Årets Bil i Danmark er et rugbrød

årets bil i danmark

VW ID.Buzz – den moderne, elektriske udgave af det originale ’folkevognsrugbrød’ – vandt en snæver sejr som Årets Bil i Danmark 2023.

Man kan fornemme historiens vingesus over Årets Bil i Danmark 2023, VW ID.Buzz: Tilbage i 50erne lancerede Volkswagen varevognen og minibussen T1, der herhjemme hurtigt fik kælenavnet ’rugbrød’ på grund af sin firkantede form. T1 blev en kolossal succes for det tyske bilmærke, godt hjulpet af ikoniske design-detaljer som to-farvet lak, kæmpe VW-emblem på fronten og mulighed for at pynte bilen med alt fra tagbagagebærer til gardiner. Sidst i tresserne tog flower-power generation også ’rugbrødet’ til sig, og lige siden har modellen haft kult-status blandt bilentusiaster verden over.

Direktør for Volkswagen personbiler, Michael Ebeling, får overrakt prisen af formand for MKD, Karsten Lemche.

VW ID.Buzz bygger videre på T1 – men i en topmoderne og fuldelektrisk udgave. Designet spiller dygtigt på historien og tilfører noget så sjældent som charme, men teknisk er ID.Buzz en miljøvenlig elbil med masser af plads, moderne betjening og gode køreegenskaber. Alt sammen kvaliteter, som mange af de 20 danske motorjournalister i juryen fremhævede, da de tidligere på ugen kårede Buzz’en som Årets Bil i Danmark 2023.

Meget for pengene

”Få biler har gjort så stort et indtryk som VW ID.Buzz. Den er nostalgisk, samtidig med at den signalerer fremtid. Det er den største bil, der har vundet Årets Bil i Danmark gennem tiderne, og det er en af årsagerne til, at den vinder; fordi man får meget bil for pengene,” siger formand for Motorjournalisternes Klub Danmark Karsten Lemche til jp.dk om valget.

Som VW’s øvrige elbiler er ID.Buzz bygget på den såkaldte MEB-platform til elbiler. Det betyder 204 hk, baghjulstræk og et batteri på 77 kWh. Det moderne rugbrød er dog lige så kasseformet som den berømte original, og det relativt store batteri giver derfor kun en officiel rækkevidde på 417 km. Til gengæld kan batteriet lades med op til 170 kW og i løbet af 2023 kommer der også en forlænget variant af ID.Buzz med syv sæder og et større batteri på 89 kWh, der bringer rækkevidden op på den gode side af 500 km.

ID.Buzz er allerede en efterspurgt vare. Selv om de første modeller er kommet til Danmark og der er officiel premier hos forhandlere den første weekend i januar, skal interesserede købere væbne sig med tålmodighed. Bestiller man en ny ID.Buzz nu, skal man ifølge den danske VW-importør forvente at få bilen leveret i andet halvår 2023.

Masser af plads og skydedøre i begge sider af ID.Buzz. Næste år kommer en forlænget udgave med plads til syv.
Tæt på kinesisk sejr

Trods de mange roser til nutidens elektriske rugbrød var en helt anden elbil tæt på at køre med sejren foran folkevogns forhåndsfavorit. Den kompakte hatchback MG 4 blev kun slået med et enkelt point. Dermed var opløbet det tætteste nogensinde i kåringens 53-årige historie.

MG er på størrelse med en VW Golf, fremstilles i Kina og byder 435 kilometers rækkevidde. Til 285.000 kr. er den et stærkt tilbud blandt markedets mere kompakte elbiler. Juryen var dog ikke helt imponeret af bilens software og beskedne bagagerum, og det kostede akkurat de afgørende point.

Tredjepladsen gik til MG 4’s direkte konkurrent Renault Megane Electric, der imponerede med design og køreegenskaber, men mindre på plads og den noget højere pris.

Årets Bil i Danmark 2023 – point

VW ID.Buzz: 119
MG 4: 118
Renault Megane Electric: 89
Nissan Ariya: 86
BMW i4: 66
Toyota BZ4X: 65
Toyota Aygo: 57

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here