208 – løveunge med gode manerer

0
208
BILTEST: Den nye Peugeot 208 har fået finpudset både design og teknik, men pladsen på bagsædet er trang – selv for en mini.
Hvilken bil?

Den nye ’løveunge’, Peugeot 208, der hører til i miniklassen, afløser en langtidsholdbar forgænger, som siden 2012 har fejret salgssucces verden over. Også herhjemme. Den nye 208’er står på en ny skalérbar platform, der giver mulighed for avancerede sikkerheds- og assistentsystemer, men desværre er afstanden mellem for- og bagaksel ikke forøget i forhold til forgængeren. Både ud- og indvendigt har designet fået en vellykket overhaling, ligesom de velkendte turbobenzin og -dieselmotorer er finpudset. Priserne for den nye Peugeot starter ved 148.000 kr. for en 75 hk benziner uden turbo og med et skrabet Active-udstyr. Topmodellen hedder GT Line til priser fra 220.000 kr. Vi tester her det mellemste Allure-udstyr med en 101 hk turbobenziner og 6-trins manuelt gear til 180.000 kr. Et 8-trins automatgear koster 35.000 kr. ekstra.

Vidste du at?

Den nye Peugeot 208 kom til landet lige tids nok til at være med i kåringen af Årets Bil i Danmark 2020. Den slap gennem nåleøjet til finalefeltet på fem biler, og sluttede på en flot 2. plads efter Tesla 3. Men det er en vinder vi tester her, for i den store europæiske kåring ’ European Car of the Year’ kørte den nye Peugeot 208 sejren hjem. Måske lagde juryen – også – vægt på, at Peugeot 208, er på trapperne i en elektrisk udgave, nemlig e-208 med en startpris på 230.000 kr. inkl. hjemmelader. Den har en batteripakke på 50 kWh, der giver en rækkevidde på op til 340 kilometer, en tophastighed på 150 km/t og en acceleration fra 0-100 km/t på 8,1 sekund. Det er desuden muligt at benytte offentlige lynopladere med op til 100 kW. Dermed kan batteriet lades fra 0-80 procent på en halv times tid.

Hvordan er førerpladsen?

Peugeots i-Cockpit, hvor man ser et digitalt instrumentpanel over et lille lækkert læderrat, deler vandene. Jeg er vild med det.

Efter lidt tilvænning kan man nyde den sportslige kørefornemmelse bag det lille rat. Men vær opmærksom på, at i-Cockpit ikke er omfattet af det billigste Active-udstyr. Allure-versionen koster 15.000 kr. ekstra og er hver en krone værd. Uanset hvilken 208 du vælger, og om du er stor eller lille, sidder du dog godt i sæderne, og kan nyde, hvordan instrumentpanelet i rare materialer smyger sig rundt om dig. Under trykskærmen, som er vinklet elegant mod føreren, sidder en række ’tangenter’ til de mest brugte funktioner. Eneste små minusser i min karakterbog er, at klimaanlægget styres fra touchskærmen, hvilket fjerner opmærksomhed fra trafikken.

Hvordan opleves kabinen?

Lige så indbydende de to forreste pladser er, lige så ligegyldig virker den indsats indretningsarkitekterne hos Peugeot har gjort for at skabe en spændende indretning af 208’erens bagsæde og bagagerum. Det er ærlig talt skuffende, at bagsædepladsen overhovedet ikke er vokset fra forgængeren. Med en fører på 180-190 cm, er det udelukkende et barn, der kan mase sig ind på bagsædet. Testbilens opbevaringslommer bag på forsæderne og to usb-stik bagi må du undvære i basisudgaven Active. Lys over bagsædet og friskluftdyser bagtil er slet ikke en mulighed i 208. Bagagerummet er ikke stort men dog regulært og med en vis dybde, der trods alt giver plads til 265 liter oppakning. Faktisk en del mindre end forgængeren.

Er sikkerheden i orden?

Til dels. Den nye 208’er opnåede ikke de maksimale fem stjerner i Euro NCAP sikkerhedstesten. Den manglende femte stjerne skyldes, at 208 ikke som standard er udstyret med den mest avancerede type automatiske nødbremse, der via radar kan spotte både cyklister og fodgængere. Kun den dyreste udgave, GT Line, har den avancerede nødbremse, der slet ikke fås til basisudgaven Active og koster 7.500 kr. ekstra til den testede Allure. Peugeot 208 har dog andet aktivt sikkerhedsudstyr som bl.a. advarsel for vognbaneskift, skiltegenkendelse og træthedsregistrering. Adaptiv fartpilot og en aktiv vognbaneassistent koster 5.000 kr. ekstra. Den basale sikkerhed i bilens konstruktion er der ikke noget at udsætte på ifølge Euro NCAP. Lige netop i det lys er er fire stjerner et ærgerligt resultat, for en ny bilmodel som Peugeot 208. Læs mere på euroncap.com 

Hvordan kører den?

Den nye 208’er er i sit rette element både som frisk bybil og komfortabel motorvejscruiser. Jeg hæfter mig først ved, at den er utroligt letkørt med det lille, lækre rat og det sekstrins gear, der skifter ret præcist men med lidt lange skift. De fleste vil nok vælge selv at skifte gear, for Peugeot tager astronomiske 35.000 kr. for sit 8-trins automatgear. På motorvejen skal man lige vænne sig til, at det lille rat er lidt mere følsomt end et af mere normal størrelse, men retningsstabiliteten er udmærket. Støjdæmpningen er effektiv, og det er minimalt med snerren man hører ude fra maskinrummet. Det har til gengæld den ulempe at dækstøj og vindstøj fra bagsmækken bliver tydeligere og desværre faktisk noget påtrængende i kabinen.

Hvordan er motoren?

Den er ærlig talt en lille perle, og en af de bedste af de små tre-cylindrede motorer, jeg har kørt. Med 101 hk stikker den ikke positivt ud fra mængden – tværtimod, flere konkurrenter vrider flere ’hypper’ ud – men med en lidt større volumen på 1,2 liter og et moment på 205 Nm er den en af de mest trækstærke blandt de små motorer. Det giver en følelse af hele tiden at have overskud til en overhaling, hvis det er nødvendigt, og den lille turbobenziner trækker villigt fra lave omdrejninger. Det hele foregår harmonisk, støjsvagt og vibrationsfrit. Også brændstofforbruget er til den gode side. Det endte omkring 18 km/l i testugen med masser af frisk motorvejskørsel – stort set som de opgivne 18,2 km/l. Modsat mange andre mærker kan du i øvrigt få 208 med dieselmotor – også med 100 hk – til nøjagtig samme pris som benzinudgaven.

Passer prisen?

Ikke helt. Til intropriserne placerer Peugeot 208 sig i den dyrere ende af miniklassen, men det skal man nok ikke hænge sig alt for meget i. Peugeot er kendt for en uendelig strøm af kampagnetilbud og udstyrsmodeller, så se dig godt for, inden du vælger.

En direkte sammenligning med søsterbilen Opel Corsa er dog oplagt. Her ser det ud til, at Opel er tildelt rollen som ’billig-mærket’ i PSA-koncernen. Peugeot 208 er i hvert fald lidt dyrere end Corsa, der koster fra 145.000 kr., hvilket dog kun er 3.000 kr. mindre end 208. Men andre steder i modelprogrammet er fordelen til Opel mere markant. Fx koster Corsa med 100 hk turbodiesel og det omfattende Elegance-udstyr 10.000 kr. mindre end Peugeot 208 Allure. Hos Opel er det faktisk billigere at vælge en dieselversion end en benziner, mens prisen er den samme hos Peugeot.

Er der alternativer?

Ja, masser. Ud over søsterbilen Opel Corsa, er det oplagt at se nærmere på den nye Renault Clio. Her starter priserne ved 154.000 kr. – lidt højere end for Peugeot 208. Men udstyrsniveauet er til gengæld højt og 100 hk er standard lige som en avanceret nødbremse. Til gengæld er den 5-trins gearkasse en ommer. Citroën C3 fra samme koncern som Peugeot 208 er en rigtig ’danskerdarling’ på grund af sin lave pris og den bliver en hård konkurrent for den nye 208’er. Lige nu fås C3 fra bare 115.000 kr. – dog kun med 82 hk – mens en topudstyret udgave med 110 turbobenzin-hk og sekstrins gearkasse fås til 175.000 kr. Miniklassens alfahan, VW Polo, koster fra 164.000 kr. med en 80 hk benziner uden turbo. Med 95 TSI motor og Comfortline Connect løber prisen op i 180.000 kr.

Konklusion:

For: Motor, lækker indretning, komfort, diesel uden merpris.
Imod: Nødbremse ikke standard, kun 2 års garanti, bagsædeplads.
Hvilkenbil siger:

Den nye ’løveunge’ fra Peugeot er på mange måder vellykket. Køreegenskaberne i 208 er finpudsede og komfortable, indretningen af førerpladsen lækker, lige som god isolering dæmper ’brølet’ fra den vellykkede turbobenzinmotor i testbilen til et yderst behageligt niveau. Men bagsædeplads og manglende nødbremse giver ridser i lakken. Samtidig er priserne i den høje ende, så vi ender på fire stjerner.

FAKTA: Peugeot 208 Allure PureTech 100 hk

Vejl. pris, inkl. lev.: 180.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 12.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.000 kr. (125 gr. CO2 pr. km.)
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): ****
Antal airbags: 6
Forbrug (WLTP-norm): 18,2 km/l
Forbrug i test: 18 km/l
Længde/bredde/højde: 406/177/144 cm
Akselafstand: 254 cm
Bagagerum (min/max): 265/1106 liter
Køreklar vægt: 1195 kg
Motor: 3 cyl., 1,2 liter turbobenzin
Effekt: 101 hk/205 Nm (v. 1750 omdr./min.)
0-100 km/t: 9,9 sek
Topfart: 188 km/t

Særligt standard udstyr (Allure)

LED kørelys/LED-baglygter, 16 tommer alufælge, el-sammenklappelige og -justerbare sidespejle med varme, klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, elruder for og bag, mørktonede ruder bag, i-Cockpit 3D, fartpilot, læderrat, parkeringssensor bag, varme i forsæder, 7” touchskærm med Apple CarPlay, nøglefri start, elektrisk håndbremse.

Ekstraudstyr på testbilen:
Rød metallak:
10.000 kr.
Panorama glastag: 12.000 kr.
Bakkamera: 6.000 kr.
Driver Assist Pack (automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, aktiv vejbaneassistent): 12.500 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation