BMW 3-serie følger strømmen

0
330e

BILTEST: BMWs ikoniske 3-serie kører ind i fremtiden som ladehybriden 330e. Og er faktisk allerbedst, når den bare kører på strøm.

Hvilken bil?

I 2019 lancerede BMW syvende generation af 3-serien – mærkets vigtigste model og et ikon i bilverdenen, hvor den er kendt som ‘den ultimative køremaskine’. Betegnelsen hænger uløseligt sammen med BMWs baghjulstræk og berømte motorer med seks cylindre på række. Men nu handler det om miljø, og derfor fås 3-serien også som ladehybrid. Så hedder modellen 330e og kombinerer en firecylindret turbobenziner med elmotor og batteri. Sidstnævnte har en kapacitet på 10,8 kWh, kan lades op i et stik og kan under ideelle forhold give op til 59 kilometers kørsel på strøm alene. 330e fås foreløbig kun som sedan til priser fra 586.000 kr. med Sport Line udstyr.

Vidste du at?

BMW gør meget for at gøre modellerne mere miljøvenlige, uden det hæmmer mærkets sportslige appel. 330e er et godt eksempel. På den ene side kan du vælge at køre den på ren el med hastigheder op til 135 km/t. Elmotoren alene yder 113 hk, men føles kraftigere, fordi den har et alt sit moment fra 0 omdrejninger, så du savner aldrig kræfter, selv om du kun benytter elmotoren. Omvendt kan du også bruge batteri og elmotor til at give 330e et ‘eBoost’. Her lægger elmotoren ekstra 40 hk til turbobenzinmotorens 252 hk og giver en spidseffekt på 292 hk. Dermed er 330e blandt de hurtigste 3-serie udgaver med mulighed for at accelerere fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder.

Vil du udnytte hybridteknikkens sparepotentiale, er det dog helt afgørende, at du løbende lader batteriet op derhjemme eller undervejs. Ellers giver 330e ikke rigtig mening.

Hvordan er førerpladsen?

Bortset fra at BMW insisterer på at forsædernes ryglæn indstilles i grove hak og forlanger ekstra for lændestøtte, er der tale om en førerplads af høj karat. Du sidder lavt, men i nærmest perfekt symbiose med rat, pedaler og betjeningsgreb. Følelsen af at flyde sammen med mekanikken er udtalt og med til at gøre 3-serien til en køreoplevelse ud over det sædvanlige.
I 330e er de digitale instrumenter med til at give overblik over, hvordan du får mest ud af hybridteknikken. Tydelig angivelse af energiforbruget gør det til en sport at spare. Navigation er blevet standard, hvilket er praktisk, fordi du hele tiden kan se, hvor nærmeste ladestation befinder sig. Og så er iDrive systemet, hvor du bruger en dreje-trykkeknap til skærm-navigation, finpudset og udvidet med mulighed for at trykke direkte på den knivskarpe skærm. BMW er efterhånden blandt de bedste til at lave intuitiv infotainment.

Hvordan opleves kabinen?

Selv om BMWs 3-serie har hele 285 cm mellem akslerne, er pladsen på bagsædet fortsat mere afmålt end overdådig. Det følger med bilens beskedne højde, hvor der er brug for at sidde med ret strakte ben. Langsplaceret motor og baghjulstræk kræver også plads.
Mens hybridteknikken ikke gør indhug i kabinepladsen, koster den i bagagerummet. Batteriet reducerer kapaciteten fra 480 til 375 liter, så måske bliver det nødvendigt at indføre restriktioner for familiens oppakning på de lange ferieture. Til gengæld opholder man sig gerne længe i kabinen: BMW holder fast i sit grundlæggende kabine-design, men 3-serien er solidt skruet sammen. Selv ikke dybe kloakdæksler, skarpe kanter eller frostvejr kunne aftvinge knirkelyde i testugen.

Er sikkerheden i orden?

Ja, 3-serien klarer sig fremragende i Euro NCAP crashtesten. BMW har nogle gange været en smule hårde ved passagererne, men syvende generation af 3-serien scorer hele 97 procent i passagerbeskyttelse. Kabinen forbliver stabil uanset om den rammes forfra eller fra siden, og beskyttelsen mod piskesmæld er optimal på både for- og bagsæde. 3-serien er også relativt blid ved bløde trafikanter – her er karakteren pæne 87 procent. Endelig fungerer den automatisk nødbremse perfekt. Betaler du ekstra, kan den aktive sikkerhed udvides med Driving Assistant Professionel. Ved hjælp af kamera og radar får du her aktiv styre- og vejbaneassistent, advarsel mod påkørsler bgafra eller fra siden og krydsende trafik bagfra. Systemet indeholder også aktiv fartpilot med kø-assistent. Merprisen er 25.000 kr., og man kunne godt ønske sig, at BMW gjorde teknikken standard. Læs mere på euroncap.com. 

Hvordan kører den?

Med hybridteknik tager 330e næsten 300 kg på sammenlignet med en 320d. Det er meget, men BMW kan som bekendt noget med undervogne. Det gælder også her, hvor 330e bevarer BMWs berømte balance mellem sport og komfort. Eneste anke går på, at den nye 3-serie ofrer en smule komfort sammenlignet med forgængeren til fordel for skarpere styring og endnu mere vejgreb.
Det er en smagssag, og 3-serien lever stadig op til betegnelsen køremaskine. Mere overraskende er det, at vi faktisk nød køreturen allermest, når 330e cruisede lydløst på ren el.

Selv om BMW laver fremragende motorer, er der intet, der slår den øredøvende stilhed og totale mangel på vibrationer fra en elmotor. 330e får os til at se endnu mere frem til en fuldt elektrisk 3-serie…

Hvordan er motoren?

330e er i sagens natur en to-i-een. Her er både benzin- og elmotor, og som ladehybrid kan du over kortere afstande nøjes med at benytte elmotoren. Med mindre du er fanatisk flittig med ladekablet, vil 330e dog ofte køre på både el og benzin, som vi kender det fra fx Toyotas mange hybridmodeller. Den opgave løser BMW også til topkarakter: Samspillet mellem forbrændingsmotor og elmotor er næsten gnidningsfrit, godt hjulpet af et ‘gammeldags’ 8-trins automatgear uden dobbeltkobling. Gearkassen er ikke desto mindre hurtig og modsat Toyotas trinløse CVT-gear, arbejder det ved lavere omdrejninger. Forbruget afhænger helt og aldeles af, hvor ofte du lader batteriet: Ud af testens 900 kilometer, var de 250 på ren el. Det gav et snitforbrug på 17,8 km/l. OK, men ikke så godt som de 19,6 km/l vi nåede i en dieseldrevet 320d.

Passer prisen?

Det kommer an på dit kørselsbehov. En tilsvarende udstyret 320d koster 80.000 kroner mindre og kørte rigtigt langt på literen i vores tilsvarende test. Vi tror dog, at 330e vil være lige så økonomisk i højere temperaturer, hvor du kan få flere kilometer ud af batteriet: BMW lover op til 60 km, men i decemberkulden nåede vi aldrig over 35 km. Er du flittig med opladning af batteriet kan du køre på ren el i fx byer og dit lokale kvarter, hvilket også har værdi. Har du et større kørselsbehov med en del lange ture, vil en 320d dog være et bedre og billigere valg. BMW skal også have et plus for at putte langt mere standardudstyr i bilerne end tidligere. For eksempel er metallak, navigation, LED-lygter og flotte 18-tommer hjul standard på 330e.

Er der alternativer?

Ikke så mange endnu. Ærkerivalen Audi A4 fås fx ikke som ladehybrid – og det gælder også andre ‘køremaskiner’ som Jaguar XE og Alfa Romeo Giulia.
Mercedes er til gengæld på plads. Endda til skarpe 554.000 kr. for en attraktiv C 330e, der har omtrent samme præstationer som BMW 330e. Volvo følger også strømmen med S60 T6 Twin Engine, som der dog p.t. ikke findes en pris på. Derudover har VW-koncernen deres egen Passat GTE og den tilsvarende ladehybrid-udgave af Skoda Superb. I 2020 og 2021 vil vi se langt flere ladehybrider, bl.a. kommer Peugeot med en elektrificeret udgave af 508, der gerne vil bide skeer med 3-serien.

Konklusion:

For: Køreegenskaber, førerplads, miljøvenlighed.
Imod: Pris, du skal være flittig med opladning.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
BMW 330e
BMW 3-serie er og bliver en ualmindelig vellykket bil – og det gælder også som ladehybrid. BMW har styr på teknikken og trods ekstra 300 kg er 330e fortsat en køremaskine. Som ladehybrid kan den også kalde sig relativt miljøvenlig. Men kun hvis du er flittig med opladningen – ellers er du og miljøet bedre tjent med en billigere 320d.

FAKTA: BMW 330e Sport Line

Vejl. pris, inkl. lev.: 586.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 860 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 58,8 km/l
Forbrug i test: 17,9 km/l (kørt 900 km, heraf 250 km på ren el)
Længde/bredde/højde: 471/183/144 cm
Bagagerum (min/max): 375 liter
Vægt: 1.815 kg
Motor: 4 cyl. 2,0 liter, turbobenzin med 184 hk + elmotor med 113 hk og batteri
Effekt: 252 hk (292 hk med Xtraboost)/420 Nm
0-100 km/t: 5,9 sek
Topfart: 230 km/t

Særligt standard udstyr (Sport Line):

BMW Live Cockpit Plus inkl. navigation, metallak, 8-trins automatgear, større tank, LED-lygter for og bag, regnsensor, lyspakke, Bluetooth, fartpilot, nedfældelige bagsæder, ConnectedDrive Services, sportsrat, nedblændeligt bakspejl, aut. klimaanlæg tre zoner, parkeringssensor for og bag, hi-fi højttalersystem, stof-kunstlæder indtræk, 18″ alufælge, sportssæder for, opbevaringspakke, interiørlister i black high-gloss og BMW Individual high-gloss Shadow Line rudelister.

Ekstraudstyr: Aktiv fartpilot med kø-assistent (Driving Assistant Professional): 25.000 kr., head-up display: 21.500 kr., varme i rattet: 3.700 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation