Dieselgate truer også Fiat

Tysk miljøorganisation mener, at Fiat lige som VW også benytter sig af ulovlig software og vil have stoppet salget.

Først var det VW, der i en amerikansk test blev taget i at manipulere med udledningen af de skadelige NOx-partikler. Men nu kræver den tyske miljøorganisation Deutsche Umwelthilfe (DUH) et øjeblikkeligt forbud mod salg af visse dieselbiler fra den italiensk-amerikanske koncern Fiat Chrysler Automotive (FCA). Det skriver flere medier.

Miljøorganisationen mener efter undersøgelser af nogle Fiat dieselbiler at have bevis for, at også Fiat benytter sig af ulovlig software à la den som fik VW-skandalen til at rulle.

”Vi kræver, at Fiat Deutschland omgående iværksætter et salgs- og leveringsstop for Fiat 500X MultiJet 2,0 og andre dieselbiler med en forbudt frakoblingsanordning,” siger Jürgen Resch, der er forretningsfører for DUH.

DUH’s undersøgelser viser, at visse dieselmotorer fra Fiat drosler ned for rensningen af udstødningen efter cirka 22 minutter. Den test, der udføres i forbindelse med typegodkendelsen, varer 20 minutter.

DUH konkluderer derfor ifølge finans.dk, at dieselbiler fra Fiat under almindelig brug udleder langt mere kvælstofilte (NOx), end det fremgår af typegodkendelsen – helt op til 22 gange det tilladte.

Opel bruger samme motor
Ud over Fiat-biler er der også Opel-modeller med FCA-koncernens motorer blandt de i alt 30 bilmodeller, som det tyske trafikministerium har bedt typegodkendelsesmyndigheden Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) om at undersøge nærmere.

I sidste uge havde den tyske trafikminister, Alexander Dobrindt (CSU) inviteret Fiats tyske ledelse til møde for at forklare sig, men den tyske Fiat-ledelse meldte afbud til mødet med den begrundelse, at Fiat-bilerne typegodkendes i Italien.

Tyskland har derfor sendt sagen videre til både EU-Kommissionen og til den italienske typegodkendelsesmyndighed. Fiat har ikke efterfølgende kommenteret sagen.

Ifølge DUH er softwaren til motorstyringen leveret fra Bosch, der er underleverandør til store dele af bilindustrien. Over for Frankfurter Allgemeine bekræftet Bosch, at man har talt med trafikministeren om emnet.

”Men vi har ikke kendskab til, at der skulle blive brugt en ulovlig frakobling,” siger Bocsh-chefen, Volkmar Denner, til Frankfurter Allgemeine.

Læs også: VW kæmper for at få styr på dieselgate

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here