7.000.

De problematiske TDI-motorer hedder i fabrikssprog EA-189 og har et slagvolumen på 1,2, 1,6 og 2,0 liter. Opdateringen af 1,2 og 2,0 liters motorerne varer cirka en halv time, opdateringen af 1,6 liters motorerne ventes at tage en time, da man ikke kun skal opdatere softwaren men også foretage en teknisk ændring i motorernes indsugning.

Opdateringerne sker – naturligvis – på Volkswagens regning.

De fire berørte mærker under Volkswagen-hatten forventer, at alle biler har fået neutraliseret softwaren inden årsskiftet. Moderfirmaet Volkswagen AG har dog tidligere antydet, at man muligvis først er færdig med opdateringerne i 2017.

Selv om de 11 mio. motorer begrænser sig til 1,2, 1,6 og 2,0 liters TDI’ere, er der alligevel tale om motorer i flere end 60 forskellige bilmodeller fordelt på de fire mærker. Forskelle i udstyr og forskellige gearkasser gør, at alle tænkelige kombinationer med de betændte motorer har skullet testes. Og det er et klokkeklart politisk krav, at udbedringen skal foretages efter bogen, så enhver mulighed for fornyet fusk elimineres.

Den slags tager sin tid at forberede, og hver af de berørte modeller har Volkswagen AG sammen med KBA underkastet en officielt fastlagt testprocedure.

Som Søs Righolt, pressechef for Volkswagen Personbiler Danmark, bl.a. svarer på spørgsmålet om, hvorfor der kommer til at gå op til over et år, fra fejlen blev konstateret, til fejlen er udbedret:

“Disse mange test tager lang tid, og derfor har Volkswagen også hele tiden undskyldt for sagens opståen og bedt om offentlighedens tålmodighed. At finde sandheden og de rigtige løsninger er vigtigere end at komme med hurtige svar og løsninger.”

Garanti og kontrol
Volkswagen AG garanterer, at de enkelte biler efter opdateringen ikke kommer til at køre kortere på literen end angivet i deres EU-typegodkendelser, de såkaldte COC-dokumenter (Certificate of Compliance). Volkswagen garanterer også, at motorerne ikke mister effekt.

Ejerne kan ifølge VW-pressechef Søs Righolt også være helt sikre på, at de foretagne softwareopdateringer er underlagt uvildig kontrol.

“Det er tyske KBA, som foretager kontrollen af opdateringerne, og KBA er den godkendende myndighed på EU-plan,” siger hun.

Fakta om ‘diesel-gate’

– 18. september 2015 kom det frem, at Volkswagen AG havde manipuleret med udledningen af bl.a. de sundhedsskadelige NOx-partikler (kvælstofilter) i 11 millioner dieselbiler. Volkswagen-ingeniører havde monteret en “snyde-chip” i bilernes styresystem, så de under test udført i forbindelse med myndighedernes typegodkendelser af bilerne fik motorerne til at slå over på et særligt miljøvenligt spareprogram. Derved var de aflæste forureningsværdier langt lavere end under virkelige kørselsbetingelser.

– 23. september trak Volkwagen-topbossen Martin Winterkorn sig og blev erstattet af den hidtidige Porsche-topchef Matthias Müller.

– De følgende seks måneder svandt Volkswagen-aktien til det halve.

– Enorme sagsanlæg truer – alene i USA, hvor skandalen brød ud, venter der Volkswagen et erstatningskrav på 18 milliarder dollar (ca. 120 mia. kr.).

– Volkswagen AG har meldt ud, at man forventer at nedlægge 3.000 stillinger. Volkswagen AG beskæftiger næsten 600.000 medarbejdere.

– Salget af Volkswagen-modeller faldt i begyndelsen af 2016 med et halvt procentpoint sammenlignet med begyndelsen af 2015. I samme periode steg det globale bilsalg.

Fakta om Volkswagen AG

Volkswagen Aktiengesellschaft (AG) består bl.a. af følgende bilmærker:

Volkswagen Passenger Cars
Audi
Skoda
Seat
Porsche
Bentley
Bugatti
Lamborghini
Ducati
Volkswagen Commercial Vehicles
Scania
MAN

Læs bloggen om dieselgate: Man tager en PC og et plasticrør…

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here