ID.Buzz: Så er der friskbagt rugbrød

1
185
id.buzz

VW afslører den endelige udgave af den elektriske ID.Buzz, der er inspireret af den ikoniske T1 Transporter. Dansk premiere i oktober.

Så er ventetiden overstået: VW løfter endelig sløret for den endelige udgave af ID.Buzz – den helt moderne og fuldt elektriske MPV, der er inspireret af den legendariske T1. Eller ’rugbrød’, som vi kaldte den herhjemme i modellens velmagtsdage, hvor den var ekstremt udbredt blandt alt fra håndværkere til hippier.

Modsat originalen får det elektriske ‘rugbrød’ vandrette baglygter.

Om den så er ventetiden værd – sådan rent designmæssigt – er et spørgsmål om smag. Den produktionsklare udgave er ikke helt så radikal som konceptudgaven, men zzøvndyssende kan man ikke beskylde ID-Buzz for at være. To-farvet lak, kæmpelogo midt på fronten og ’én-boks’ designet kan bestemt noget. Og så lever vi med, at sidstnævnte detalje – altså at Buzzen er designet som én kasse – er en smule fake. I originalen sad du bogstaveligt talt oven på forakslen og lige bag forruden, men det er alt for farligt anno 2022. Derfor er grundformen bevaret, men forsæderne befinder sig bagved forakslen for at skabe en tilstrækkeligt stor crashzone. Der er med andre ord laaangt ud til forruden i modsætning til originalen, så den næsten lodrette front er rent retrodesign, der næppe gør noget godt for luftmodstanden og dermed rækkevidden. Men pyt – det giver både ID.Buzz lidt kant og en masse historie…

To skydedøre

Rent praktisk kan vi glæde os til godt udsyn, nem ind og udstigning – også til bagsædet ved hjælp af praktiske skydedøre i begge sider. Sjovt nok sparer VW en smule på netop bagsædet. ID.Buzz er ellers meget bred – hele 199 cm – men i stedet for tre separate bagsæder må vi nøjes med en bænk. Den kan så godt nok justeres frem og tilbage og der er splitbagsæde, men alligevel. Man kan næsten høre familier med tre børn i hver deres barnestol sukke højlydt af skuffelse.

id.buzz
Hvis du vælger to farver ude, får du også to farver inde i kabinen. Læg mærke til, at der er langt til forruden. Men så er sikkerheden også bedre end i originalen…

Trods en imponerende akselafstand på 299 cm kigger vi også forgæves efter en tredje sæderække. Den dukker først op i 2023, når ID.Buzz kommer i en udgave med forlænget akselafstand. Om den så rummer to eller tre personer på tredje række ved vi endnu ikke. Men en lang ID-Buzz har potentiale til at blive en otte personers MPV. Teknisk står den nemlig på MED-platformen, der er udviklet til elbiler. Det giver en helt flad bund med hjulene ude i hjørnerne og dermed god plads til at skohorne pænt store sæder ind i kabinen.

Med MEB-platformen følger også det velkendte batteri på 77 kWh netto. I den ligeledes høje SUV ID.5 giver det en rækkevidde på den gode side af 500 km. Men ID.Buzz er både bredere og højere, og det vil helt sikkert koste på rækkevidden. VW oplyser endnu ikke rækkevidden, men et kvalificeret bud lyder på et sted mellem 420 og 450 km på en fuld opladning.

Til gengæld vil VW godt fortælle, at ID.Buzz kommer med opgraderinger af ladekapaciteten. Helt op til 170 kW under gunstige forhold. Altså noget hurtigere end de 100-135 kW, som VW’s ID-modeller typisk kan håndtere i dag.

Der er skydedøre i begge sider – men bagsædet er en bænk, ikke tre separate stole.
Opdateret software

Også VW’s noget udskældte infotainmentsystem kommer også i en forbedret version 3.1. Det lyder opmuntrende, for netop brugerfladen og softwaren er det vel nok største kritikpunkt af VW’s ellers velkørende ID-modeller ind til videre. Blandt nyhederne er en forbedret adaptiv fartpilot med flere funktioner, memory på p-pladser og udveksling af data med andre ID-biler samt ikke mindst ’plug & charge’ funktion. Kort fortalt betyder det, at du hos flere strøm-udbydere blot kan sætte ladestikket i din ID.Buzz, så sørges der automatisk for betaling. Altså som vi kender det fra Tesla og deres supercharger-ladere.

ID.Buzz forventes at komme til Danmark til oktober. Op til lanceringen forventer vi også at have flere data på bilen – ikke mindst de endelige priser samt rækkevidde. Et foreløbigt prisgæt lyder på priser fra 450.000 kr.

Fakta: VW ID.Buzz

Opbygning: elmotor, baghjulstræk
Motoreffekt: 204 hk
Drejningsmoment: 310 Nm
Topfart: 145 km/t.
Ladeeffekt ved AC: 11 kW
Ladeeffekt ved DC ved hurtigladning: op til 170 kW
Ladetide ved DC 5-80 % SOC: 30 min.
Batteri: 77 kWh
Trækevne: 1.000 kg
Længde: 471 cm. Bredde: 199 cm. Højde: 194 cm
Akselafstand: 299 cm
Bagagerumsvolumen (ID. Buzz): 1.121 liter

Så meget desto større er bagagerummet. I 2023 kommer en forlænget udgave med tredje sæderække.

Farver: Udvalget består af i alt 11 forskellige farvevarianter: en unilak (Candy White), fem metallakker (Mono Silver, Lime Yellow, Starlight Blue, Energetic Orange og Bay Leaf Green), en perleeffektlak (Deep Black) og fire forskellige tofarvede lakeringer. Hvis man bestiller en af de tofarvede lakeringer, så vil den øverste del, inklusive taget og den V-formede motorhjelm, altid være i farven Candy White. Området neden for kan fås i en af disse fire metallakfarver: Lime Yellow, Starlight Blue, Energetic Orange eller Bay Leaf Green.

jensv@hvilkenbil.dk

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here