Afgifter får os til at fravælge sikkerhedsudstyr

Næsten 9 ud af 10 danske bilejere mener, at alt sikkerhedsudstyr bør fritages for afgift. Afgifterne skader sikkerheden, siger FDM.

Høje danske afgifter betyder, at moderne, livreddende sikkerhedsudstyr som for eksempel automatisk nødbremse, vognbaneassistent (billedet) og systemer, der advarer mod biler i de blinde vinkler, fravælges, når danskerne køber ny bil.

Ifølge en ny spørgeundersøgelse, som Voxmeter har lavet for FDM, synes de danske bilejere, at bilens sikkerhedsudstyr bør være fritaget for registreringsafgift.

Hele 88 pct. af de adspurgte er enten ‘meget enige’ eller ‘enige’ i, at alt sikkerhedsudstyr bør afgiftsfritages.

”Vi ved, at sikkerhedsudstyret i nye biler gør en afgørende forskel i forhold til at afværge eller mindske skaderne ved trafikulykker. Derfor er det også uforståeligt, at man i Danmark vælger at beskatte udstyret med op mod 180 pct. Ikke mindst når man samtidig har en ambition om at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen til fdm.dk.

Han har svært ved at se fornuften i, at sikkerhedsudstyr i dag er afgiftsbelagt på lige fod med eksempelvis læderindtræk og klimaanlæg.

At det netop er registreringsafgiften, der afholder mange fra at tilkøbe sikkerhedsudstyr, fremgår også af undersøgelsen. Hele 84 pct. svarer, at de i ‘høj grad’ eller i ‘nogen grad’ vil tilkøbe mere sikkerhedsudstyr, hvis de skulle købe ny bil, og afgiften blev fjernet. Tilsvarende svarer kun 1,7 pct., at det ingen betydning vil have ved deres bilkøb.

Konsekvensen af den høje afgift er altså ifølge FDM-direktøren, at udstyr, som kunne være med til at gøre biler mere sikre for alle i trafikken, styrer uden om Danmark.

Hvis politikerne virkelig vil højne trafiksikkerheden, bør de fjerne afgifterne på sikkerhedsudstyret,” siger Thomas Møller Thomsen.

Han mener, det bør ske som led i en grundlæggende reform af bilafgifterne.

“Vi skal væk fra den værdibaserede afgift og i stedet betale afgift efter bilens miljø- og sikkerhedsmæssige egenskaber, og det skal gerne være på et lavere niveau end i dag,” slår han fast.

Undersøgelsen er lavet af Voxmeter for FDM blandt 1.011 danske bilejere.

FAKTA: 6 ud af 10 kroner er afgifter
Her er et par eksempler på hvor meget dyrere den danske registreringsafgift gør noget af det nye sikkerhedsudstyr.

En automatisk nødbremse til eksempelvis en Citroën DS3 koster 10.000 kr., hvoraf de 6.428 kroner er afgifter.

En adaptiv fartpilot, der tilpasser afstanden til den forankørende bil, til en VW Golf koster 9.696. Her er de 6.233 kroner ren afgift.

Kilde: fdm.dk 

Læs også: Adaptiv fartpilot – alle burde have en

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here