Mercedes på vej med Tesla-udfordrer

Til oktober løfter Mercedes sløret for en elektrisk SUV, der med en rækkevidde på 500 km udfordrer Tesla X. Men Mercedes satser også på hybrider og brintbiler.

Tesla kan se frem til øget konkurrence. Den store succes for den californiske elbil-producent har efterhånden fået den etablerede bilindustri til at vågne op af Tornerose-søvnen. Audi og Porsche har vist prototyper på nye elbiler med en rækkevidde, der angiveligt matcher Teslas og efter ‘dieselgate’ har VW også proklameret en større satsning på el- og hybridbiler.

Samme budskab kommer nu fra en anden markant spiller i bilindustrien, mægtige Mercedes-Benz. På biludstilllingen i Paris til oktober lover tyskerne at løfte sløret for en eldrevet SUV, der med en rækkevidde på 500 km udfordrer Teslas nyeste elbil, SUV’en Model X med mågevingedøre.

Dobbelt rækkevidde til halv pris
På et pressemøde i Stuttgart fortalte Mercedes’ udviklingschef Thomas Weber mere om planerne:

”Takket være intensiv forskning forventer vi i løbet af de kommende år en fordobling af energitætheden i batterier. Samtidig vil prisen blive halveret. Det giver os helt nye muligheder i løbet af de næste ti år,” siger Thomas Weber til det svenske bilmagasin automotorsport.se.

Men selv om batteriteknologien står over for et gennembrud med fordoblet rækkevidde til den halve pris, vil Mercedes ikke ‘lave en Tesla’ og udelukkende satse på elbiler.

”Nej, husk på, at Daimler (koncernen bag Mercedes, red.) har et udbud som ingen andre: Fra små bybiler til tunge lastbiler. Det kræver, at vi ser på hele billedet – alle typer af drivliner har forskellige muligheder,” forklarer Thomas Weber.

Mercedes vil med andre ord benytte hele paletten af motorteknologier på vej mod den forureningsfrie bil. Selv diesel har – trods VW-skandalen – en fremtid, mener Thomas Weber.

”Helt sikkert. Især i Europa, hvor diesel er den billigste og mest effektive teknik, for bilister, som kører meget. Og vores nye dieselmodeller er mere økonomiske, stærkere, lettere og mindre end tidligere,” siger Thomas Weber.

Et godt eksempel er den nye E-klasse, som hvilkenbil testede fornylig. Selv om det er en luksusbil i fem-meter klassen, har den et normforbrug på mere end 25 km/l – og vi kørte uden problemer 20 km/l i blandet trafik. (Du kan læse testen her)

Ladehybrider er bro til fremtiden
På længere sigt er fremtiden elektrisk – også for Mercedes. En dag kører vi alle i el- eller brintbiler, men inden da vil både diesel- og benzinmotorerne blive endnu mere brændstoføkonomiske. I mellemtiden bliver hybridbiler, der kombinerer forbrændingsmotor og eldrift, teknologien der skal bringe os ‘over på den anden side’:

”Hybrider er en ‘bro’, der strækker sig langt ind i fremtiden. Især ladehybrider (der kan oplades i stikkontakten, red.) giver betydeligt højere effektivitet og mulighed for, at man kan køre lokalt uden udslip. Rækkevidden bliver snart betydeligt forbedret, fordi batteriteknologien udvikles hurtigt. Men først og fremmest bliver ladehybrider en overgang til el-drevet mobilitet,” forklarer Thomas Weber til automotorsport.se.

Læs også: VW satser på el- og ladehybrider

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here