Sydkoreansk snusfornuft med kant

0
hyundai i20

BILTEST: Hyundai i20 er overvejende veludstyret, smart at se på og næsten engagerende at køre. Den billige plast i kabinen er dog ikke udryddet.

Hvilken bil?

Hyundai i20 1,0 T-GDI Advanced til 185.000 kroner er udover en 3-cylindret turbomotor med 100 friske hestekræfter udstyret med en fornuftig portion sikkerheds- og komfortudstyr. Blandt andet en avanceret nødbremse, der får øje på både fodgængere og cyklister, og som i sikkerhedstest udmærkede sig ved at være i stand til at bremse helt ned til stilstand fra 70 km/t.
Aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk nødopkald hører også til standardudstyret, men adaptiv fartpilot fås kun som ekstraudstyr til de to bedst udstyrede i20’ere – og kun hvis man køber modellen med 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DCT).
Billigste i20 er Pure, der i turboudgaven koster 160.000 kr., men de ekstra 10.000 kr. for mellemste Essential er givet godt ud. Den har eksempelvis bakkamera og p-sensor bag, varme i rattet, 10,25 tommer digital instrumentering foran føreren samt Apple CarPlay og Android Auto med trådløs opladning af mobiltelefonen.
Hyundai i20 fås stadig med den gamle turboløse 1,2 liters motor med 84 hk og 5-trins manuel gearkasse – den er 15.000 kr. billigere, så i20 fås altså fra 145.000 kr.

Vidste du at?

i20-forgængeren hed Getz, og hvis man af uransagelige årsager kan huske den, forstår man betydningen af ord som morfar-bil og kedelig.

Første i20’er kom til verden i 2009, og med den og til dels anden generation fra 2014 fastholdt sydkoreanerne Getz’ morfar-image. Men med tredje generation har Hyundai slået fast, at de inspirerende og spændende linjer fra brødrene i10 og i30 er kommet for at blive, og at de har forstået markedets efterspørgsel efter biler, der gerne må appellere til bilkøberes hjerter.
Den nye i20 er blevet cirka 2,5 centimeter lavere, og sammen med den aggressive front, den karakterfulde bagende og Advanced-modellens kølergrill, LED-forlygter og 16 tommer alufælge slår Hyundai en tyk streg under “Sensuous Sportiness”, som marketingfolkene har valgt at kalde designet.

Hvordan er førerpladsen?

Hyundai skal have ros for ikke at falde i den digitale begejstrings-fælde og gøre al betjening til et spørgsmål om at trykke pegefingeren mod en touchskærm, swipe og indsmøre den i fedtede fingre, så den i visse belysninger ser ufatteligt træls ud allerede efter en halv dags brug. Gammeldags trykknapper benyttes til de funktioner, man oftest bruger under kørslen – eksempelvis justering af temperatur, elbagrude, sædevarme, ratvarme og super-blæs på den tilduggede forrude. Det fungerer sikkert og intuitivt.
Man sidder fint i forsæderne, og de digitale instrumenter fremstår lysende klart. Betjeningen er let at blive fortrolig med, og Advanced-modellens længdejusterbare midterarmlæn kan tilpasses, så man sidder afslappet og fint i de godt støttende sæder. Desværre er lændestøtte ikke en mulighed.

Hvordan opleves kabinen?

Trods skarpt udvendigt design er i20’eren på nogle områder stadig en traditionel sydkoreaner. Hård plast på dørsider og instrumentbord efterlader et indtryk af billigbil. Når armlænene på dørene også kun lige er polstret med tilstrækkelig blødhed til at forhindre albuestød, får man sådan en aargghh-fornemmelse. Kunne de da for pokker ikke have ofret bare en smule lækkerhed her?
Jeg er med på, at vi er ombord i en minibil, der koster fra 145.000 kr., men i hvert fald i topmodellen kunne man godt lige skrue lidt op for charmen og vise, hvordan det kan gøres.
Pladsen på bagsædet imponerer ikke. Når førersædet er indstillet til mine 188 cm, er knæene på bagsædet mast godt op i førersædets ryglæn. Pladsen er bedre end i Peugeot 208 og Opel Corsa, men et stykke fra VW-fætrene VW Polo, Skoda Fabia og Seat Ibiza. Til gengæld er bagagerummets kapacitet på 352 liter godkendt.

Er sikkerheden i orden?

i20 er endnu ikke sikkerhedstestet hos Euro NCAP, men man kan i hvert fald konstatere, at med de mængder sikkerhedsudstyr, den har som standard, er udgangspunktet for et fornuftigt testresultat absolut til stede.
Det trækker dog ned, at adaptiv fartpilot kun fås som ekstraudstyr til de to dyreste modeller med dobbeltkoblingsgearkasse.
Et system, der advarer mod biler i den blinde vinkel, koster 6.000 kr. men kræver tilkøb af yderligere en pakke til 6.000 kr.

Hvordan kører den?

i20 er udviklet på Hyundais tekniske center i Tyskland, og det mærkes. Den er godt afstemt, hverken for hård eller for blød, ikke Ford Fiesta-dynamisk og ikke Citroën-duvende.

Tidligere var et Hyundai-styretøj typisk dødt og ikke-formidlende, men i de nyeste modeller har man på fornemmelsen rent faktisk at være i kontakt med underlaget og køre i en bil, der gerne vil køres. Så ligesom med Opel Corsa og Toyota Yaris er det lykkes Hyundai ved modelskiftet at gøre i20 til en ganske engagerende bil.
Støjniveauet er absolut godkendt – sus fra vind og dæk er ganske afdæmpet.

Hvordan er motoren?

Den 1-liters, 3-cylindrede turbobenziner er en lille perle. 100 meget veloplagte og omdrejningsvillige hestekræfter og en aldrig anmassende lyd. Ved motorvejshastighed er der dog ikke meget skud tilbage i den, men det kan man vel ikke forlange af blot 100 hk.
Turbomotoren er langt mere harmonisk end den 15.000 kroner billigere turboløse 1,2-liters med 84 hk. Så lad være at spare pengene – 1,2’eren er udpræget bovlam og kører ikke længere på literen.
Hyundai-importøren havde planer om at introducere en mild-hybrid-udgave med 48 volts batteri til 1,0 T-GDI. Den skærer toppen af forbruget, og indtil nytår var merprisen planlagt til 5.000 kr., men som importøren forklarer, betød “en uventet ændring i afgifterne”, at den ville blive noget dyrere. Derfor tilbydes den alligevel ikke til det danske marked.

Passer prisen?

185.000 kr. for den topudstyrede i20’er er ganske rimeligt. De øvrige minibiler med nogenlunde samme motorisering, transmission og udstyr ligger forbløffende tæt på: En 100 hestes Ford Fiesta Titanium med manuel gearkasse koster 181.000 kr., Renault Clio med 90 turboheste og Peugeot 208 med 100 turboheste koster 185.000 kr., søsterbilen Kia Rio 1,0 Plus med samme motor som i20’eren står i 192.000 kr., og Seat Ibiza og med 110 hestes motor og VW Polo med 95 hestes motor koster 195.000 kr.
Opel Corsa fås kun med en 75 hestes turboløs motor, og her er prisen 175.000 kr. for den topudstyrede. Hyundai i20 Advanced med 84 hestes motor koster 170.000 kr. Citroën C3 med 83 hestes motor uden turbo koster 160.000 kr.
De 15.000 ekstra kroner for dobbeltkoblingsgear er normen i klassen. Så er det bare ærgerligt, at den adaptive fartpilot kun spiller sammen med den gearkasse.

Er der alternativer?

De førnævnte minier er alle stærke konkurrenter, og hvilken der står som den mest attraktive, er et helt igennem individuelt spørgsmål.
Hvilken i20 er så den bedste? Essential koster 15.000 kr. mindre end den særdeles veludstyrede testbil med Advanced-udstyr, og 170.000 kr. er absolut en stærk pris. Men spørgsmålet er, om ikke de 15.000 kr. er værd at ofre, når man for det beløb bl.a. får regnsensor, automatisk nedblænding af bakspejlet, LED-forlyger, klimaanlæg og alufælge?
Hvilkenbil peger på netop testudgaven som det bedste køb blandt i20’erne. Vi man op og snuse til 200.000 kr., kan man vælge den store infotainmentskærm inklusive navigationsanlæg til 14.000 kroner, eller tilføje dobbeltkoblingsgearkassen og den adaptive fartpilot til 21.000 kr. ekstra.

Konklusion:

For: Udstyr, komfort, garanti.
Imod: Hård plast, bagsædeplads.
Hvilkenbil siger:

Hyundai i20 er stadig lig med snusfornuft – ikke mindst på grund af de fem års garanti. Mængden af sikkerheds- og komfortudstyr er fornuftig, og nu får man tilmed et friskt design med. Men den billige plast i kabinen og beskedne plads på bagsædet trækker ned.

FAKTA: Hyundai i20 1,0 T-GDI Advanced

Vejl. pris, inkl. lev.: 185.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Billigste: 144.995 kr. (1,2 MPI 84 hk Pure)
Privatleasing: 2.195 kr./måned. Førstegangsydelse 14.995 kr. (15.000 km/år,
leasingperiode 36 måneder.) 2.595 kr./måned v. førstegangsydelse på 4.995 kr. Billigste privatleasing: 1.795 kr./måned (1,2 MPI 84 hk Essential)
Årlig ejerafgift: 1.080 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ej testet
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 404/178/145 cm
Bagagerum (min/max): 352 liter
Vægt: 1.175 kg
Benzinmotor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Ydelse: 100 hk
Forbrug (EU-norm): 18,9 km/l (120 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 16,4 km/l
0-100 km/t: 10,4 sek
Topfart: 188 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse, SOS-nødopkald, p-sensor bag, bakkamera, LED-forlygter m. fjernlysassistent, fartpilot, bluetooth, 8 tommer skærm, Apple Carplay/Android Auto m. trådløs opladning, højdeindstilling af førersæde, klimaanlæg, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, varme i forsæder og rat, 16 tommer alufælge.

Metallak: 5.495 kr.
Teknikpakke (10,25 tommer touchskærm, navigation): 13.995 kr.
P-sensor for: 3.495 kr.
Smartpakke (nøglefri adgang og start, varme i bagsæder): 5.995 kr.
Dobbeltkoblingsgearkasse (DCT): 20.000 kr.
Førerassistentpakke (kun til Essential og Advanced med DCT – inkl. adaptiv fartpilot og vognbaneassistent m. følgefunktion): 5.995 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

mortenk@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation