Saturday, Apr. 21, 2018

TEST: Volvo XC40 er cool på svensk

Skrevet af:

|

25. marts 2018

|

I kategorien:

TEST: Volvo XC40 er cool på svensk

BILTEST: Volvo brager ind i den kompakte SUV-klasse med XC40, der snuppede titlen som Årets Bil i Europa 2018 for næsen af de andre luksus-mærker med god plads og flere finurlige løsninger.

Hvilken bil?
Volvo XC40 er en helt ny SUV fra de kinesisk-ejede svenskere. Størrelsen er lige under XC60 med lidt kortere akselafstand og marginalt mindre plads i bagagerummet, mens højde og bredde svarer til XC60. XC40 er Volvos første bil på den nyudviklede skalérbare CMA-platform, der også skal bære de kommende modeller i 40-serien. Det betyder, at XC40 kan udstyres med såvel almindelige forbrændingsmotorer over hybrid-systemer til ren eldrift. Priserne starter ved 415.000 kr. for en basisversion med 156 hk fra en ny tre-cylindret turbomotor. Vi tester her Volvo XC40 D4 med 190 hk, 8-trins automatgear, firehjulstræk og Momentum-udstyr til en kampagnepris på 531.000 kroner – fra maj stiger listeprisen dog til 589.000 kroner.

Vidste du at?

Den nye Volvo XC40 kan bryste sig af at være mere bæredygtig end de fleste andre biler. En lille del af den plastik der ellers flyder rundt i verdenshavene og skader plante- og dyrelivet, får nemlig nyt liv i Volvo XC40. For eksempel er der genbrugt affaldsplastik i de indre dørpaneler.

XC40 er også ‘miljøvenlig’ på en anden måde, da den kan deles med familie og venner via Volvo On Call (ekstraudstyr til 16.000 kr.) uden brug af nøgle. Du godkender dem bare via din smartphone, så kan de lukke sig ind i bilen og starte. Tricket er, at der hele tiden befinder sig en særlig ekstranøgle indbygget i XC40, som aktiveres via Volvo OnCall-systemet.

Hvordan er førerpladsen?
En ‘cool’ pakke af god ergonomi, nordisk design og funktionalitet samt et lavt støjniveau. Volvo XC40 er anderledes men fuldt på højde med de tyske konkurrenter. Den 12 tommer store skærm bag rattet og en ditto 9 tommer i midterkonsollen står knivskarpe og er let og logisk betjent. Kørestillingen er lidt højere end i de fleste konkurrenter og lige så bred og høj som i XC60 – det giver en god rummelighed. Udsigten er formidabel, men det er også nødvendigt for at kigge ud over den lodrette næse. Og parkeringssensorer er et must for ikke at komme i karambolage med omverdenen, lige som udsynet skråt bagud er meget begrænset – til fare for cyklister ved højresving. Den gode udsigt er dog tilbage, når du ser dig omkring inde i XC40’s kabine, som er præget af lækker finish. Det er ikke nødvendigvis dyre materialer som i Volvo V90 og XC60, men hele vejen i gennem behagelige materialer som eksempelvis filt, der dæmper lyd og føles rart.

Hvordan opleves kabinen?
Jättebra. Kabinen i XC40 kombinerer god, skandinavisk smag med mulighed for stærke farver, selv om testbilen ikke viser det, og finurlige påfund som integreret affaldsspand og en hattehylde, der kan gemmes væk under gulvet i bagagerummet. Volvo XC40 er usædvanlig godt udhulet. På bagsædet er pladsen omtrent den samme som i XC60 med fin benplads. Dog ærgrer det, at bagsædehynderne er flade og yder dårlig støtte – formentlig for at skabe et helt plant gulv, når man vipper bagsæderyglænene ned. I bagagerummet på reelle 479 liter er der flere praktiske indretninger – som desværre kræver ca. 9.000 kr. til en lastpakke – blandt andet et foldbart gulv, med kroge man kan hænge sine indkøbsposer på, så de ikke skøjter rundt.

Er sikkerheden i orden?
XC40 har endnu ikke været gennem en crashtest hos Euro NCAP, men traditionelt borger Volvo-navnet for sikkerhed på højeste niveau. Det skulle overraske os meget, hvis ikke det bliver til de maksimale fem stjerner; ‘storebror’ Volvo XC60 er for nylig blevet kåret til den mest sikre bil testet af Euro NCAP i 2017. Aktivt sikkerhedsudstyr skorter det i hvert fald ikke på i XC40, hvor selv basisudgaven er godt udrustet, fordi platformen giver adgang til alle sikkerhedsassistenterne fra de større XC60 og XC90-modeller. Det omfatter som udgangspunkt automatisk nødbremse, AEB, der også kan ‘se’ og bremse for fodgængere, cyklister og store dyr. Dertil ‘basis’ Intelli-Safe Assist, som består af adaptiv fartpilot med kø-kørselsassistent og ‘Pilot Assist’, hvor bilen ved hjælp af vejbanelinjerne styrer næsten af sig selv op til 130 km/t.

Hvordan kører den?

Som en ægte SUV, der giver chaufføren en følelse af tyngde, tryghed og magt over tingene. I XC40 er der lagt vægt på en suveræn affjedring og effektiv støjdæmning af kabinen, som gør det til en fornøjelse at cruise i den høje svensker.

Og det er lige netop det, den er skabt til; at flyde behageligt og adstadigt afsted – og lade de andre ræse og hidse sig op. Styringen er præcis, men det gør ikke XC40 til en ‘drivers car’. Den er bygget som amerikanerne kan lide det – og det kan vi også: Bag rattet er der dømt bilkørsel uden stress og påtrængende lyde udefra. Det rokker dog ikke ved, at XC40 med sin store frihøjde samt relativt korte akselafstand har tendens til nikkende bevægelser i karosseriet og krængning i sving. Vi følte os bedst tilpas i standard-indstillingen ‘Comfort’ eller ‘Eco’, hvor omdrejningerne på motoren holdes nede, og det hele tages lidt mere ‘lugnt’.

Hvordan er motoren?
Stærk men alligevel et svagt punkt. Den firecylindrede turbodiesel med 190 hk er egentlig en dejlig maskine – dog med en lidt grov lyd, som høres i kabinen. Den 8-trins automatgearkasse lyder også oplagt til XC40, men i testbilen opførte gearkassen sig tøvende ved igangsætning og i tilfælde, hvor der først bremses og hurtigt efter accelereres inden bilen holder stille, har den svært ved at finde ud af, om den skal skifte ned eller blive i det valgte gear. Ved jævn og ensartet kørsel opfører den sig til gengæld behageligt og afdæmpet, men Volvo bør kunne gøre det bedre. Kombinationen af D4-motor, 8-trins automatgear og firehjulstræk er også en temmelig fordrukken cocktail – især i bykørsel. Vi nåede kun et snit på under 11,5 km/l i en testuge, hvor vi stort set hele tiden kørte i øko-indstilling. Det er alt for langt fra de opgivne 20 km/l.

Passer prisen?
Ja. I selskab med direkte konkurrenter som Mercedes GLA, Audi Q3 og BMW X1 er Volvo XC40 ikke ekstravagant prissat, men heller ikke billig. Internt i Volvo-familien virker XC40 som et ret godt køb. ‘Storebror’ Volvo XC60 D4 AWD 190 hk med 8-trins automatgear og Momentum-udstyr koster 719.000 kr. Til sammenligning koster en tilsvarende XC40 589.000 kr. Selv om XC40 er relativt kompakt og ca. 26 centimeter kortere end XC60 og med 16 cm mindre afstand mellem akslerne, er den lige så bred og høj, og på bagsædet er pladsen omtrent den samme. Så kan du nøjes med 45 liter mindre i bagagerummet, kan du altså spare 130.000 kr.

Er der alternativer?
Ja, men i premium-klassen er der ikke mange, der kan lege med. Vi har valgt en eksklusiv håndfuld ud her. BMW X1, der matcher XC40 ret præcist, koster fra 425.000 kr. med 140 hk turbobenziner. Mercedes-Benz GLA 200 med 156 hk turbobenzinmotor koster fra lige under 398.000 kr. I Audi-regi er Volvo XC40 lidt sværere at matche direkte op med en model. Audi Q3 har ca. samme ydre mål, men ca. 10 cm kortere mellem akslerne – den koster fra 330.000 kr. med 150 hk turbobenziner. Audi Q5 er til gengæld 10 cm større mellem akslerne end XC40, men koster også væsentligt mere – fra 574.000 kr. med 150 TDI-maskine. Ny på banen blandt de kompakte premium SUV’er er Jaguar med sin helt nye E-Pace til priser fra 388.000 kr. med 150 hk turbodiesel. En anden eksklusiv ‘brite’ er også en mulighed – Range Rover Evoque med 150 hk 2-liters turbodiesel til priser fra 462.000 kr.

Konklusion:
For:
Design, sikkerhed, kvalitetsfornemmelse
Imod: Forbrug, fladt bagsæde, ‘tøvende’ aut.gear
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
XC40 udstråler nordisk ‘coolness’ og byder på rigeligt albuerum til de fleste familier, den har en avanceret sikkerhedspakke, den giver mulighed for fremsynede features som bildeling mm. – og den kører og føles som en ægte SUV med lækker affjedring og lavt støjniveau. Det svage led er motor og gearkasse, der mangler lidt finpudsning – vi holder den sjette stjerne så længe…

Læs også test af konkurrenterne:

BMW X1 med højere ambitioner 

Countryman – landmand med charmeklud

Højt til bens i firmaklassen med Tiguan

FAKTA: Volvo XC40 D4 Momentum 190 hk, aut., AWD

Vejl. pris, inkl. lev.: 531.000 kr. (kampagnepris) (Beskatningsværdi fra: 369.000 kr.)
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 4.620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Endnu ikke testet
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 20,0 km/l (133 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 11,4 km/l
Længde/bredde/højde: 443/186 /165 cm
Akselafstand: 270 cm
Bagagerum (min/max): 479/1.336 liter
Køreklar vægt/påhæng: 1733kg/2100 kg, bagagerum
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 190 hk/400 Nm
0-100 km/t: 7,9 sek
Topfart: 210 km/t

Særligt standardudstyr (Momentum):
‘IntelliSafe’ aktivt sikkerhedsudstyr (adaptiv fartpilot, køkørsels-assistent, Pilot Assist: en hånd på rattet op til 130 km/t, vejbaneassistent (advarer med rystelser og styreindgreb), 17” letmetalfælge, 60/40 split bagsæde, digital instrumentering 12,3″, elektrisk parkeringsbremse, el-justerbare sidespejle med varme, opvarmede forsæder, el-ruder for og bag + ‘global’ åbning og lukning af sideruder via fjernbetjent centrallås, el-udløst ryglæn og nakkestøtter bag, Hill Descent Control (kun AWD), hill start assist, klimaanlæg 1 zone, køre-computer, LED forlygter med Active High Beam (automatisk op-/nedblænding), LED kørelys med lyssensor, læderrat, nøglefri start, Sensus Connect Performance audio med 9″ touch skærm, 2 USB-stik, tyverialarm med bevægelsessensor mm.
(*anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 10.500 kr. 19-tommer fælge: 15.000 kr. Lastpakke (El-styret bagklap, foldbart bagagerumsgulv, 12V stik i bagagerum, opbevaringsboks under førersæde): 8.900 kr. Panorama el-soltag 25.500 kr., LED forlygter med automatisk op og nedblænding af langt lys: 10.500 kr., Sensus Navigation 9.000 kr.

[email protected]

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Del denne artikel

Related News

TEST: C3 Aircross er både fryd og frustration
TEST: VW Arteon – en Passat i festtøj
TEST: T-Roc er VW-familiens rockstar

About Author

Jens

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>