VW’s elektriske rugbrød kommer i 2022

2
737

VW bekræfter, at det klassiske ’rugbrød’ genoplives. Det sker i 2022 med ren eldrift og både som minibus med plads til otte og som rummelig varebil. I 2025 kan det friske rugbrød endda køre selv.

Som bilen ’flower power’ generationen i tressernes Californien tog til sig, er VW legendariske minibus eller ’rugbrød’, som man sagde i Danmark, en af de mest ikoniske biler i historien.

Nu genopstår alletiders minibus og meget passende blev det annonceret på feinschmecker-biludstillingen Pebble Beach i netop Californien. Og helt i både tressernes og nutidens ånd sker det selvfølgelig som miljøvenlig elbil, så VW kan få lagt endnu mere afstand til dieselskandalen, der havde sit udspring på det amerikanske marked.

I 2025 bliver ID Buzz delvist selvkørende og så kan rattet her forsvinde ind i instrumentbrættet.
I 2025 bliver ID Buzz delvist selvkørende og så kan rattet her forsvinde ind i instrumentbrættet.

Ikke et ord om fusk med udstødningen: VW ID Buzz, som den nye minibus er døbt, er alt det, som det ’nye’ Volkswagen gerne vil være: Hip, højteknologisk og helt elektrisk. Stilen er en cool blanding af high-tech og retro og teknologien skal angiveligt være state-of-the-art, når det første, eldrevne rugbrød triller ud af ’ovnen’ hjemme i Hanover. Her er alle de seks tidligere generationer af bilen fremstillet, og nu omstilles produktionen til en elbil, der kun kan betegnes som topmoderne.

Lang rækkevidde, kort ladetid
VW har tidligere lovet en rækkevidde på mere end 400 km, men den bliver formentlig endnu længere, fordi batteriteknologien forventes at modnes yderligere over de næste fem år. Ladetiden bliver heller ikke noget problem: en 80 procent opladning af batteriet, der er gemt under gulvet i det meste af bilens længde, er overstået på en halv time.

Med batterierne godt gemt af vejen og en længde på knapt fem meter bliver ID Buzz særdeles rummelig. Personbilsudgaven rummer op til otte personer uden problemer og som varevogn bliver der god plads til adskillige flyttekasser. I 2025 lover VW endda, at de er klar til at opgradere til delvis autonom kørsel. Når det sker, får ID Buzz et rat, der glider ind i instrumentpanelet, mens en radar kører op på taget som et periskop, og chaufføren kan læne sig tilbage og lade Google maps og noget avanceret hardware stå for kørslen.

Retro og kasseformet som det gamle rugbrød, men også cool og moderne. VW håber på et comeback for mpv'en med ID Buzz.
Retro og kasseformet som det gamle rugbrød, men også cool og moderne. VW håber på et comeback for mpv’en med ID Buzz.

Første elbil i 2019
Mens ID Buzz bliver den mest spektakulære i VWs kommende familie af elbiler, bliver den ikke den første. Allerede i 2019 ser vi ID, en femdørs hatchback på størrelse med en Golf, men væsentligt rummeligere. Lidt senere får den følgeskab af ID Crozz, en moderigtig crossover på størrelse med VW Tiguan.

Trekløveret benytter alle en ny platform, der er specielt udviklet til elbiler og er forløberne for en regulær elbils-revolution hos Volkswagen: I 2025 vil mærket have hele 30 forskellige elbiler på programmet. Ambitionen er at overhale Tesla og sælge flere elbiler end den californiske elbils-pionér.

Læs også: VW – vi kan sælge flere elbiler end Tesla

jensv@hvilkenbil.dk

2 Kommentarer

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here