BMW genfinder gnisten med iX

0
iX

iX er BMWs første elbil på en dedikeret elbils-platform siden den lille i3. Et elektrisk flagskib med 500 hk og mere end 600 km rækkevidde.

Forleden kunne vi fortælle, at BMW har ombestemt sig: I stedet for fortsat at udvikle biler, der både skal kunne fungere med forbrændingsmotorer og som rene elbiler, skal BMWs modeller fremover tone rent flag. Enten er de udviklet til at køre med diesel, benzin eller hybridmotorer. Eller også er de født som gennemførte elbiler.

iX er på størrelse med en X5. Designet er overraskende rundt og måske også lidt tungt.

Nu viser BMW det første eksempel på en elbil, der står på en dedikeret elbils-platform. iX hedder den store crossover, der størrelsesmæssigt svarer til X5, men dog er lavere og udstyret med de kæmpehjul, vi typisk ser på elbiler. Modellen er ikke helt produktionsklar, men det må være tæt på, for iX skal stå hos de danske forhandlere om præcist et år – altså i november 2021.

Sky teknik

Ikke overraskende er designet præget af de meget store og lodretstående ’nyrer’, der giver BMWs nyeste modeller en vis lighed med munden på en hamster. Der er mildt sagt delte meninger om BMWs nye designretning, men hatten af for, at chefdesigner Adrian van Hooydonk tør tage nogle chancer. Det gælder også inde i kabinen, der er præget af stoffer på det meget enkle instrumentpanel med widescreen skærme og et minimum af knapper. Mest iøjnespringende er en krystalklar udgave af BMW’s kendte iDrive ’joystick’ i midterkonsollen.

BMW kalder tanken bag BMWs nye betjeningskoncept i iX for ’shytech’ i modsætning til hightech.

”Bilen er teknologisk meget kompleks, men den føles meget enkel og ukompliceret. Den tilbyder et mobilt rum, hvor folk vil føle sig godt tilpas, og bilens intelligens er altid tilgængelig, uden at blive påtrængende, forklarer van Hooydonk.

Bemærk det femkantede rat. Det kan blive ændret i den endelige produktionsudgave.

Femte generation el-teknologi

Men nok om design. Det rigtigt spændende ved iX er den elektriske drivline. BMW kalder den selv for ’5. generation eDrive teknologi’. Det dækker f.eks. over, at det enorme batteri på 100 kWh er produceret ved hjælp af vedvarende energi, bruger færre sjældne jordarter og er konstrueret til at blive genbrugt. Energitætheden er høj og giver den velvoksne iX en rækkevidde på den gode side af 600 km. Samtidig er ladetiden lav. Batteriet i iX tager imod 200 kW over længere tid – mere end f.eks. Audi, men dog ikke helt så meget som de kraftigste Tesla samt Porsche Taycan. Dermed kan iX lade fra 10 til 80 procent på mindre end 40 minutter.

Præstationerne fejler heller ikke noget med 370 kW (500 hk) og en 0-100 km/t tid på under fem sekunder.

Med iX lægger BMW også an til at melde sig ind i elbil-kapløbet igen. Fabrikken i München lagde hårdt ud i 2013 med kulfiber-elbilen i3, men siden har udviklingen nærmest stået stille. Tesla har fået et solidt forspring og ærkerivalerne Audi, Porsche og Mercedes virker aktuelt også noget længere fremme end BMW med deres elbiler. Om lidt ser vi godt nok en elektrisk udgave af den eksisterende X3 med navnet iX3, men iX bliver den første helhjertede elbil fra BMW siden i3. Det skal blive spændende at se, om BMW kan bevare gnisten denne gang.

iX
Der er trykfølsomme ‘knapper’ i midterkonsollen af træ. Det har vi ikke set før.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation