TEST: Teknologi er stjernen i ny E-klasse

0

BILTEST: Mercedes er tilbage i den teknologiske førertrøje med den nye E-klasse, der trumfer det meste på teknik og komfort.

Hvilken bil?
Mercedes er nået til 10. generation af den store E-klasse, der herhjemme især er populær som taxa. Designet kliner sig millimetertæt op ad den mindre C-klasse og den større S-klasse, men under den nydelige overflade skjuler sig et teknologisk tigerspring. Tjekker du alle bokse i udstyrslisten, flasher ingeniørerne i Stuttgart al deres ekspertise i komfort og køreassistenter. Mere overraskende er priserne holdt i ro, så den nye E-klasse ikke længere er væsentligt dyrere end konkurrenterne. Her tester vi næstmindste dieselversion, E220d med 9-trins automatgear, til 655.000 inkl. levering.

Vidste du at?
Den nye E-klasse med kodebetegnelsen W213 er så avanceret, at den faktisk overgår topmodellen, S-klasse. Vi nævner i flæng en sporskifte-assistent, der selv kan ‘se’ huller i trafikken på motorveje med flere vejbaner, og derefter selv skifter spor, når du ønsker det. Den aktive fartpilot holder afstand til forankørende biler ved hastigheder op til 210 km/t – eller stopper helt op i en motorvejskø i op til 30 sekunder, inden den genstarter og øger farten til den valgte hastighed.

Styretøjet hjælper dig i undvigemanøvrer, og du kan stå ud og parkere din E-klasse med tryk og swipes på din smartphone. I praksis kan E-klassen udstyres til at være en semi-selvkørende bil.

Hvordan er førerpladsen?
Testbilen var udstyret med en teknikpakke til 70.000 kr., der bl.a. inkluderer navigation og Mercedes’ nye digital-instrumentering i widescreen: Hele to skærme på hver 12,3 tommer breder sig over instrumentpanelet – den ene fungerer som speedometer mm., den anden er til navigation, radio, telefonopkald osv. Sidstnævnte kan både betjenes ved hjælp af et drejehjul eller ved at trykke og swipe på hele tre touchpads; to i rattet og en mellem forsæderne. Det er lige så avanceret, som det lyder, men efter lidt tilvænning fungerer det glimrende. Som bonus vil det med garanti få din nabo til at tabe underkæben af benovelse…

Hvordan opleves kabinen?
Mercedes plejer at lave kabiner i skudsikker kvalitet, og den nye E-klasse løfter overliggeren nok en gang. Både for og bag er siddekomforten tårnhøj med perfekt ergonomi i sæder, der ikke længere er bræthårde som i tidligere Mercedes’er. Bortset fra et sort, højglanspoleret indlæg mellem forsæderne, der slet ikke kan skjule, at det blot er plastic, er E-klassen på Audi-niveau, når det gælder finish og samlekvalitet. Spitzenklasse er helt dækkende her. Den nye E-klasse er vokset 6,5 cm mellem akslerne, men typisk for denne klasse ødsles der med pladsen, så du faktisk får mere benplads i billigere biler som Skoda Superb og VW Passat.

Er sikkerheden i orden?
E-klassen kan spækkes med sikkerhedsudstyr – og meget af det er standard. Blandt specialiteterne er forsæder, der rykker ind mod midten umiddelbart før påkørsel fra siden og en funktion, der udsender en lyd over anlægget for at mildne belastningen af ørene ved et sammenstød. Automatisk nødbremse, der også stopper for fodgængere og pop-up motorhjelm, der tager blidt imod bløde trafikanter er standard og understreger, at E-klassen er trygheden selv. Den nye model er endnu ikke crashtestet, men forgængeren fik alle fem stjerner i 2010. Vi tør godt love, at det vil gentage sig.

Hvordan kører den?
E-klassen er komfort med komfort på. Affjedringen er blød og sluger stort set alle typer ujævnheder, mens støjdæmpningen effektivt lukker af for støj fra motorrummet.

Hvor den mindre C-klasse rammer et uhørt fint kompromis mellem behagelig affjedring og sportsligt præcis styring, bliver det aldrig rigtigt sjovt eller involverende at styre 1,7 ton E-klasse ad en snoet bivej.

Den store E-klasse er derimod skabt til at æde km efter km på en tysk Autobahn, og det gør den til gengæld i ophøjet ro og med respektindgydende autoritet. Leder du efter en overlegen rejsevogn til langturen, er E-klassen svaret.

Hvordan er motoren?
Mercedes har tidligere fået hug for, at deres firecylindrede dieselmotorer var grove og ukultiverede. Den nye maskine i 220d har tydeligvis været på opdragelsesanstalt, for først under kraftig acceleration hører du noget til den. Mekanisk skønsang er der ikke tale om, men kraftoverskuddet er til gengæld imponerende; de 194 hk og især momentet på 400 Nm gør overhalinger til en leg.

Det bedste er dog automatgearet med hele ni trin. Skiftene er smørbløde og hurtige og med så mange trin arbejder motoren hele tiden optimalt. Resultatet er et testforbrug på hele 20 km/l – det er ’echt klasse’, som tyskerne siger.

Passer prisen?
Ja faktisk, for Mercedes har gjort bilerne billigere og er ikke så fedtet med udstyret som tidligere. Det kræver dog nærmest en tysk doktorgrad at overskue mængden af ekstraudstyr og de mange udstyrspakker. For at gøre en lang historie kort er basisudstyret højere end tidligere, men du skal fortsat en tur i udstyrslisten for at gøre din E-klasse rigtigt lækker. Dét koster – dog ikke helt så meget som tidligere. Har du ikke 655.000 kr. kontant, er beskatningsværdien som firmabil 510.000 kr., mens den nye E-klasse kan privatleases i 36 mdr. med 20.000 km årligt for en engangsydelse på 50.000 kr. og 7.000 kr. månedligt. Uanset finansiering matcher Mercedes her konkurrenterne.

Er der alternativer?
Mercedes E har især to ærkerivaler fra nabolaget i det sydtyske: BMW 520d til 614.000 kr., der med seks år på bagen byder på samme kørekomfort, men må se sig slået på bagsædeplads, finish og teknologi samt den lige så gamle Audi A6 2.0 TDI til 636.000 kr., der er mere letkørt, matcher E-klassen på finish og plads, men ikke helt kan følge med Stuttgarts teknologiske tour de force. Volvos nye S90 D4, der kommer sidst på sommeren, virker som et spændende alternativ med cool, nordisk design og masser af ny teknik men også – lidt overraskende – en højere pris på 679.000 kr.

Konklusion:
For: Komfort, sikkerhed, teknologisk forspring.
Imod: Steril køreoplevelse.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
10. generation af Mercedes E-klasse sætter nok engang standarden for teknologisk forspring, komfort og byggekvalitet. Som langtursbil er den ’spitzenklasse’ og så avanceret, at den næsten kan køre selv – hvilket er ok for os, for vi savner lidt nerve i køreoplevelsen.

Læs også tests af konkurrenterne:

Ingen midtvejskrise for Audi A6

BMW 520d – kongen af motorvejen

FAKTA: Mercedes E 220d 9G-Tronic

Vejl. pris, inkl. lev.: 655.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.080 kr.
Garanti (rust/mekanik): 30/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Endnu ikke testet
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 25,6 km/l
Forbrug i test: 20,0 km/l
Længde/bredde/højde: 492/185/147 cm
Bagagerum (min/max): 550 liter
Vægt: 1.680 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 194 hk/400 Nm
0-100 km/t: 7,3 sek
Topfart: 240 km/t

Særligt standard udstyr:
To-zone klimaanlæg, 17” alufælge, el-ruder for og bag, el-spejle, eljusterbare forsæder, automatisk start/stop-funktion, Agility Control undervogn, multifunktionslæderrat med touch-pads, sædevarme, fuld LED-lygter for og bag.

Metallak: 20.200 kr., Læderindtræk: 40.000 kr., Avantgarde eksteriør pakke med bl.a. 15 mm lavere undervogn, sportsgrill og alufælge: 12.900 kr., Teknologi-pakke med widescreen instrumentering (2x 12,3” skærme), navigation og infotainment: 70.000 kr., blindvinkelalarm: 10.400 kr., adaptiv fartpilot: 21.000 kr., panorama-soltage: 41.000 kr.(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation