Bilsalget er på vej mod ny rekord

Årets mest solgte i den lille mellemklasse: Peugeot 308.

Antallet af nyindregistrerede biler tog et ordentligt feriedyk i juli, men bilsalget er alligevel på rekordkurs.

Salget af personbiler faldt med 24 pct. i juli efter et rent febersalg i juni måned, som var det højeste gennem tiderne.

Faldet var dog nogenlunde som forventet og ikke meget mere end normalt (19 pct. i 2014) for månedsskiftet fra juni til juli, der er den primære feriemåned. Men med nye nummerplader på 16.236 personbiler ligger juli-salgstallene faktisk lidt over det forventede og rykker ikke ved, at bilsalget for årets syv første måneder har sat kurs mod ny rekord for året.

Ifølge De Danske Bilimportører er det da også meget positivt, at årets første syv måneder stod for et større salg end i samme periode sidste år – og 2014 var endda rekordår.

“Vi er særdeles glade for salget indtil videre i år og ser med optimisme på vores forretning i de kommende måneder,” siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Blandt andet i kraft af et rekordhøjt salg i juni, ligger de første syv måneder af 2015 med 121.003 biler således 7 pct. over rekordåret 2014 og juli 2015 var alligevel hele 14 pct. over juli sidste år.

Korrigeret for sæsonudsving var salget i juli næsten på samme ekstremt høje niveau som i juni, konstaterer Las Olsen, privatøkonom i Danske Bank.

“Dermed må man konstatere, at vores appetit på nye biler stadig er meget stor. Bilsalget satte rekord i 2014, men det ser ud til, at den rekord bliver slået i år,” vurderer Las Olsen.

Mikrobilerne har øget salget
Han peger især på én årsag til det store salg.

“At købe ny bil i Danmark har traditionelt været noget, man kun gjorde, når det virkelig så lovende ud. Men sådan har det ikke været de sidste fem år, hvor antallet af nye biler har været både stort og stigende, mens privatforbruget som helhed har været meget underdrejet. Forklaringen på det er især de nye mikrobiler, der har gjort det langt mere overskueligt at købe ny bil, og betydet, at langt flere danske familier nu har to biler.”

I julis salgsstatistikker er det da også fortsat mikrobilerne, der snupper flere af topplaceringerne. VW Up er faldet ned på en tredjeplads, skarpt forfulgt af Kia Picanto på fjerdepladsen. Også Peugeot 108 og søsterbilen Toyota Aygo blander sig i topstriden på en sjette- og en ottendeplads. Ellers er top 20 domineret af biler i den lidt større miniklasse.

Mellemklassebilen Peugeot 308 (billedet) indtager andenpladsen, men derfra skal vi ned til Nissan Qashqai på en 14.-plads for at finde næste bil fra mellemklassen og derfra videre ned til Skoda Octavia på en 19. plads. Danskerne er og bliver vilde med de mindre biler.

FAKTA: Top 20 for personbiler, juli 2015

Plac./mærke/model/antal/markedsandel

  1. PEUGEOT 208 791 4,9%
  2. PEUGEOT 308 699 4,3%
  3. VOLKSWAGEN UP! 631 3,9%
  4. KIA PICANTO 563 3,5%
  5. SKODA FABIA 477 2,9%
  6. PEUGEOT 108 460 2,8%
  7. KIA RIO 412 2,5%
  8. TOYOTA AYGO 399 2,5%
  9. VOLKSWAGEN POLO 390 2,4%
  10. FORD FIESTA 385 2,4%
  11. HYUNDAI i20 381 2,3%
  12. TOYOTA YARIS 369 2,3%
  13. SUZUKI CELERIO 350 2,2%
  14. NISSAN QASHQAI 312 1,9%
  15. OPEL CORSA 300 1,8%
  16. CITROEN C1 294 1,8%
  17. HYUNDAI I10 283 1,7%
  18. RENAULT NY CLIO 282 1,7%
  19. SKODA OCTAVIA 269 1,7%
  20. CITROEN C3 255 1,6%

Kilde: De Danske Bilimportører

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here