BMW fastholder forbrændingsmotorer

forbrændingsmotorer

BMW-fremtiden er ikke kun elektrisk. Sydtyskerne satser også fortsat på forbrændingsmotorer – især til de store X-modeller.

Bilproducenterne synes at stå i kø med udmeldinger om de fossildrevne bilers ventede død. Flere har – i hvert fald officielt – meldt ud, at de har det fint med EU’s planlagte forbud mod produktion af fossildrevne biler i EU-landene fra 2035.

Audi har tidligere toppet den melding ved at bekendtgøre, at man fra 2026 indstiller al udvikling af forbrændingsmotorer, og fra 2033 vil mærket med de fire ringe ikke længere sælge biler med forbrændingsmotorer. Volvos topchef Jim Rowan har sagt, at branchen efter hans mening kører for langsomt hen mod afviklingen af fossildrevne biler, og Volvos mål er angiveligt udelukkende at sælge elbiler i 2030.

BMW er dog ikke helt med på den vogn. Og Mercedes-Benz holder også døren på klem. Hvilket falder meget godt i tråd med den tyske regerings træk i nødbremsen i sidste uge, da man fik skudt EU-Kommissionens endelige vedtagelse af fossilforbuddet til hjørne. Formentlig afstedkommet af stærkt pres fra i hvert fald dele af den tyske bilindustri.

Til tyske Handelsblatt understreger BMW-chef Oliver Zipse, at han er skeptisk overfor EU’s fastlåste dato for endelig udfasning af benzin- og dieseldrevne biler.

“Der findes konkurrenter, som vil indskrænke deres portefølje og derfor har slået sig ind på en “udfasningskurs”. Jeg kan bare sige, at det ikke indgår i vores planer,” siger Zipse til Handelsblatt.

Mest til X-modeller

Ja, BMW satser bestemt elektrisk. Motorfabrikken i hjembyen München skal næste år udelukkende fremstille elmotorer, og produktionen af forbrændingsmotorer flytter til fabrikker i Østrig, England og Kina. Allerede i dag produceres elbilen i4 på BMW’s klassiske bilfabrik i München.

Men man vil langt ind i 2030’erne modernisere sine 4-, 6- og 8-cylindrede forbrændingsmotorer. Først og fremmest af hensyn til amerikanerne og kineserne, hvor BMW afsætter over halvdelen af mærkets modeller. Og hvor man ikke er i nærheden af at vedtage overnationale forbud mod fossildrevne biler.

Det er primært i X-modellerne, at benzin- og diesel-fremtiden er lys, fastslår Oliver Zipse. I Spartanburg, South Carolina, bygges X3, X4, X5, X6, X7 og den ny topmodel XM (billedet), og de vil ifølge Handelsblatts kilder langt ind i 2030’erne blive produceret med forbrændingsmotorer.

Platforme til alle drivlinjer

BMW planlægger i 2027 at basere modellerne på en ny platform, der skal kunne håndtere alle drivlinjer, også elektriske. BMW’s filosofi er således, at platformene skal kunne rumme både elmotorer, ladehybrider, benzin- og dieselmotorer samt brint, da man anser den alsidighed som mest lønsom frem for at have en platform til hver enkelt drivlinje.

BMW’s 2022-regnskab viste et plus på næsten 141 milliarder kroner, en fremgang på knap 50 procent i forhold til 2021 – på trods af at antallet af producerede biler faldt med fem procent til 2,4 millioner styk. Elbiler udgjorde i 2022 ni procent af samtlige producerede BMW’er. Fortjenesten pr. produceret bil var i gennemsnit knap 60.000 kr.

mortenk@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here