Mercedes CLA: Familiebil i skjorteærmer

Stationcar-udgaven af Mercedes-Benz’ livsstils-kompaktbil CLA byder på lidt bedre plads til den modebevidste storbyfamilie.

Mercedes-Benz’ unge familie af kompakte biler spiller fortsat andenviolin i forhold til de større E- og C-klasse i salgsstatistikkerne.

Det til trods, anser tyskerne de forhjulstrukne A-, B-, CLA- og GLA-klasse som en succes med 375.000 solgte eksemplarer alene i 2014. Ikke mindst – fremhæver Mercedes-Benz – trækker de kompakte modeller yngre kunder ind i butikken.

Yngre kunder har imidlertid den egenskab, at de formerer sig. Den udvikling kommer tyskerne nu i møde med en smuk stationcar-udgave af sedanen CLA, som naturligvis arver Shooting Brake betegnelse fra storebror CLS.

Shooting Brake udgaven er den hidtil mest praktiske udgave af A-klassen - og samtidig den mest dramatisk designede.
Shooting Brake udgaven er den hidtil mest praktiske udgave af A-klassen – og samtidig den mest dramatisk designede.

Bagagerum på 500 liter
Selv om bananformen er bevaret fra forbilledet, er CLA næst efter den høje B-klasse klart den mest praktiske blandt de kompakte Merc’ere. På bagsædet er der plads til et fire centimeter højere hår i forhold til i sedanen, men især i bagagerummet er der sket ting og sager. Med et volumen på 495 til 1354 liter placerer CLA Shooting Brake sig pladsmæssigt over fx en Audi A3 Sportback men stadig under deciderede stationcars som VW Golf Variant.

Klassens bredeste hofter
Mercedes-Benz har dog et par praktiske tricks oppe i skjorteærmerne.

For eksempel kan bagagerummet med alle sæder i brug udvides til 595 liter ved at rette bagsædets ryglæn op i en særlig “cargo”-position, hvor bagsædets passagerer sidder mere opret. Dertil understreger tyskerne at bagagerummet er klassens bredeste med et mål på 132,8 cm, hvilket jo kan være afgørende for, om familiens barnevogn kan klemmes ned mellem de svulmende hofter.

Man kan næsten se det med det samme ud fra billederne, men CLA Shooting Brake præsterer med sine flade bagdel en – for en stationcar – imponerende lav vindmodstand med en kofficient på blot 0,26.

Går op til 25,6 km/l
Den slags hjælper med til at sikre et fornuftigt brændstofforbrug. Mindste diesel, CDI 200 med 136 hk og 300 Nm helt nede fra 1400 o/min, er således normeret til 25,6 km/l.

Ellers er hele motor- og udstyrsprogrammet ført med over fra den 4-dørs CLA. På dieselsiden findes udover den nævnte CDI 200 også CDI 220 med 177 hk/350 Nm.

Blandt benzinerne spænder kataloget over den lille CLA 180 med 122 hk til verdens kraftigste 4-cylindrede motor i form af den turboladede, 2-liters CLA45 AMG Shooting Brake med 360 hk.

Kabinen er løftet direkte over fra CLA, men der er højere til loftet og væsentligt mere bagageplads i Shooting Brake-udgaven.
Kabinen er løftet direkte over fra CLA, men der er højere til loftet og væsentligt mere bagageplads i Shooting Brake-udgaven.

CLA Shooting Brake bygges i Ungarn og kan bestilles efter nytår. Mercedes-Benz forventer at kunne levere de første eksemplarer i marts 2015. Der er endnu ikke danske priser tilgængelige.

Læs også: Strømlinet design bærer frugt for Mercedes

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here