Renault-Nissan er verdens største bilproducent

Den fransk-japanske alliance mellem Renault, Nissan og Mitsubishi vipper akkurat Volkswagen ned fra tronen som verdens største producent af person- og varebiler i 2017.

Der skal næsten fintælling til, men den er god nok: Tyske Volkswagen med sin armada af bilmærker som Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda og VW er ikke længere verdens største bilproducent. Efter at verdens samlede bilsalg er gjort op for 2017, er det den fransk-japanske Renault-Nissan alliance, der kan kalde sig størst blandt de store. Toyota er nummer tre.

Renault-Nissan alliancen tager titlen med et samlet salg af person- og varebiler på 10,61 millioner. I det regnestykke indgår nyligt indkøbte Mitsubishis salg på relativt beskedne 1,03 millioner biler, men det er ikke desto mindre med til at sikre titlen. VW er dog tæt på med et samlet salg på 10,53 biler, mens Toyota på tredjepladsen solgte 10,2 millioner biler i 2017.

Lige så imponerende Nissan-Renaults march mod toppen er, lige så overraskende er det, at VW bevarer sin status som absolut bilgigant to år efter at dieselskandalen brød ud og kastede koncernen ud i sin værste krise nogensinde.

Regningen for at rydde op efter dieselgate løber op i et trecifret milliardbeløb, så VW har ikke blot brug for at sælge mange biler, de skal også tjene fornuftigt på hver eneste solgte bil. Netop fortjeneste er tæt forbundet med at sælge mange biler. Hos Nissan-Renault har man aldrig lagt skjul på, at man er gået efter at blive størst: Desto flere biler man kan sælge, jo større bliver stordrift-fordelene og dermed fortjenesten per bil. Målet er en profit på op mod ti procent, men det er som regel kun prestigemærker som BMW, Ferrari, Mercedes og Porsche, der kan drømme om den slags fortjenester.

Størrelse kan øge fortjenesten
Trods titlen som verdens største, må Renault-Nissan alliancen nøjes med en samlet indtjening lidt under fem procent. Det er dog stadig væsentlig bedre end VW, der ligger og roder omkring to til tre procent.

Fortjeneste er afgørende, fordi bilfabrikkerne i disse år bruger enorme summer på at udvikle motorer, der lever til stadig skrappere miljøkrav samtidig med, at de skal i gang med en gennemgribende omstilling til elbiler. Det kræver enorme investeringer. Derfor skal der tjenes ekstra mange penge, og her benytter store koncerner som Renault-Nissan og VW i bund og grund samme strategi: Ved at samle så mange bilmærker som muligt i samme koncern, kan man benytte de samme dele og dermed opnå store besparelser hos underleverandører og til udvikling. Eller som man siger i bilindustrien: Størrelsen betyder noget.

Læs også: Trods skandale – VW er verdens største

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here