TEST: Diesel driller ellers fine Fabia

BILTEST: Grov og uharmonisk trecylindret dieselmotor frustrerer i Skoda Fabia Combi, der ellers fungerer glimrende som kompakt stationcar.

Hvilken bil?
Med sin attraktive kombination af VW-teknik og fair priser har Skoda Fabia altid været populær på det danske marked. Combi-udgaven giver endda Fabia en lille, men vigtig niche som en af blot få stationcars i miniklassen.

Merprisen er 14.000 kr., og er efter hvilkenbils mening alle pengene værd: Dels er bagagerummet enormt, dels øger det gensalgsværdien og som bonus gør ’tilbygningen’ Fabia mere velproportioneret og harmonisk at se på.

Her tester vi topudgaven med Style-udstyr og den største dieselmotor, en trecylindret 1,4 liters TDI med 105 hk til en kvart million kr.

Vidste du at?
Under det nye, skarpkantede design genbruger tjekkerne det meste af teknikken fra forgængeren. Platformen er den aldrende PQ25, som Fabia deler med VW Polo og Seat Ibiza. Skoda har dog forbedret den hist og her – mest mærkbart med en slankekur, der piller 65 kg af vægten. Det mærkes, for også som Combi opleves Fabia let og agil. Motorerne er også forbedrede udgaver af velkendte maskiner. Senere i år får Fabia dog en ny, trecylindret turbobenziner, der skal sænke forbruget yderligere.

Hvordan er førerpladsen?
Som vi beskrev i testen af den femdørs hatchback, fremstår Fabia-kabinen konservativ og kedelig – og det kan Style-udstyr som lidt flere kromdetaljer ikke lave om på. Alle plastoverflader er stenhårde og småtriste, men betjeningen er logisk og intuitiv, og både store og små chauffører kan finde en komfortabel kørestilling. Udsynet er godt, også for mindre personer, for der er fortsat så højt til loftet i Fabia, at du kan køre førersædet ganske højt op til gavn for overblikket.

Hvordan opleves kabinen?
Fabia Combi er 26 cm længere end femdørs-udgaven – og de går alle til bagagerummet, der sluger hele 530 liter.

Masser af små aflæggerum over og under gulvet understreger Combi’ens praktiske sans. Rummeligheden og de gennemtænkte detaljer er noget, man lærer at sætte pris på i dagligdagen, hvad enten der skal handles ind eller køres skrammel på genbrugsstationen.

Bagsædepladsen er til gengæld kun gennemsnitlig.

Er sikkerheden i orden?
Fabia er ikke crashtestet som Combi, men som teknisk identisk hatchback opnåede den i 2014 alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Testen afslørede ingen nævneværdige svagheder: Både i frontal- og sidekollision er karrosseriet stærkt og de seks airbags virker efter hensigten. Samtlige modeller har såkaldt frontassist eller Inter-Urban nødbremse, der automatisk bremser for pludseligt opståede forhindringer. Derimod er fartbegrænser i forbindelse med den standardmonterede fartpilot kun en del af udstyret i topudgaverne Ambition og Style. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Det større bagagerum og den lidt højere vægt mærkes stort set ikke: Også som Combi fjedrer Skoda Fabia ganske komfortabelt og uden lige frem at være sportslig, er styringen præcis og med god feedback fra underlaget. I skarpe kurver krænger Fabia noget, men på lige stræk holder den kursen uden problemer. Konkurrenter som Ford Fiesta og Opel Corsa er en tand sjovere, men Fabia Combi sætter ikke et hjul forkert – det er også køreglæde.

Hvordan er motoren?
Lige så tilfredse vi er med Fabias 1,2 liters turbobenziner, lige så frustrerende en oplevelse er den trecylindrede dieselmotor, der fås med 90 eller 105 hk. Her tester vi den kraftigste version, og selv om vi aldrig mangler kræfter, så savner vi i dén grad gangkultur. En del af forklaringen er en tårnhøj gearing, der nok holder omdrejningerne nede, men også skaber allestedsnærværende vibrationer. I bykørsel irriterer den trecylindrede diesel konstant med en grov lyd, og først når hestene får lov at strække ud med jævn, høj fart på motorvejen, falder mekanikken til ro.

Gearkassen har fem præcise trin, men TDI-motoren savner i sjælden grad et ekstra gear og en anden gearing: Vi vil til hver en tid vælge Fabia med benzinmotor i stedet.

Passer prisen?
Tjaeh, med Style udstyr og den største dieselmotor runder Fabia Combi den kvarte million, hvor der begynder at være mange – også større – alternativer. Er du langturspendler med et ufravigeligt krav om diesel, kan du barbere 30.000 kr. af prisen ved at gå et trin ned i både motorkraft og udstyr. Har du et almindeligt kørselbehov, vil vi anbefale Fabia Combi med 90 hestes benzinmotor og Ambition-udstyr til 178.000 kr. inkl lev. Her får du mest for pengene.

Er der alternativer?
Som stationcar har Fabia kun få konkurrenter. Den velskabte Renault Clio Sport Tourer er en skrap rival, der både er billigere og har væsentligt mere harmoniske dieselmotorer. Dacia Logan MCV har et kæmpe bagagerum og klassens laveste pris, men er også gammeldags og rustik. Fabias søsterbil, Seat Ibiza ST, er smart, men også mindre rummelig og afløses snart af en ny model. For mange bilkøbere er de mest spændende alternativer i virkeligheden kompakte crossovers som Renault Captur og Peugeot 2008, hvor både kørestilling og funktionalitet er høj uden at prisen afskrækker.

Konklusion:
For: Høj funktionalitet og fine køreegenskaber.
Imod: Trist kabine og uharmonisk dieselmotor.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Skoda Fabia Combi er en gennemført praktisk og ærlig stationcar i en klasse næsten uden konkurrenter. Men vælg den med benzinmotor – den trecylindrede diesel frustrerer med sin grove gang og kvælende høje gearing.

Læs også tests af:

Fem-dørs Skoda Fabia med benzinmotor

Renault Clio Sports Tourer

Dacia Logan MCV

Det svære valg: Renault Captur eller Peugeot 2008

FAKTA: Skoda Fabia 1,4 TDI Style

Vejl. pris, inkl. lev.: 256.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.080 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 28,6 km/l
Forbrug i test: 19,5 km/l
Længde/bredde/højde: 426/173/149 cm
Bagagerum (min/max): 530/1.395 liter
Vægt: 1.190 kg
Motor: 3 cyl., 1,4 liter, turbodiesel
Effekt: 105 hk/250 Nm
0-100 km/t: 10,2 sek
Topfart: 196 km/t

Særligt standard udstyr:
Varme i forsæder, højdejusterbare forsæder, aircondition, frontassist – automatisk nødbremse, nøglefri start, elruder for og bag, elspejle med varme, fartpilot, multijusterbart læderrat, fjernbetjent centrallås, kørecomputer, radio med touch-skærm, USB og AUX-indgange, start-stop automatik, bluetooth, 16” alufælge, LED-kørelys, p-sensor bag.

Metallak: 6.000 kr., LED-kørelys: 4.000 kr., p-sensor for- og bag: 10.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

2 Kommentarer

    • Hej Martin. Ja, den nye Skoda kører på en let modificeret udgave af den ‘gamle’ PQ25 platform. Den næste generation af VW Polo bliver den første blandt de små biler i VW-koncernen, der baseres på modulplatformen MQB. Det kan du læse mere om i kollega Carsten Nymanns artikel her. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here