Derfor skal elbiler ikke ligne andre biler

Elbiler giver designerne helt nye muligheder, fordi teknikken kan pakkes bedre end i almindelige biler. Det skal udnyttes, mener GM, der bevidst giver elbiler et anderledes udseende.

Har du også tænkt over, hvorfor elbiler som Renault Zoe, Nissan Leaf og Opel Ampera-e (billedet) ser anderledes ud end ‘almindelige’ biler?

Så er du på sporet af en ny virkelighed for bildesignerne. Ved at droppe benzin- og dieselmotorer til fordel for en mindre elmotor og batterier, der kan gemmes væk under gulvet, har designerne nemlig fået mere frie hænder. Teknikken i elbiler kan simpelthen ‘pakkes’ bedre, hvilket både skaber bedre plads i elbilerne og gør det muligt at give dem et nyt udseende.

Det helt afgørende er dog, at man begynder på et blankt stykke papir: Alle fordele ryger i vasken, hvis en elbil skal baseres på en almindelig bil. Kun hvis bilens platform fra starten er udviklet til at danne basis for en elbil med elmotor og batterier, får designerne nye muligheder. Det fortæller Stuart Norris, der er designchef for GM’s nye Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e elbil i et interview med det amerikanske bilmagasin Automobile.

Ved at placere batterierne i bunden, kan man indrette elbiler væsentligt anderledes end almindelige biler med forbrændingsmotor.
Ved at placere batterierne i bunden, kan man indrette elbiler væsentligt anderledes end almindelige biler med forbrændingsmotor.

En anden faktor for designet er, at elbiler skal have lav luftmodstand for at få den lange rækkevidde, som køberne efterspørger. Netop Bolt/Ampera’e slår alle rekorder med en teoretisk rækkevidde på 500 kilometer, og det er bl.a. opnået med mindre luftindtag, smalle fælge og et særligt vindglat karrosseri med en CW-værdi på godt 0,30.

Ud med gearstang og koblingspedal
Lige på det sidste argument man man dog anfægte Stuart Norris’ begejstring, for den relativt høje Bolt/Ampera-e glider ikke specielt let gennem luften. Til sammenligning har en større elbil som Tesla Model S en luftmodstand på 0,24, mens GM’s egen pionér elbil EV-1 allerede for 20 år siden var helt nede på rekordlave 0,19. Endelig er søsterbilerne Chevrolet Bolt og Opel Ampera-e vel ikke de mest anderledes designede biler – med deres høje og praktiske karrosserier og korte motorhjelme, lægger de sig tæt op at Opels egen mini-MPV, Meriva.

Elbiler kan dog også adskille sig fra almindelige biler på andre måder. Instrumentering og indretning af kabinen er i sagens natur anderledes, fordi en elbil aldrig har manuelt gear, lige som instrumenter som omdrejningstæller og mange advarselslamper bliver overflødige.

Læs også: Amerikansk ros til Ampera-e’s søsterbil

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here