Bilsalget 2018 – her er vinderne og taberne

0

Bilsalget var højt i 2018, men satte dog ikke ny rekord. Modsat rygterne holdt diesel sin andel, VW bevarede sin position som nummer ét, mens Peugeot 208 endnu en gang blev årets mest solgte bil.

Bilsalget lever og har det godt i Danmark. I 2018 købte danskerne 218.498 nye biler – næsten lige så mange som året før. Høj beskæftigelse og lavere registreringsafgifter sørger fortsat for historisk høje salgstal hos de danske bilforhandlere.

Dykker man ned i tallene er der som altid et væld af spændende historier. Mest indlysende er Volkswagens ubestridte position som det suverænt mest populære bilmærke. I 2018 solgte VW 32.189 biler i Danmark. Langt mere end nummer to, Peugeot, der sendte 20.633 biler ud over kantstenene sidste år. Toyota blev nummer tre med et samlet salg på 16.159 biler.

Dieselskandalen fra 2015, hvor VW blev taget i at snyde med udledningen fra mere end 10 millioner dieselbiler, er tilsyneladende for længst glemt af forbrugerne. Og selv om vi taler meget om dieselmotorens snarlige død, lever den videre i bedste velgående: Hver tredje bil solgt i 2018 havde en dieselmotor under hjelmen, nøjagtig som året før. 

VW tog guldmedaljen som det mest solgte mærke i Danmark i 2018. Bl.a. fordi Golf her blev den mest solgte i sin klasse med 6.209 styk.

En anden tendens i bilsalget er en bevægelse mod større biler. Den tidligere så populære mikroklasse fortsætter med at skrumpe. I 2018 udgjorde de mindste biler kun 11 procent af salget. Til gengæld blev der solgt langt flere af de høje SUV- og crossover-modeller, lige som salget af større luksusbiler også gik frem.

Lægger man de enkelte mærker under lup, er VW ikke den eneste vinder. Franske Citroën rykker forbi landsmanden Renault og tager pladsen som Danmarks fjerde mest solgte bilmærke. Også Ford rykker op af rangstigen og indtager femtepladsen, blot 600 biler efter Citroën. Ford nyder ikke blot godt af nye udgaver af Fiesta og Focus, men sælger også godt af ældre modeller som Mondeo, Kuga og S-Max.

Succes er der også masser af hos luksusmærkerne. Mest massivt hos Mercedes, der for første gang nogensinde solgte flere end 11.000 biler i Danmarks i 2018. Dermed tager stjernen fra Stuttgart et imponerende spring op på salgslisten fra nummer 10 til otte. Fremgangen er endda drevet af et bredt udvalgt af modeller, fra den kompakte A-klasse over firmafavoritten C-klasse til flere SUV’ere.

Landsmændene hos Audi og BMW kan også notere fremgang, men ikke så markant som Volvo, der øgede salget med mere end 50 procent i 2018. Det rækker til en placering som nummer 17. Længere nede af listen bliver salgstallene små og nicheprægede, men hos Jaguar kan de godt tillade sig at kippe med både bowlerhat og Union Jack: 497 biler lyder måske beskedent, men at den store XF tog titlen som Danmarks mest solgte luksuslimousine foran det tyske trekløver Audi, BMW og Mercedes er bemærkelsesværdigt.

Peugeot 208 fastholder sin position som danskernes favoritbil. Hele 8.800 blev der solgt i 2018.

Nedtur for Renault og Opel
Ingen fremgang uden tilbagegang for andre. På ‘negativlisten’ over bilsalget får vi øje på Renault, der efter flere år med markant vækst gled ned fra en fjerde- til syvendepladsen i 2018. Salget af kernemodeller som Clio og Megane svigter, men der er forstærkning på vej: Senere i år ser vi en helt ny Clio, der sædvanligvis er helt afgørende for Renault-salget.

Opel kan heller ikke være tilfredse med udviklingen. I 2018 gled ‘blitzen’ fire pladser ned til nummer ni på bilsalget. Der er ganske vist fremgang for nye modeller som firmaflyderen Insignia og ikke mindst crossoverne Crossland X og Grandland X. Det hjælper bare ikke så meget, når salget i de tre vigtige bilklasser mikro, mini og lille mellemklasse svigter. Her er modellerne Karl, Corsa og Astra alle kommet lidt op i årene. Derudover er Opel måske ramt af, at importen sidst på året overgik til Citroën- og Peugeot-importøren K. W. Bruun. Vi gætter på, at Opel-salget kan stige igen, når den nye organisation bag ved forhandlerne kommer helt på plads.

Mere overraskende er det, at de sydkoreanske søstermærker Hyundai og Kia for andet år i træk oplever et fald i markedsandele. Både Hyundai og Kia har flere nyheder i programmet, men salget af mikrobilerne Hyundai i10 og Kia Picanto samt minierne Hyundai i20 og Kia Rio taber højde. Til gengæld står begge mærker særdeles stærkt i den lille, men hurtigt voksende klasse for elbiler. I begyndelsen af 2019 er Hyundai og Kia klar med henholdsvis Kona Electric og e-Niro, der bliver de første elbiler på det danske marked med en rækkevidde på 450 kilometer til priser på godt 300.000 kroner. Det giver koreanerne et forspring.

De 20 mest solgte biler i 2018

Peugeot 208 8.800
Nissan Qashqai 7.742
Volkswagen Golf 6.209
Volkswagen Polo 5.458
Citroen C3 5.163
Toyota Yaris 5.015
Volkswagen Up! 4.956
Renault Ny Clio 4.431
Volkswagen Passat 4.412
Volkswagen Touran 4.358
Skoda Octavia 4.230
Toyota Aygo 4.176
Mercedes-Benz C-Klasse 3.593
Skoda Fabia 3.574
Ford Fiesta 3.557
Peugeot 308 3.394
Renault Captur 2.950
Hyundai I10 2.892
Peugeot 2008 2.872
Citroen C1 2.862
     

Bilsalget i 2018 fordelt på mærker

1. VW: 32.189
2. Peugeot: 20.633
3. Toyota: 16.159
4. Citroën: 13.971
5. Ford: 13.304
6. Skoda: 12.934
7. Renault: 12.437
8. Mercedes: 11.499
9. Opel: 10.697
10. Nissan: 10.129
11. Suzuki: 9.379
12. Audi: 8.076
13. Hyundai: 7.976
14. Kia: 7.743
15. BMW: 7.567
16. Mazda: 4.737
17. Volvo: 4.651
18. Seat: 4.193
19. Fiat: 2.838
20. Dacia: 2.026
21. Honda: 1.618
22. Mitsubishi: 991
23. Mini: 947
24. DS: 541
25. Jaguar: 497
26. Alfa Romeo: 380
27. Subaru: 361
28. Land Rover: 137
29. Porsche: 115
30. Jeep: 105

Læs også: Danskerne er vilde med Volvo og Mercedes

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation