Yaris Cross vil være Toyotas guldfugl

Yaris Cross
Toyota har store ambitioner for SUV-udgaven af den nye Toyota Yaris, der får tilnavnet Cross. Mini-SUV’en skal kapre store markedsandele i 2021.

Bedre sent end aldrig kunne være mottoet for Toyota Yaris Cross. Japanerne løfter sløret for mini-SUV’en, der dog først når frem til danske forhandlere til næste år. Dermed får storsælgende konkurrenterne som VW T-Cross, Peugeot 2008 og Renault Captur god tid til at udbygge forspringet – men man skal næppe undervurdere Toyota.

Nok er de sent på den i en klasse, der mere end nogen andre stor-boomer i Europa og ikke mindst Danmark. Men Yaris Cross ligner en bil, der har alle forudsætninger for at hitte herhjemme, selv om den kommer sent til festen.

Som den større RAV4 har Yaris Cross firkantede hjuludskæringer.
Baseret på Yaris

Den japanske mini-SUV er baseret på den såkaldte GA-B platform, der også danner basis for den nye Yaris, som vi ser efter sommerferien. Og selv om navnet lyder søvnigt, har Toyota fået styr på det med både at tilbyde høj komfort og alt i moderne infotainment og sikkerhedsassistenter og samtidig kombinere det med mere spændstige køreegenskaber.

Det er i hvert fald slut med blød hat og revisor-imaget. Nutidens Toyota’er er køreglade og ser cool ud. Derfor har Yaris Cross også alle forudsætninger for at blive en sællert. Ikke mindst som modellen, som de mange, trofaste Yaris-kunder vil opgradere til, om det så skyldes familieforøgelse eller lyst til at sidde højt i en moderigtig SUV.

Alt tyder nemlig på, at Yaris Cross bliver ganske rummelig. Akselafstanden på 248 cm deler den ganske vist med den mere jordbundne Yaris, men længden er øget med hele 24 cm og højden med 9.

Trecylindret hybrid

Under hjelmen finder vi hele to motorer. Yaris Cross kommer nemlig som hybrid, udstyret med Toyotas nye tre-cylindrede 1,5 liters motor, der er koblet til en elmotor og et batteri via et trinløst CVT-automatgear. Den opskrift sætter mange danskere pris på, og med et større batteri skulle det være muligt at køre længere på ren eldrift. Hybridteknikken med en elmotor gør det også muligt at udstyre Yaris Cross med firehjulstræk. Trods det kække SUV-design med øget frihøjde er det faktisk en sjældenhed i denne klasse.

Kørstillingen ser nærmest sporty ud med et næsten lodret rat. Toyota holder fast i knapper til ventilation.

Hybridmotoren yder 116 hk. Det lyder måske beskedent, men GA-B-platformen skulle være relativt let. De præcise tal kender vi dog ikke, for Toyota er fortsat tilbageholdende med oplysninger om bilen. Måske fordi den først triller af samlebåndet i 2021. Ifølge fabrikken skal Yaris Cross være i stand til at køre 20 km/l i snit. Pænt, men ikke prangende sammenlignet med den lavere Yaris. Til sammenligning klarer den 27 km/l, hvilket endnu en gang understreger, at moden med høje biler har en pris i form af øget CO2-udledning.

Vigtig model

Yaris Cross skal fremstilles i Europa, hvor Toyota forventer at sælge 150.000 biler om året. Sammen med den almindelige Yaris skal Yaris Cross udgøre en tredjedel af det japanske bilmærkes totalsalg i Europa. Der er altså tale om en uhyre vigtig model for Toyota. Det gælder også i Danmark, hvor der sælges stadig flere mini-SUV’ere.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here