TEST: Peugeot 2008 giver livsstilen et lift

3

BILTEST: Peugeot 2008 har højere siddestilling, bedre plads og mere selvsikker udstråling end den 208, som den er baseret på – men prisen får også et løft.

Hvilken bil?
Peugeot 2008 er en moderne ”crossover” – altså en bil, der kombinerer stationcarens plads og praktiske sans med firehjulstrækkerens høje førerposition og selvsikre udstråling – men i øvrigt nøjes med forhjulstræk for at holde forbruget nede. Denne cocktail er så populær, at de kompakte ”gadekryds” er den hurtigst voksende bilklasse i verden. Her tester vi Peugeots forsøg i genren i mellemste udstyrstrin Active og med 92 hestes dieselmotor til introprisen 234.000 kr.

Vidste du at?
Når kompakte ”crossover” biler som Peugeot 2008 og rivalen Renault Captur er så populære skyldes det, at bilkøberne er vilde med kombinationen af macho offroaderlook, høj siddeposition og lidt ekstra plads – de højbenede bil-bastarder får simpelthen andre praktiske biler som stationcars og MPVere til at se kedelige ud. Også Peugeot 2008 er kommet stærkt fra start – i Danmark (og det meste af Europa) skal du regne med 3-4 måneders leveringstid.

Hvordan er førerpladsen?
Typisk fransk. Det vil sige med små, bløde forsæder, der ikke har den helt naturlige ergonomi til langlemmede skandinavere. Peugeot bliver dog hele tiden bedre på dette kritiske punkt, og der er så mange indstillingsmuligheder, at mine 190 cm endte med at sidde ganske godt – og så er det et mindre minus, at albuestøtten i dørsiden endte med at befinde sig midt på underarmen…

Peugeots nye idé med at placere instrumenterne højt oppe, som du så kigger på hen over et meget lille rat, fungerer glimrende og giver en sportslig go-kart fornemmelse.

Hvordan opleves kabinen?
Benpladsen er mere generøs end i Peugeot 208, men omvendt er bagsædet mindre gæstfrit end i 2008’s direkte rival, Renault Captur. Bagagerummet er regulært og rummeligt og læssehøjden er perfekt, når du skal have tunge ting på plads uden risiko for sarte rygstykker. Finishen er godkendt med en smule bløddele på instrumentpanelet og et generelt solidt indtryk – her virker Peugeot 2008 mærkbart lækrere end Renault Captur.

Er sikkerheden i orden?
Ja, formentlig. Peugeot 2008 har nemlig blot overtaget resultatet fra den Peugeot 208, som den er baseret på. Der er altså tale om en skrivebordsafgørelse hos Euro NCAP, hvis eksperter dog har regnet på de forskelle, der er mellem de to biler i højde og drøjde. Dermed bedømmes Peugeot 2008 til at være en bil med 5-stjernet sikkerhed. Sikkerhedsudstyret er gennemsnitligt med elektronisk antiskrid og 6 airbags, men 2008 mangler de nyeste opfindelser som automatisk nedbremsning ved lav fart og ”pre-crash” detaljer som seler, der strammes umiddelbart før en kollision. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Udmærket – og det vil sige lidt bedre end sin direkte rival Renault Captur. På fransk manér er undervognen nemlig en smule blød og alligevel sporsikker – Peugeot 2008 har mærkbart bedre affjedringskomfort end Captur. Desværre skæmmes køreegenskaberne en smule af en servostyring, der går ”død” i midterstilling, så du som chauffør mister føling med bilen, når det går ligeud. Endelig er der rigeligt med rullestøj fra dækkene, og det trætter på langturen.

Hvordan er motoren?
Peugeots 1,6 liters HDi-motor er en gammel kending, der har et passende kraftoverskud, men også er rigelig grovkornet at lytte til.

Største minus er den tilhørende 5-trins gearkasse, der har lange vandringer og en irriterende gummiagtig måde at falde i hak på. Præcision er et fremmedord her – gearskiftet leder snarere tanken hen på en gammel slaskedukke – det er en ommer, Peugeot.

Til gengæld har Peugeots markedets hurtigste og blideste start-stop automatik, lige som vi tager alpehuen af for et reelt forbrug under testen på 22,2 km/l.

Passer prisen?
Hmm – nu bliver det indviklet. Til 234.000 kr. er Peugeot 2008 13.000 kr. dyrere end Renault Captur – og så er der endda tale om en intropris på 2008. Når (hvis) den udløber, stiger prisen til 259.000 kr. og så ligner Renault altså den franske førsteelsker i en direkte sammenligning. Ikke mindst fordi Peugeot er mere nærig med udstyret: F.eks. mangler 2008 alufælge, bagerste el-ruder og nøglefri betjening sammenlignet med Renault Captur.

Er der alternativer?
Til 221.000 kr. med tilsvarende dieselmotor og lidt mere udstyr er Renault Captur værd at overveje – også selv om den kører lidt mindre oplagt og virker lidt tyndere i finishen end Peugeot 2008. Nissan Juke med 110-hestes dieselmotor (fra Renault) og masser af udstyr til 214.000 er også en kompetent udfordrer. Til gengæld trækker Peugeot 2008 det længste strå i en direkte sammenligning med den lidt større Opel Mokka med 130-hestes diesel til 327.000 kr.

Konklusion:
For: Sikker crossover stil, fin kørekomfort.
Imod: Gearkasse og styretøj savner præcision.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Peugeot 2008 skal nok blive et hit. Den gør sig på samme tid foran caféen, fungerer som familiebil med plads til børn og barnevogn, og vil også appellere til efterlønnere med hang til golf og ferierejser. Prisen er dog pebret – her står den direkte udfordrer Renault Captur stærkere.

Læs også testen: Renault Captur har stilen i højsædet

FAKTA: Peugeot 2008 1,6 e-HDi Active

Vejl. pris, inkl. lev.: 234.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.000 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 25,0 km/l
Forbrug i test: 22,2 km/l
Længde/bredde/højde: 416/174/156 cm
Bagagerum (min/max): 350/1.194 liter
Vægt: 1.310 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter turbodiesel
Effekt: 92 hk/230 Nm
0-100 km/t: 11,5 sek
Topfart: 181 km/t

Særligt standard udstyr (Active):
Aircondition, el-ruder for, fjernbetjent centrallås el-spejle med varme, multijusterbar førerplads, trykfølsom skærm til radio og kørecomputer, multifunktionslæderrat (kunstlæder), sædevarme for, splitbagsæde, fartpilot, LED kørelys, stop-start automatik.
Metallak: 5.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

3 KOMMENTARER

  1. Alt for hård kritik af køreegenskaberne på Peugeot Cross Over 2014: El-styringen kræver naturligvis nogle kilometers tilvænning, som testkøreren åbenbart ikke har haft tid nok til at vænne sig til. Bilen kører sporsikkert på motorveje m.m. og løber ingen steder selv om du slipper rattet et par sekunder (men det er dog uforsvarligt i alle biler), og der er god føling med bilen. Ved lave hastigheder i byen og på P-pladser kan den styres med en lillefinger.
    For almindeligt store mennesker føles sæderne dejligt sikre og fastholdende og med stor komfort.
    Så om igen hr. motorekspert , din dom er ikke fair .
    Trods mine 81 år er det en fornøjelse at køre denne bil både i byen og på motorvejen.
    Rigtig meget bil for pengene og så er den så smart at både mine børn og børnebørn kigger langt efter den.
    Iver Schmidt Sørensen
    Hadsund

  2. Da jeg skulle have ny bil og skille mig af med min dejlige Renault Scenic, stod valget mellem Renault Captur og den noget dyrere Peugeot 2008. Som anmelderen skriver, er Peugeot 2008 en langt mere indbydende bil at køre i og ikke mindst er valget af materialerne i kabinen i 2008 meget mere lækre end i Captur, som virker meget plasticagtig. Køreegenskaberne i begge biler er nogenlunde de samme og ligeledes virker det som om, at de rent pladsmæssigt pænt matcher hinanden. Efter mange prøveture i de to biler faldt valget dog til sidst på Peugeot 2008, da vi følte, at vi fik mere bil for pengene her. Det er helt rigtigt at gearskiftet er en smule gummiagtigt og virker upræcist, men alt andet ved bilen er utroligt lækkert. Vi er glade for, at vi valgte Peugeot 2008 frem for Renault Captur.
    Mvh

    Søren Østed, København

  3. Har lige 12/10 2016 prøvekørt den nye 2008 1,6 100 hk Blue Hdi topmodel, sæderne giver fin fin støtte, motoren trækker rigtig fint med Nm 254, er smidig og tilpas med ikke for mange gearskift, og gearkassen er præcis med en dejlig kort vandring. Der er selvfølgelig lidt snurren fra motoren men ikke generende. Alt i alt en dejlig oplevelse at køre denne bil. Jeg er 192 cm høj og har ingen problem med at sidde fint i “cockpittet” med fin loftshøjde. Bagsædet har også fornuftig benplads og loftshøjde – dog er der ikke plads til 3 voksne på bagsædet.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation