Denne Skoda er fornuft i stor Scala

0
Skoda Scala
BILTEST: Med Scala har Skoda for første gang en direkte konkurrent til VW Golf. Pladsen er overdådig og prisen lav – men er den lav nok?
Hvilken bil?

Scala er den første Skoda, der passer ind i den lille mellemklasse. Skoda Fabia tilhører den mindre miniklasse, mens den store Octavia nærmer sig den store mellemklasse. Dermed er der også risiko for ballade i VW-familien: Skoda har stor succes, og er det nu smart med en direkte udfordrer til klasseduksen VW Golf?
Scala er endda lidt større end sin fine fætter fra Wolfsburg: 10 cm længere, tre cm større akselafstand og med et bagagerum på 467 liter mod Golfs 380. Typisk tjekkisk: Skoda lever godt af at være det fornuftige, smæk-for-skillingen alternativ til VW.
Her tester vi Scala med mellemste Ambition-udstyr, 115 hestes dieselmotor og automatgear til 255.000 kr. Scala fås fra 190.000 kr.

Vidste du at?

Scala afløser Rapid, der aldrig blev nogen succes. Opskriften er ellers den samme: Tjekkerne benytter platformen fra den mindre VW Polo, men strækker den til at konkurrere med de andre biler i den større Golf-klasse. Rapid var dog især udviklet til Østeuropa. På vore breddegrader fremstod den rigeligt rustik uden at være tilsvarende billig. Scala er anderledes. MBQ-A0-platformen stammer fra den nye Polo og giver adgang til moderne teknik som infotainment og aktive sikkerhedsassistenter. Finishen i kabinen fremstår også mere indbydende. Du kan endda få cool digital instrumentering, hvis du betaler ekstra.

Hvordan er førerpladsen?

Bag rattet er Skoda Scala klinisk renset for bling-bling og smartness. Hvad du ser, er hvad du får. Og det vil sige nøgtern, logisk og letforståelig betjening af alle vigtige funktioner. Klimaanlægget betjenes med knapper, mens sekundære funktioner som radio, telefon og navigation styres fra rattet eller via infoskærmen i midterkonsollen. Sidstnævnte svæver som en iPad og står krystalklart med sin lækre glasoverflade. Her fornemmer man et touch af luksus i snusfornuftige Scala. Forsæderne virker solide og støtter egentligt godt, men man sidder lavt og vi savner lårstøtte.

Kald bare indretningen fersk, men man bliver glad for den strengt funktionelle førerplads. Her rimer tjekkisk på tysk.

Hvordan opleves kabinen?

De er glade for koksgrå i Skodas designafdeling, men sammenlignet med forgængeren Rapid er Scala nærmest lækker. Knapper og greb fungerer tillidsvækkende, her er overvejende nydelige overflader og masser af praktiske fralægningspladser. Scala virker grundlæggende solid, men skarpe ujævnheder fremtvinger knirke- og knaselyde i kabinen. Sådan plejer det ikke at være i en Skoda.
Set fra bagsædet virker det som en mindre detalje. Heromme er nemlig overdådig plads til både hoved og knæ. Faktisk er det kun storebror Octavia og den nye Ford Focus, der kan være med her. Hvad angår bagsædeplads er Scala i top i klassen, og det gælder også det regulære bagagerum på hele 467 liter. Plads er Scalas absolutte trumfkort.

Er sikkerheden i orden?

I høj grad. Tidligere i år fik Scala ikke alene topkarakter i Euro NCAPs crashtest, men placerede sig helt i toppen af sin klasse. Særligt sikkerheden i frontalkollisioner vurderes at være god med den flotte bedømmelse 97 procent. Den aktive sikkerhed er også i orden med automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, aktiv vognbaneassistent og træthedsregistrering. Mod merpris kan du forbedre sikkerheden yderligere med f.eks. blindvinkelassistent, sideairbags på bagsædet, LED-forlygter, adaptiv fartpilot og nødbremse for bagvedkørende trafik. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?

Sammenlignet med andre biler i VW-familien er Scala nærmest blød i affjedringen. Selv på testbilens heftige 18-tommer fælge (ekstraudstyr) duver du afsted, så du næsten føler dig hensat til en Citroën. Det er et godt valg til målgruppen af familier og fornuftige forbrugere.

Leder du efter køredynamik, er biler som Ford Focus og Mazda 3 mere oplagte valg. Scala byder i stedet på et godt kompromis og en komfortabel oplevelse for bilisten, der bare vil fra A til B. Køreegenskaberne er på ingen måde dårlige, snarere afslappede og tilbagelænede. Styringen er ganske præcis, og Scala opfører sig altid forudsigeligt og neutralt, hvis du presser den til grænsen.

Hvordan er motoren?

VW-koncernens 1,6 liters dieselmotor har aldrig været vores favorit i klassen. Ikke desto mindre bliver den hele tiden bedre. Oprindeligt var den træg og kraftløs, nu er den hurtigere oppe i omdrejninger og leverer også flere kræfter. Mekanikken arbejder kultiveret nok, men støjdæmpningen kunne være bedre; du hører hele tiden en dyb brummen fra motorrummet. Med testbilens velfungerende DSG-automatgear er TDI-motoren mest af alt tilbagelænet og sparsommelig. Skoda lover 19,6 km/l efter den skrappe WLTP-norm. Vi nåede uden forsigtighed 21,7 km/l. Det er mere end godkendt. Og et bevis på, at bilfabrikkerne godt kan, når myndighederne skærper kravene. Med mindre du kører mange kilometer årligt, vil vi dog anbefale den trecylindrede turbobenzinmotor i stedet. Den har også 115 hk, kører langt på literen og er 18.000 kr. billigere.

Passer prisen?

Umiddelbart ser priserne på Scala fornuftige ud. Særligt mellemste udstyrstrin Ambition giver god værdi for pengene med fine detaljer som LED-lygter, fartpilot, læderrat og den flotte trykskærm. Lægger du yderligere 5.500 kroner for den adaptive fartpilot, er du godt kørende.

Scala er dog ikke billigere end konkurrenterne. Ofte er den faktisk lidt dyrere. Det gælder både med diesel- og benzinmotorer. Dermed bliver Scalas største aktiv den gode plads og ikke prisen.

Og det er lidt overraskende, eftersom Scala er lavet på en forstørret mini-platform for at holde omkostningerne nede.

Er der alternativer?

Mange. Golf-klassen bugner af gode biler og konkurrencen er benhård. Bliver vi i koncernfamilien, får VW Golf snart et omfattende facelift. Derfor sælges Golf med samme motor og udstyrsniveau som Scala – dog uden automatgear – til kampagneprisen 253.000 kr. Det er en stærk pris for klassens duks.
Ford er også billigere end Skoda. Focus med 120 hestes diesel, 8-trins automatgear og omfattende Titanium-udstyr koster 246.000 kr. Du sparer altså 9.000 kroner og får en bil, der kører bedre og er lige så rummelig som Scala.
Særligt billig er kampagnemodellen Peugeot 308 Prestige. Kan du klare dig med manuelt gear og et mærkbart mindre bagsæde får du en bomstærk dieselmotor med 130 hk og alt i udstyr for blot 220.000 kr.
Men måske står Scalas største udfordrer lige ved siden af den: Kan du undvære automatgearet, koster en Skoda Octavia med samme motor og udstyrsniveau 253.000 kr. Reelt er Octavia 15.000 kroner dyrere, men også på alle måder en halv klasse over Scala.

Konklusion:

For: Plads, sikkerhed, komfort.
Imod: Pris kunne være skarpere.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Skoda Scala
Skoda Scala er indbegrebet af firehjulet fornuft. Med sin enorme plads, fine komfort og høje sikkerhedsniveau skal Scala nok finde sit publikum. Det er også nødvendigt. Skodas fif med at bruge teknik fra en mindre bil i den større Golf-klasse gør nemlig ikke Scala til det slagtilbud, vi havde sat næsen op efter. Konkurrenterne – selv Golf – er fint med på både pris og udstyr.


Læs også tests af konkurrenterne:

Focus sigter mod toppen i Golfklassen

Hyundai i30 – dygtig koreansk golfspiller

To skridt frem og et tilbage for Kia Ceed

Megane er den bløde mellemvare

Skoda Octavia går en oktav op

Facelift forfiner formidable Golf

FAKTA: Skoda Scala 1,6 TDI DSG Ambition

Vejl. pris, inkl. lev.: 255.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 6.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.240 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 19,6 km/l
Forbrug i test: 21,7 km/l
Længde/bredde/højde: 436/179/147 cm
Bagagerum (min/max): 467/1.410 liter
Vægt: 1.475 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 115 hk/250 Nm
0-100 km/t: 10,1 sek
Topfart: 200 km/t

Særligt standardudstyr (Ambition):
Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, aktiv vognbaneassistent, 2-zone klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbar førerplads, 8” trykfølsom skærm med DAB-radio og bluetooth, fartpilot, læderrat med betjening af bl.a. radio og kørecomputer, sædevarme for, kurvelys, splitbagsæde, LED-lygter for og bag, paraply i førerdør.
Metallak: 4.800 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:
Adaptiv fartpilot: 5.500 kr., digital instrumentering og navigation: 17.000 kr., fuld LED-forlygter med drejelys: 11.000 kr., blindvinkelassistent: 5.500 kr., p-sensorer for og bag: 8.400 kr., nøglefri betjening: 4.900 kr., panoramaglastag: 9.700 kr., el-bagklap: 4.600 kr.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation