Årets Bil 2020: Syv tabere i fokus

0
årets bil 2020
Fem biler er i finalen om at blive Årets Bil i Danmark 2020. For 19 andre blev det et tidligt exit. Hvilkenbil stiller skarpt på syv overraskende tabere.

24 spændende bilnyheder stillede op til konkurrencen om at vinde titlen som Årets Bil i Danmark 2020. I onsdags sendte en jury på 24 motorjournalister fem af bilerne i finalen – den endelige vinder kåres 27. november.

Fem biler – BMW 1-serie, BMW 3-serie, Kia Xceed, Peugeot 208 og Tesla Model 3 – kan dermed allerede kalde sig en slags vindere.

Det samme kan man ikke sige om de 19 øvrige håbefulde bilnyheder, der deltog i testkørslerne på og omkring Jyllands-Ringen tidligere på ugen. Hvor der er vindere, er der som bekendt også tabere. At nichebiler som sportsvognen Toyota Supra, SUV’en Range Rover Evoque eller terrænspecialisten Suzuki Jimny ikke nåede med i det fine selskab, er ingen skam. Det havde de færreste nok regnet med.

For andre biler var det tidlige exit mere overraskende. Her stiller vi skarpt på syv af de bilnyheder, der på forhånd lignede biler, der kunne nå i finalen, men altså blev sorteret fra af juryen.

Kia e-Soul
Årets bil 2020
450 km rækkevidde for 325.000 kr. Kia e-Soul er et godt bud på en elbil, der kan det hele.

Teknisk er Kia e-Soul mage til elbilen Kia e-Niro. Et stærkt udgangspunkt for med en rækkevidde på ca. 450 km i en elbil fra 325.000 kroner, er der ingen der slår Kia på batteripower til prisen. Læg hertil masser af kraftoverskud, udmærkede køreegenskaber og pænt med plads, og e-Soul er et godt bud på en moderne elbil til en pris, hvor mange danskere kan være med. Undertegnede nominerede da også e-Soul til finalen, men den nåede altså ikke med. Måske fordi designet skiller vandene. Og fordi mange fortsat er usikre på elbiler, ladetider, lademuligheder og alt det andet elektriske jazz, man skal vænne sig til, når man vinker farvel til benzin og diesel.

Mazda CX-30
årets bil 2020
Mazda CX-30 fremstår som en særdeles attraktiv crossover. Akilleshælen er bagsædepladsen.

Knivskarpt og moderigtigt crossoverdesign: Tjek. Lækker finish på premium-niveau: Tjek. Alt – som i ALT – i udstyr: Tjek. Glimrende køreegenskaber og fornem komfort: Tjek. Fair pris: Tjek.

Mazda CX-30 – og den mere almindelige og lave hatchback Mazda 3, som den er baseret på – har det hele. Alligevel stod de to japanske ingeniør-lækkerbidskner tilbage på p-pladsen, da de fem finalister kørte frem i rampelyset. Ja, endnu værre: CX-30 blev forbigået til fordel for ærkerivalen Kia Xceed.

Forklaringen er overraskende banal. Både Mazda 3 og CX-30 byder på markant mindre bagsædeplads end klassekammeraterne. Det koster sædvanligvis dyrt i en kåring, der historisk lægger vægt på værdi-for-pengene og praktisk sans for familien Danmark.

Renault Clio
Der var store forventninger til femte generation af Renault Clio. De blev ikke vekslet til en finaleplads.

Hvis man skulle pege på en forhåndsfavorit i dette års kåring, ville det være svært at komme uden om femte oplag af Renault Clio. Den franske mini har altid haft et solidt tag i danske bilkøbere, og den nye udgave bygger videre på forgængerens nydelige design og konkurrencedygtige priser.

På forhånd har Renault selv udråbt Clio V som en bil, der ‘sprænger klassen’ som klassens ‘bedst kørende, mest rummelige og teknologisk avancerede.’

Det lyder jo godt, men spørgsmålet er, om ikke Renault har begået den klassiske fejl at skrue forventningerne så højt op, at man kun kan skuffe?

Clio er bestemt velskabt, finishen har fået et løft og det samme gælder både mekanik og elektronik. Men klasseledende? No monsieur, det er altså en stramning. Sammenlignet med rivalen Peugeot 208, der nåede i finalen, opleves Clio ganske vist større og bredere bag rattet. Pladsen på bagsædet er dog ikke noget at prale af, og på finish og kvalitetsindtryk ligger Peugeot 208 en klasse over. Særligt Clios upræcise gearskifte, umeddelsomme styretøj og flade forsæder kostede point hos undertegnede. Andre jurymedlemmer havde lignende oplevelser, og så var det adieu til Clio før festen for alvor var begyndt.

Skoda Kamiq
Skoda Kamiq nåede ikke med i finalen. Vi tør godt spå den masser af succes i Danmark alligevel.

Det kan godt være, at den kompakte crossover Skoda Kamiq ikke nåede i finalen – men stol trygt på, at den bliver en vinder blandt danske bilkøbere. Kombinationen af moderigtigt SUV-design, enorme mængder plads, gennemprøvet og velfungerende VW-mekanik og teknik til fair priser er simpelthen svær at slå.

Så hvorfor sendte juryen ikke Kamiq i finalen? Teknisk ligger den så millimetertæt på søsterbilerne VW T-Cross og Seat Arona – forrige års titelvinder – at Kamiq måske fremstod som en ‘gammel’ nyhed. Og så blev Kamiq tacklet af Skat, der ikke umiddelbart ville tillade kørsel på danske veje af de tjekkisk indregistrerede biler. Flere jurymedlemmer skulle ikke nyde noget af mulige lovbrud og lod bilen stå. Det hjalp naturligvis ikke på vurderingen af Kamiq, der ellers var meget tæt på at nå i finalen.

Altså en ærgerlig debut for Kamiq. Men det får næppe nogen betydning. Skoda har ikke brug for en fin titel for at sælge Kamiq. På det Skoda-glade danske bilmarked er det en bil, der sælger sig selv.

Skoda Scala
Skoda Scala byder især på masser af plads. Det var ikke nok til en plads i finalen.

Vi bliver hos Skoda, der også kørte forgæves med den lidt større Scala. Og det virker til gengæld mere logisk end med Kamiq.

Scala er Skodas første direkte konkurrent til koncernfætteren VW Golf. For at holde prisen nede er Scala dog baseret på en forlænget udgave af den mindre VW Polo. Vel at mærke i nyeste oplag, der giver adgang til avancerede sikkerhedsassistenter, moderne infotainment og en billig adaptiv fartpilot.

Typisk Skoda er akselafstanden også forlænget så meget, at bagsædepladsen er overdådig. Endnu bedre end i netop Golf. Alligevel ender Scala som den bløde mellemvare: Finishen har fået et løft sammenlignet med forgængeren Skoda Rapid, men fremstår fortsat en smule fersk. Og går man priser og udstyrsniveau efter med tættekam, er Scala ikke billigere end glimrende konkurrenter som Ford Focus, Opel Astra og Kia Ceed. For få tusinde kroner ekstra kan du også rykke op i Skodas egen Octavia, der på alle måder befinder sig en halv klasse over Scala.

Toyota Corolla
Toyota Corolla er skarpere end nogensinde. Men bagsædepladsen her i hatchback-udgaven er beskeden.

De tider er forbi, hvor man kunne beskylde Toyota for at lave kønsløse og kedelige biler. Den nye Corolla er tværtimod skarp i betrækket – både når det gælder køreegenskaber, design og kvalitetsindtryk.

Langt de fleste Corollaer sælges som hybridmodeller, der kombinerer benzinmotoren med batteri og elmotor for at spare brændstof. Det virker glimrende – men selv om Toyota er hybrid-pionerer begynder japanerne måske rent teknisk at hænge lidt i bremsen. Den koreanske konkurrent Hyundai/Kia tilbyder flere såkaldte lade-hybrider, hvor batteriet ikke bare oplades under kørsel, men også i stikkontakten. Det øger rækkevidden på ren el til 40 – 50 km. Samtidig tilbyder koreanerne – og andre konkurrenter – hybridbiler med meget velfungerende automatgear. Toyota holder derimod fast i det trinløse CVT-gear. Det betyder højere og mere støjende omdrejninger under acceleration. Noget de fleste jurymedlemmer oplever som et irritationsmoment ved Toyotas ellers fine hybridteknik.

En anden anke mod Corolla er den meget beskedne bagsædeplads i hatchback-udgaven. Her er Corolla blandt de mindste i Golf-klassen. Tilsammen to kritikpunkter der kostede stemmer: Det var tæt på, men Corolla kom akkurat ikke med i finalerunden.

VW T-Cross
Som søsterbilen Skoda Kamiq har VW T-Cross kvaliteter til at blive et ægte dansker-hit. Men den nåede ikke i finalen.

Moderigtig crossover med høj siddeposition, formidabel pladsudnyttelse, lutter fine motorer, ditto køreegenskaber, mulighed for at tilkøbe alt i moderne assistenter og digital infotainment og så med et VW-logo på bagsmækken. Altsammen til priser fra 200.000 kroner inklusive aircondition, adaptiv fartpilot og alufælge.

At VW T-Cross ikke blev nomineret til finalen var nok den største overraskelse til Årets Bil-kåringen anno 2020. T-Cross er ikke bare skabt til at hitte på det danske bilmarked – den gør det allerede. Alligevel blev den forbigået. For undertegnede jurymedlem er det fortsat lidt en gåde.

Sagen er, at VW gør alt det rigtige med T-Cross. Pladsudnyttelsen er et godt eksempel. Den teknisk identiske Skoda Kamiq har længere akselafstand. Alligevel er der stort set lige så meget plads på bagsædet i den 10 cm kortere T-Cross. Du sidder også bedre, fordi bagsædet er placeret højere, hvilket både giver bedre udsyn og støtte under benene. Det er samme historie på forsæderne. Selv om T-Cross er en yderst kompakt sag, sidder du højt som i en ægte SUV.

Lige meget hjalp det. T-Cross nåede ikke i finalen. Måske fordi VW’s ellers højt besungne overfladefinish i kabinen er reduceret til stenhård plastic på Dacia-niveau. Måske fordi T-Cross ret beset bare er VW-udgaven af forrige års vinder, Seat Arona. Eller måske fordi det fortsat virker mærkeligt at stemme på en VW blot fire år efter fabrikken blev afsløret i at snyde hele verden i ‘dieselgate’…

Disse fem kan blive Årets Bil i Danmark

Fotos: Lars Krogsgaard

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation