Potent ansigtsløftning til Peugeot 2008

Fornyelsen af den franske crossover, Peugeot 2008, giver den en mere kraftfuld karakter a la ægte SUV med en aggressiv og markant kølergrill.

For et lille års tid siden fik Peugeots mest populære model, 208, der de seneste tre år har været miniklassens bedst sælgende, et midtvejs-facelift. Nu er turen kommet til dens højbenede bror, Peugeot 2008. Den er en såkaldt “crossover”, en stadigt voksende biltype, hvor stationcarens rummelighed og familie-MPV’ens praktiske indretning kombineres med firehjulstrækkerens højde.

Nu fås den lille 2008’er dog ikke med træk på alle fire, ligesom brormand, 208’eren, heller ikke fås som stationcar. Selve biltypens popularitet er dog forståelig, først og fremmest fordi man sætter sig ind og ikke ned, og fordi overblikket er stort både bag rattet og fra bagsædet. Bagagerummet er også større end i den 5-dørs 208’er – henholdsvis 410 og 325 liter – og selvom crossoverens læssehøjde i sagens natur er højere, gør 60 centimeter fra asfalt til bagagerummets gulv det egentlig bare nemmere at få ting ud og ind.

Peugeot 2008 er en crossover - en biltype, der forener stationcarens rummelighed med MPV'ens familievenlighed og SUV'ens praktiske højbenede attitude.
Peugeot 2008 er en crossover – en biltype, der forener stationcarens rummelighed med MPV’ens familievenlighed og SUV’ens praktiske højbenede attitude.

2008’erens førerplads er karakteriseret ved samme indretning som i 208/308 med Peugeots såkaldte i-Cockpit. Det vil bl.a. sige, at de centrale instrumenter (bl.a. speedometer og omdrejningstæller) er monteret, så man aflæser dem over det lille rat og ikke gennem. Midterkonsollen er karakteriseret ved få trykknapper til de mest brugte dagligdagsfunktioner som f.eks. elbagrude og varme- og ventilationsanlæg og så en berøringsfølsom skærm til finindstilling af en lang række andre funktioner.

2008’eren blev crashtestet af Euro NCAP i 2013 til de maksimale fem stjerner. Sikkerbil.dk karakteriserede 2008’erens test som “et ok-resultat uden at man falder i svime over det”. Læs mere på sikkerbil.dk

Active City Brake, der virker op til 30 km/t, kan ikke tilkøbes den lavest udstyrede 2008’er – formentlig bliver det som i 208’eren, hvor det formedelst 10.000 kr. kan fås til mellemste udstyrsniveau Active og for lidt færre kroner til den topudstyrede Allure.

Tre benzin og tre dieselmotorer
Designmæssigt er den faceliftede 2008 mere dramatisk at skue end den nuværende. Særligt “næse-jobbet” med den markante kølergrill med lodret gittermønster og det store løvelogo, de nydesignede lygter, skærmkanter og alupaneler samt ditto alu-bundskjold giver den et markant udtryk. Forlygterne er nydesignede, så de i endnu højere grad symboliserer katteøjne, baglygterne har også fået en overhaling og har naturligvis de tre karakteristiske lysstriber, som har løvens kløer ridset et spor.

2008’eren fås med tre 3-cylindrede 1,2 liters benzinmotorer – mindste med 82 hk har ikke stop-start automatik, næste med 110 hk har stop-start ligesom den kraftigste med 130 hk, der som den eneste benziner har 6-trins manuel gearkasse. Afhængigt af ydelse og gearkasse – halvautomatisk eller manuel – kører benzin-2008’eren mellem 20,4 og 22,7 km/l.

PSA-koncernens (Citroën og Peugeot) meget fine 1,6 liters dieselmotor yder fra 75 til 120 hk – den 100 hestes diesel med stop-start og 5-trins manuel transmission er ifølge EU-normen den mest nøjsomme med et forbrugstal på 28,5 km/l.

Her er vi om bord i en luksus-udstyret 2008'er. Den har samme karakteristiske i-Cockpit som 208 og 308.
Her er vi om bord i en luksus-udstyret 2008’er. Den har samme karakteristiske i-Cockpit som 208 og 308.

Priser? Det er endnu for tidligt at sige – den nuværende 2008’er med 1,2 liters benzinmotor og Active-udstyr har en listepris på 191.990 kr. 208’eren med samme motor og udstyr koster godt 30.000 kr. mindre. En Renault Captur med 3-cylindret motor, 90 hk og mellemste udstyrsniveau er med sine 182.400 kr. lidt billigere.

Peugeots succes i 2015 var i øvrigt ganske markant, ikke kun i Danmark. Det globale salg steg med 4,6 procent, i Europa var fremgangen endda mere en dobbelt så stor (9,7 pct.), og 2008’eren var franskmændenes mest sælgende i fjor med 515.000 styk. I Danmark må Peugeot dog se sig slået af Renault blandt mini-crossoverne – Peugeot solgte 1.349 styk 2008’ere, mens Renault solgte 3.254 styk Captur. Til gengæld solgte Peugeot langt flere 208’ere, end Renault solgte Clio – 7.946 mod 4.457.

Den faceliftede 2008’er ventes til Danmark i løbet af sommeren.

Læs også test: Peugeot 2008 giver livsstilen et lift

[email protected]

 

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here